hoe demonteer je een glazenschuifdak ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2013 17:44 #1096200
door V700 register
hoe demonteer je een glazenschuifdak ? is gemaakt door V700 register
Ik heb op de sloop een mooie hemel met een glazenschuifdak uit een 940estate van 1996 kunnen kopen. Ik heb vandaag de hemel al gedemonteerd en thuis liggen, incl het electrische motortje. Nu moet ik nog het glazenschuifdak er in zijn geheel uit zien te krijgen. Ik heb me laten vertellen dat dit niet al te lastig zou zijn, maar voordat ik ga experimenteren hoop ik dat iemand mij tips kan geven hoe ik dit dak kan monteren..
Ik wil deze gaan gebruiken om mijn hemel en schuifdak te vervangen van mijn 740 estate uit 1986, waarvan de hemelbekleding niet meer zo mooi is
mvg, Peter
Ik wil deze gaan gebruiken om mijn hemel en schuifdak te vervangen van mijn 740 estate uit 1986, waarvan de hemelbekleding niet meer zo mooi is
mvg, Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-01-2013 17:56 #1378768
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Als je de hemel er uit hebt
Dan wijst de rest zich van zelf.
Alle schroeven waar ie mee vast zit aan de carrosserie losdraaien.
Motor had niet los gemaakt hoeven worden.
Alle schroeven waar ie mee vast zit aan de carrosserie losdraaien.
Motor had niet los gemaakt hoeven worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2013 18:01 #1378771
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Steen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2013 18:04 #1378773
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt, ah jammer dat ik
Bedankt, ah jammer dat ik dat niet door had.
Wat die schroeven betreft, ik vermoedde dat wel maar wist het niet zeker. Ik ga morgen op zoek naar die schroeven die nu zichtbaar geworden moeten zijn...
mvg, Peter
Wat die schroeven betreft, ik vermoedde dat wel maar wist het niet zeker. Ik ga morgen op zoek naar die schroeven die nu zichtbaar geworden moeten zijn...
mvg, Peter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2013 20:57 #1378810
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schuifdak
Het schuifdak overzetten is heel eenvoudig als je de hemel al los hebt, je moet het complete schuifdak incl plaat waar ie in verdwijnt als je 'm open doet los halen (zit met 10 boutjes vast)
De slangen van de afwatering los halen, en dan laten zakken. Makkelijk is wel dat je of met twee man bent, of iets onder het dak zet om het op te laten rusten.
De slangen van de afwatering los halen, en dan laten zakken. Makkelijk is wel dat je of met twee man bent, of iets onder het dak zet om het op te laten rusten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2013 23:06 #1378817
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Björn bedankt. Ik ga het
Björn bedankt. Ik ga het schuifdak er morgen uithalen.
mvg, Peter
mvg, Peter
- Marco
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2013 00:29 #1378821
door Marco
Beantwoord door Marco in topic In je eentje en andere tips
Het is goed te doen om in je eentje het dakraam te demonteren en monteren. Een hulpmiddel bestaande uit twee touwen/spanbanden is all you need.Je zet alle vier de deuren open en slaat één touw (of span band) door de voorste deuropeningen en over het dak en het andere touw/band door de voorste of achterste deuropeningen en over het dak. Je richt de touwen uit tov van het opendakje en bepaald zo ook of je het tweede touw via de voordeuren of achterdeuren wilt leggen. Alsof je iets wilt vastzetten op je dak. Alleen hangt het voorwerp er nu onder laat ik maar zeggen.
Nu breng je de touwen op spanning en gebruikt een knoop die je herhaaldelijk kunt lossen om het opendakje gecontroleerd te laten zaken. Met een span band gaat dit nog gemakkelijker (het type met een gespsluiting niet die met ratel). Bescherming op de dakplaat garandeer je mbv een dikke deken.
Nu kun je de schroeven verwijderen en het opendakje in de touwen/banden laten hangen.
Om het gewicht van het dakje te verminderen kun je overwegen de glasplaat te verwijderen voordat je start met de demontage. De glasplaat is met vier schroeven bevestigd die ook dienen voor het uitrichten tov de dakplaat. Schroefjes zijn van binnen uit bereikbaar en zitten achter twee langwerpige kunststof strippen verstopt.
Bij de montage kun je de touwen/banden ook gebruiken en het geheel stukje bij beetje ophijsen.
Nu nog een montage aandachtspunt. Deze ervaring heb ik met een 740 86-er sedan. De dakplaat hiervan wijkt qua bolling af van een 9-serie sedan. Bij een estate zal dit waarschijnlijk niet gelden. Toch zou ik ook hierbij als volgt te werk gaan.
Waar je bij de oudere auto op moet letten is dat je de lekbak moet uitrichten ten opzichte van de binnenkant van de dakplaat en randen waarin hij moet worden vastgeschroefd. Het kan nodig zijn dat vulringen moeten worden gebruikt om genoeg afstand tot de dakplaat te garanderen. De juiste afstand moet je testen door de glasplaat volledig in te laten trekken. Het glas mag dan niet tegen de dakplaat aanlopen. De motor heeft niet genoeg kracht om hem weer vrij te trekken. Verder moet je het opendakje in gesloten stand zo afstellen dat alles soepel sluit en opent en al min of meer vlak ligt ten op zichte van het dak. Dit is een combinatie van het verstellen van de gehele lekbak en het stellen van alleen de glasplaat.
Dan kan het nog zo zijn dat de rubberstrip van het recentere opendak niet overal goed tegen de dakplaat aansluit. Het goed aansluiten is van belang om windgeruis en trillingen tijdens het rijden met een geopend dak te voorkomen. Je kan de kieren opvullen met zelfklevende voegband/schuimband (o.a gebruikt bij kozijn montage woningbouw). Even meten en de juiste dikte scoren.
De glasplaat dient tov de dakplaat in gesloten stand aan de voorzijde enigszins lager als de dakrand te liggen en aan de achterkant iets hoger (+/- 1mm voor en achter). Dit om windgeruis te voorkomen.
Hoop dat ik het enigszins begrijpelijk heb verwoord.
Nu breng je de touwen op spanning en gebruikt een knoop die je herhaaldelijk kunt lossen om het opendakje gecontroleerd te laten zaken. Met een span band gaat dit nog gemakkelijker (het type met een gespsluiting niet die met ratel). Bescherming op de dakplaat garandeer je mbv een dikke deken.
Nu kun je de schroeven verwijderen en het opendakje in de touwen/banden laten hangen.
Om het gewicht van het dakje te verminderen kun je overwegen de glasplaat te verwijderen voordat je start met de demontage. De glasplaat is met vier schroeven bevestigd die ook dienen voor het uitrichten tov de dakplaat. Schroefjes zijn van binnen uit bereikbaar en zitten achter twee langwerpige kunststof strippen verstopt.
Bij de montage kun je de touwen/banden ook gebruiken en het geheel stukje bij beetje ophijsen.
Nu nog een montage aandachtspunt. Deze ervaring heb ik met een 740 86-er sedan. De dakplaat hiervan wijkt qua bolling af van een 9-serie sedan. Bij een estate zal dit waarschijnlijk niet gelden. Toch zou ik ook hierbij als volgt te werk gaan.
Waar je bij de oudere auto op moet letten is dat je de lekbak moet uitrichten ten opzichte van de binnenkant van de dakplaat en randen waarin hij moet worden vastgeschroefd. Het kan nodig zijn dat vulringen moeten worden gebruikt om genoeg afstand tot de dakplaat te garanderen. De juiste afstand moet je testen door de glasplaat volledig in te laten trekken. Het glas mag dan niet tegen de dakplaat aanlopen. De motor heeft niet genoeg kracht om hem weer vrij te trekken. Verder moet je het opendakje in gesloten stand zo afstellen dat alles soepel sluit en opent en al min of meer vlak ligt ten op zichte van het dak. Dit is een combinatie van het verstellen van de gehele lekbak en het stellen van alleen de glasplaat.
Dan kan het nog zo zijn dat de rubberstrip van het recentere opendak niet overal goed tegen de dakplaat aansluit. Het goed aansluiten is van belang om windgeruis en trillingen tijdens het rijden met een geopend dak te voorkomen. Je kan de kieren opvullen met zelfklevende voegband/schuimband (o.a gebruikt bij kozijn montage woningbouw). Even meten en de juiste dikte scoren.
De glasplaat dient tov de dakplaat in gesloten stand aan de voorzijde enigszins lager als de dakrand te liggen en aan de achterkant iets hoger (+/- 1mm voor en achter). Dit om windgeruis te voorkomen.
Hoop dat ik het enigszins begrijpelijk heb verwoord.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2013 08:16 #1378827
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja wat mij betreft
Ja wat mij betreft duidelijk. Wordt wel een uitdaging. Voorlopig ga ik het eerst uit de sloopauto halen en als het beter/ warmer weer is geworden proberen netjes te monteren
gr. Peter
gr. Peter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2013 11:25 #1378834
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is gelukt bij -3, een
Het is gelukt bij -3, een stevige wind en de hulp van een vrijwilliger (mijn vrouw -
) .Was prima te doen. Het touw door de 4 deuren spannen was ook een prima idee. Daar hebben we het schuifdak netjes op laten neerkomen en toen via de achterklep er uit gehaald. Wanneer het weer wat mooier weer wordt en ik een dagvrij heb, gaan we de nieuwe hemel en schuifdak monteren...
Moderators: Jerry Stam