Digitale radio
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2013 09:14 #1395743
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ervarng met DAB+
Hi Lex, ik heb wel enige ervaring met DAB en DAB+. Zo'n 4 jaar geleden heb ik een Pure Highway gekocht als add-on op mijn stereo in de 940. Op zich blijft een add-on wel behelpen, een voeding via de aansteker, een line-out naar je aux-in en een extra antenne, kan een plak-raam versie zijn of een magneet voet. Oja en de vraag van je vrouw of dit nu digitale vooruitgang is.Maar als hij is geinstalleerd heb je een mooi geluid. Nu hangt dat geluid voor een groot gedeelte vast aan je bestaande audio, maar ik heb in Belgie een vergelijk gedaan tussen FM en DAB op Radio 2. FM was "zwaarder" in geluid, zeg maar de loudness stond nogal fors en het geluid was een brei. Op DAB klonk het mooi helder en lekker laag, maar alles goed te verstaan. Zoals boven vermeld heb je niet last van geflakker zoals op FM, het signaal is er wel of niet. Op vakanties in de UK is een DAB radio ook een uitkomst, er zitten zoveel meer zenders op die niet via FM of alleen via AM te ontvangen zijn. Een DAB radio moet je altijd even opnieuw de zenders laten zoeken, en in Sussex heb je dan 44 zenders te pakken. Er zijn 2 nationale muxen (BBC en commercielen) en ene stel regionale muxen. Mijn favorieten zijn Gold en Smooth 70s. Als ik jou situatie bekijk in rente heb je nu de beschikking over 27 zenders (<a href="
radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html
">
radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html
) waarvan er 8 niet via de ether te ontvangen zijn. Dit zijn de 2 landelijke muxen die aanstaan. Volgend jaar gaan ook de regionale muxen aan en dan heb je nog eens 14 zenders erbij. Ik weet niet waar je precies in Drenthe woont, maar het zou maar zo kunnen dat je ook Duitse DAB kan ontvangen (
www.wohnort.org/dab/germany.html
">
www.wohnort.org/dab/germany.html
)
Zelf ben ik erg tevreden over DAB en DAB+ mbt het gebruikers gemak, zender aanbod en geluidskwaliteit. Ik heb er nu 4.Persoonlijk denk ik dat DAB+ FM voorlopig niet zal vervangen, maar moet worden gezien als een uitbreiding aan het programma aanbod.Ook denk ik dat DAB+ het moet hebben van mobiliteit, voor in huis kun je net zo goed overgaan naar internet radio, heb je nog meer keus.
Zelf ben ik erg tevreden over DAB en DAB+ mbt het gebruikers gemak, zender aanbod en geluidskwaliteit. Ik heb er nu 4.Persoonlijk denk ik dat DAB+ FM voorlopig niet zal vervangen, maar moet worden gezien als een uitbreiding aan het programma aanbod.Ook denk ik dat DAB+ het moet hebben van mobiliteit, voor in huis kun je net zo goed overgaan naar internet radio, heb je nog meer keus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2016 17:50 #1432308
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja Lex
Zeg maar wat je op je hart hebt hoor.
Groeten,
Groeten,
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2016 19:26 #1432312
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Digitale radio in de Volvo
Tja, soms werkt het niet als je via de iPad een bericht maakt...
Maar wat ik wilde vertellen is dat ik vandaag een DAB+ radio in mijn Volvo heb gemonteerd. Er zat een Kenwood in en nu weer. Dus dat was plug and play. Alleen het monteren van de antenne op de voorruit is wat lastiger. Een precies werkje.
Maar als het zit is de ontvangt werkelijk ongelooflijk goed. Mijn verwachtingen werden zeer ruim overtroffen: wat een goed geluid!
Ik moet wel bekennen dat de radio niet in een baksteen zit (maar in een andere Volvo van 20 jaartjes jong). Maar gelet op de zeer positieve ervaringen, denk ik dat dat niet lang meer duurt.
Maar wat ik wilde vertellen is dat ik vandaag een DAB+ radio in mijn Volvo heb gemonteerd. Er zat een Kenwood in en nu weer. Dus dat was plug and play. Alleen het monteren van de antenne op de voorruit is wat lastiger. Een precies werkje.
Maar als het zit is de ontvangt werkelijk ongelooflijk goed. Mijn verwachtingen werden zeer ruim overtroffen: wat een goed geluid!
Ik moet wel bekennen dat de radio niet in een baksteen zit (maar in een andere Volvo van 20 jaartjes jong). Maar gelet op de zeer positieve ervaringen, denk ik dat dat niet lang meer duurt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2016 20:01 #1432313
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic DAB+
Sinds een jaar heb ik nu een Blaupunkt DAB+ radio in mijn Volvo zitten. Hierbij gebruik ik de electrische telescoop antenne met daar tussen een electronische splitter. Die laat het FM signaal (freq ca 100MHz) gewoon door (nodig voor verkeersinfo) en past de antenne electronisch aan voor DAB+ (freq ca 210 MHz) (moet dus electrisch gezien korter zijn dan voor FM, niet fysiek). De splitter zit direct onder de antenne (is de beste plaats daarvoor). Er moet wel een extra antennedraad getrokken worden en dat is veel werk. Aanvankelijk had ik problemen met de ontvangst. Die zijn opgelost nadat ik hele signaalleiding van de antenne heb nagelopen. In de aansluiting tussen de basis van de spriet en de kabel die daar aan vast zit, zat een breuk. Nadat ik die had hersteld werkt DAB+ nagenoeg storingsvrij (en FM ook). Op het traject Deventer Utrecht in de buurt van Amersfoort heb ik af en toe uitval. Met een plakantenne op de ruit werkt het allemaal een stuk minder goed is mijn ervaring. De keuze aan zenders is prima.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2016 14:49 #1432333
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Antenne + achterhaald
Er is een splitter die gebruik maakt van de org. antenne .Ik heb in onze Peugeot 205 een Dab+ radio gisteren genoten van Vinyl Vrijdag op Radio 2, jaren 80 muziek afgespeeld op Lp,s de kraakjes en tikjes in de Lp.s waren duidelijk te horen. Kraakhelder...mooi weer en kippenvel dat was weer zo,n moment van .....JA !!!!Het leven is mooi !!1!
Moderators: Jerry Stam