Stuur met airbag wisselen
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2012 10:08 #1092536
door Peter van Luijk
Stuur met airbag wisselen is gemaakt door Peter van Luijk
Hoe moeilijk, risicolvol is nu het wisselen van een stuur met airbag? Ik lees er af en toe waarsschuwingen over, maar het is mij niet duidelijk waar ik nu op zou moeten letten.
Ik heb een leren stuur met airbag recentelijk in mijn bezit gekregen en die wil ik wisselen met mijn eigen stuur.
Beide wagens zijn late 940's met airbag.
Uw tips zijn van harte welkom, ik ben er nu eigenlijk een beetje bang voor om het gewoon los te gaan schroeven.
Ik heb een leren stuur met airbag recentelijk in mijn bezit gekregen en die wil ik wisselen met mijn eigen stuur.
Beide wagens zijn late 940's met airbag.
Uw tips zijn van harte welkom, ik ben er nu eigenlijk een beetje bang voor om het gewoon los te gaan schroeven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2012 10:35 #1356605
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Qua
Qua veiligheidsmaatregelen zou ik het niet zo 1,2,3 weten. Accu klemmen los en even een tijdje laten bekomen is minimaal. Vaak hoor je bij dit soort wissels over problemen met de contactring. Die zou je moeten borgen, doe je dat niet dan heb je een SRS storing te pakken. Daar zou ik me dus over inlezen.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2012 11:13 #1356608
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Simpel
Is niet zo moeilijk. Accupolen los, tijdje laten staan en vervolgens beginnen met de boel losschroeven.
Bij het werken met aangesloten airbag beter niet voor het stuur gaan zitten/voor de airbag.
Airbag zit met twee torxen vast, te bereiken via de achterkant van het stuur. Stuur kwartslag draaien per kant om erbij te komen. Dan airbag uit stuur halen en het stekkertje aan de achterkant los nemen. Let op, kwetsbaar stekkertje. Airbag vervolgens veilig uit de buurt leggen met zichtzijde naar boven.
Daarna los je de moer zodat deze er later met de hand eraf gedraaid kan worden, moer en stuur er nog niet afnemen.
Als je in het vrijgekomen "gat" in het stuur kijkt, zit er aan de linkerkant een boutje met rood lintje. Dit boutje kun je gebruiken door deze voorzichtig in het gat links van de naaf te draaien. Stuur moet hierbij volgens mij in rechtuitstand staan, wijst zich vanzelf voor de oplettende klusser. Met dit boutje blokkeer je namelijk de SRS contactring, goed opletten dus dat dit boutje er juist in zit.
Vanaf dit moment niet meer aan het stuur draaien!
Als laatste draai je met de hand de moer eraf en kun je het stuur eraf trekken. Let hierbij op dat het boutje blijft zitten en dat de contactring heel blijft.
Montage uiteraard in omgekeerde volgorde, let er even op dat:
A) De pennetjes van de contactring in de juiste gaten achterin het stuur vallen;
Eerst stuur monteert en dan pas het blokkeerboutje eruit haalt;C) Dat je eerst het blokkeerboutje van de contactring eruit haalt voordat je de moer van het stuur vastzet. Anders sloop je de contactring alsnog.
Uit en thuis met ca. 15 minuten tot en half uur.
Succes!
Bij het werken met aangesloten airbag beter niet voor het stuur gaan zitten/voor de airbag.
Airbag zit met twee torxen vast, te bereiken via de achterkant van het stuur. Stuur kwartslag draaien per kant om erbij te komen. Dan airbag uit stuur halen en het stekkertje aan de achterkant los nemen. Let op, kwetsbaar stekkertje. Airbag vervolgens veilig uit de buurt leggen met zichtzijde naar boven.
Daarna los je de moer zodat deze er later met de hand eraf gedraaid kan worden, moer en stuur er nog niet afnemen.
Als je in het vrijgekomen "gat" in het stuur kijkt, zit er aan de linkerkant een boutje met rood lintje. Dit boutje kun je gebruiken door deze voorzichtig in het gat links van de naaf te draaien. Stuur moet hierbij volgens mij in rechtuitstand staan, wijst zich vanzelf voor de oplettende klusser. Met dit boutje blokkeer je namelijk de SRS contactring, goed opletten dus dat dit boutje er juist in zit.
Vanaf dit moment niet meer aan het stuur draaien!
Als laatste draai je met de hand de moer eraf en kun je het stuur eraf trekken. Let hierbij op dat het boutje blijft zitten en dat de contactring heel blijft.
Montage uiteraard in omgekeerde volgorde, let er even op dat:
A) De pennetjes van de contactring in de juiste gaten achterin het stuur vallen;
Uit en thuis met ca. 15 minuten tot en half uur.
Succes!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2012 11:16 #1356610
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals
Chris legt het zeer uitvoerig uit, met die contactring. Was de klepel bij mij dus wel blijven hangen. Dit staat ook wel in VADIS / VIDA denk ik ?
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2012 11:26 #1356611
door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Dank
Klinkt als een goed en structureel aan te pakken klusje.
Moderators: Jerry Stam