kouwe kachel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 13:26 #1090241 door V700 register
kouwe kachel is gemaakt door V700 register
mensen,
De kachel van mijn 1986 740 sedan aut wordt niet warm. Dus hier wat oude draadjes nageplozen en las de tip om de boel door te spoelen. Heb ik gedaan, kachel werd heet, maar de pret was van korte duur: na enkele minuten weer koude lucht.
Vervolgens de thermostaat vervangen, ook een tip van hier en weer werd de boel maar heel even warm.
Mijn idee: er komt geen (nieuwe) koelvloeistof door de kachel.
De LPG verdamper zit op dezelfde aan- en afvoerslangen aangesloten en wordt loeiheet.
Rara, wat is hier aan de hand.
De motor zelf komt snel op temperatuur (pijltje keurig in het midden), maar het warme water haalt de kachel niet. En soms dus ook weer wel, nadat ik er mee bezig ben geweest. Daardoor heb ik niet het idee dat de kachelradiator verstopt zit...
Is dit lucht in de kachel? Wordt dat er niet automatisch uitgepompt?
Iemand ervaring of nog andere ideeen? Thnx alvast en groet,
Sietse

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 13:30 #1338944 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lucht
Als je het systeem vult met koelvloeistof moet je dat er heel voorzichtig in gieten, met een straaltje met 2-3mm doorsnede. Je geeft dan de lucht in het blok genoeg gelegenheid om te ontsnappen. Giet je de vloeistof er te snel in dan kan de lucht niet ontsnappen en raakt een luchtbel ingesloten. Die luchtbel kan er niet uit als hij op een lokaal hoogtepunt in de installatie zit (een holte waarvan de aan- en afvoer allbei lager liggen dan de holte).  Ook de koelwaterpomp krijgt die lucht er niet/zeer moeizaam uit.Als de verdamper wel heet wordt en op dezelfde slangen zit, dan lijkt me dat daar ergens iets niet goed moet zitten. Zit de verdamper wel onder het vloeistofniveau van het expansievaatje ? Misschien toch te snel gegoten en lucht in de kachelradiateur ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 13:39 #1338946 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic door blazen
bij 2 van 740èrs heb ik de slangen van het schutbord los gehaald (slangen afgekneld met een klem) en de kachel open (schuif) en dan met de compressor door geblazen !
wel aan de kant gaan staan want er komt best wel wat kvs uit !!!!!!!!!!!
maar de rommel ook :}
en daarna weer een heerlijke warme auto :}
groet will

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 14:47 #1338945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kachel spoelen
Ook zoiets gehad met de 740 B230k 1986 zonder lpg.
De kachel slangen losgemaakt aan motorkant , de 2 slangen die door het schutbord heengaan en naar de kachel toegaan.
Vervolgens mbv slang en trechter de kachelradiateur vol laten lopen met schoonmaakazijn en een tijd laten staan via de bovenste aansluiting aan motorkant
De 2 aansluitingen voor de aan/afvoer warm /koud water naar kachel zitten boven elkaar

Vervolgens mbv slang de kachelradiateur doorgespoeld en als je dan ziet wat een troep eruitkomt.
Ga het zelf ook nog een keer doen , vindt de kachel nog niet warm genoeg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 21:16 #1338977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kachel verstopt ?
Een andere simpele mogelijkheid als bovenstaande niet helpt :
Haal de slangen van de kachelaanvoer en afvoer aan schutboard zijde los en sluit ze omgekeerd aan.
Na een periode rijden zul je merken dat de kachel wel warm wordt, als je daarna je koelsysteem ververst en de slangen weer goed aansluit ben je vaak van je probleem af. Zorg bij het verversen wel dat je het blok goed doorspoelt anders zal het aanwezige vuil weer snel in kachel radiateur en gewone radiateur blijven hangen.
Succes.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 21:41 #1338987 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Preventieve tip.
En om dit soort ellende daarna te voorkomen gewoon om het jaar de koelvloeistof vernieuwen. Vorstbescherming blijft wel langer goed maar alle beschermende en reinigende toevoegingen in de KVS zijn na 2 jaar echt uitgewerkt waardoor vuil en corrosie de kans krijgen om hun nare werk te doen. Sinds ik dat consequent doe heb ik nooit meer een radiateur in mijn handen gehad. Zeker heel belangrijk bij de lichtmetalen motorblokken.

Groeten, Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 23:11 #1339002 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic krik
Krik hem eerst eens links voor omhoog en laat hem 20 minuten staan, daarna rechts voor omhoog en de dop van het expansievat af, geheid dat je lucht uit het systeem is( heb het zelf al 3 keer gedaan en werkt prima), mocht het toch niet geholpen hebben dient hij schoongespoelt te worden.

Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2011 13:30 #1339047 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aan de slag
mensen,
dank voor alle tips. Ik kan me niet voorstellen dat er niet 1 GOUDEN tip tussenzit.
Mijn vermoedens van lucht in de kachel worden groter, nu ik vanochtend toch wat warme lucht meende te voelen uit de roosters!. Ik heb de afgelopen dagen een dikke 500km gereden, dus wellicht dat er toch wat lucht uit de kachel is afgevoerd. Ik ga aankomend weekend 's even goed met die aan- en afvoerslag aan de slag (volgieten met kvs) en dan de boel weer aansluiten.
Overigens zit bij mij de LPG-verdamper tegen de linkerwielkast gemonteerd, een heel stuk lager dan het expansievat dus.
Ik hou jullie op de hoogte, maar mocht je binnenkort in een fikse sneeuwbui iemand in een zilveren 740 voorbij zien komen met slechts een luchtig T-shirtje aan, dan heeft het gewerkt!!

;-)
Goed weekend! Sietse

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2011 13:45 #1339048 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lucht insluiten

Sietse schreef : Ik ga aankomend weekend 's even goed met die aan- en afvoerslag aan de slag (volgieten met kvs) en dan de boel weer aansluiten.

Ik kan me voorstellen dat je met het losmaken en weer terug vastzetten van de slangen toch weer lucht in gaat sluiten (in enkele "hoogtepunten" lokaal in het systeem). Maken die slangen niet net een bocht naar beneden, voordat ze op de pijpen van de kachelradiateur aansluiten ? Je zou de krik-tip van Tom eens kunnen proberen, als dat niet werkt dan zou ik gewoon weer geheel aftappen en langzaam vullen.Ik gebruik daarvoor een maatbeter van een liter met een fijn tuitje, en schenk met een heel dun straaltje (2-3mm diameter) de vloeistof erin. Is een geduld klusje, maar doe je te snel dan mag je nog een keer. Succes, hopelijk zien we je straks in t-shirt :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2011 17:14 #1339251 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bevindingen
Vandaag de kachel-afvoer losgemaakt. De afvoer heeft inderdaad een knikje naar rechts (rijrichting gezien). Die heb ik omhoog gedraaid en kvs er in laten lopen. uiteraard binnen de schuif op heet gezet :-). Heel dun straaltje, je zag het steeds wegzakken de kachel in. Totdat het niveau niet meer de slang inzakte. Ik had gehoopt blubblubblub te zien, maar dat was niet zo. Vervolgens heb ik het T-stuk richting verdamper ook vol laten lopen en de beide delen weer met elkaar verbonden. Ik hoopte op deze manier zo min mogelijk lucht in de slangen te hebben. Stuk gereden om de motor warm te maken en er kwam zowaar warme lucht uit de roosters! Nog niet echt broeiend heet, maar dat komt misschien omdat de motor nog niet helemaal 90 graden was. dat gaan we morgen zien als ik weer naar m'n werk rij, 75km verderop.
Ik heb hoop!
nogmaals dank en groet, Sietse

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC