kouwe kachel
- V700 register
- Nieuw lid
-
De kachel van mijn 1986 740 sedan aut wordt niet warm. Dus hier wat oude draadjes nageplozen en las de tip om de boel door te spoelen. Heb ik gedaan, kachel werd heet, maar de pret was van korte duur: na enkele minuten weer koude lucht.
Vervolgens de thermostaat vervangen, ook een tip van hier en weer werd de boel maar heel even warm.
Mijn idee: er komt geen (nieuwe) koelvloeistof door de kachel.
De LPG verdamper zit op dezelfde aan- en afvoerslangen aangesloten en wordt loeiheet.
Rara, wat is hier aan de hand.
De motor zelf komt snel op temperatuur (pijltje keurig in het midden), maar het warme water haalt de kachel niet. En soms dus ook weer wel, nadat ik er mee bezig ben geweest. Daardoor heb ik niet het idee dat de kachelradiator verstopt zit...
Is dit lucht in de kachel? Wordt dat er niet automatisch uitgepompt?
Iemand ervaring of nog andere ideeen? Thnx alvast en groet,
Sietse
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
wel aan de kant gaan staan want er komt best wel wat kvs uit !!!!!!!!!!!
maar de rommel ook :}
en daarna weer een heerlijke warme auto :}
groet will
- V700 register
- Nieuw lid
-
De kachel slangen losgemaakt aan motorkant , de 2 slangen die door het schutbord heengaan en naar de kachel toegaan.
Vervolgens mbv slang en trechter de kachelradiateur vol laten lopen met schoonmaakazijn en een tijd laten staan via de bovenste aansluiting aan motorkant
De 2 aansluitingen voor de aan/afvoer warm /koud water naar kachel zitten boven elkaar
Vervolgens mbv slang de kachelradiateur doorgespoeld en als je dan ziet wat een troep eruitkomt.
Ga het zelf ook nog een keer doen , vindt de kachel nog niet warm genoeg.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Haal de slangen van de kachelaanvoer en afvoer aan schutboard zijde los en sluit ze omgekeerd aan.
Na een periode rijden zul je merken dat de kachel wel warm wordt, als je daarna je koelsysteem ververst en de slangen weer goed aansluit ben je vaak van je probleem af. Zorg bij het verversen wel dat je het blok goed doorspoelt anders zal het aanwezige vuil weer snel in kachel radiateur en gewone radiateur blijven hangen.
Succes.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Groeten, Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
dank voor alle tips. Ik kan me niet voorstellen dat er niet 1 GOUDEN tip tussenzit.
Mijn vermoedens van lucht in de kachel worden groter, nu ik vanochtend toch wat warme lucht meende te voelen uit de roosters!. Ik heb de afgelopen dagen een dikke 500km gereden, dus wellicht dat er toch wat lucht uit de kachel is afgevoerd. Ik ga aankomend weekend 's even goed met die aan- en afvoerslag aan de slag (volgieten met kvs) en dan de boel weer aansluiten.
Overigens zit bij mij de LPG-verdamper tegen de linkerwielkast gemonteerd, een heel stuk lager dan het expansievat dus.
Ik hou jullie op de hoogte, maar mocht je binnenkort in een fikse sneeuwbui iemand in een zilveren 740 voorbij zien komen met slechts een luchtig T-shirtje aan, dan heeft het gewerkt!!
Goed weekend! Sietse
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik kan me voorstellen dat je met het losmaken en weer terug vastzetten van de slangen toch weer lucht in gaat sluiten (in enkele "hoogtepunten" lokaal in het systeem). Maken die slangen niet net een bocht naar beneden, voordat ze op de pijpen van de kachelradiateur aansluiten ? Je zou de krik-tip van Tom eens kunnen proberen, als dat niet werkt dan zou ik gewoon weer geheel aftappen en langzaam vullen.Ik gebruik daarvoor een maatbeter van een liter met een fijn tuitje, en schenk met een heel dun straaltje (2-3mm diameter) de vloeistof erin. Is een geduld klusje, maar doe je te snel dan mag je nog een keer. Succes, hopelijk zien we je straks in t-shirtSietse schreef : Ik ga aankomend weekend 's even goed met die aan- en afvoerslag aan de slag (volgieten met kvs) en dan de boel weer aansluiten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb hoop!
nogmaals dank en groet, Sietse