Relais stoelverwarming
- van den Oever
- Nieuw lid
-
Ik heb de complete stoel eruit gehaald maar ik kan het relais niet zo gauw vinden. Zou je deze zo moeten kunnen zien zitten aan de onderkant van de stoel? Of zit die onder dat gele 'foam'? Of zit dat bij oudere 740 heel anders? Het gaat om een 740 uit '86.
Ik heb al flink het forum doorgezocht maar ik kan het niet echt vinden.
gegroet steffan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Wat ik bij mijn beide 940's heb gehad is dat de ingaande "pootjes" los waren gaan zitten van de printplaat in het relais, even opnieuw solderen heeft dat verholpen. Je zit het snel genoeg aan de soldeerpuntjes, als je daar een randje (rondje) op ziet dan zitten ze los. (daarvoor moet je wel even het huisje van het relais afwippen met een plat schroevendraaiertje)
Het tweede wat wel eens voorkomt is dat het matje ergens een breuk heeft. Kun je vinden door het matje op de stekker met de multimeter door te meten.
Succes met zoeken!
Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- van den Oever
- Nieuw lid
-
Ik ben nog aan het meten geweest aan de stoelverwarming en heb 12V vanaf de schakelaar en meet een weerstand van 2,8Ω door het matje, dus dat lijkt mij allemaal goed.
Dus nu nog even verder zoeken naar het relais waar volgens mij het probleem zit.
Ik laat nog wel even weten waar ik het relais heb gevonden misschien kan ik hiermee meer mensen helpen.
Steffan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
dit is ongeveer rond bouwjaar '86 latere versies kregen een tweestanden uitvoering met een relais onder de soel tegen het gele schuim
storingen kunnen optreden doordat de verwarmings matjes stukzijn in rug of zitvlak ze zijn gekoppelt dus als een het niet doet doen ze het beide niet
ook de verbinding tussen rugleuning en onderstedeel van de stoel kan door nog wel eens door slijtage een slechte kabel geven
ps in het werkplaats handboek van olyslager zitten goede aansluitschemas
groeten H.Graafsma
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
hgraafsma schreef : dit is ongeveer rond bouwjaar '86 latere versies kregen een tweestanden uitvoering met een relais onder de soel tegen het gele schuim
Volgens mij is die tweestandenuitvoering voor een 760 en éénstand voor de 740. Mijn ´88 740 heeft 1 stand. En onze 760 (´87 of ´88) die we vroeger hadden had 2 standen.
745 GLE, B230F, 1988, USA. Handgeschakelde 5-bak (geen knopje op de pook).
LH Jetronic 2.2. 390.000km.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- van den Oever
- Nieuw lid
-
Nog bedankt voor de reacties.
Gegroet Steffan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- van den Oever
- Nieuw lid
-
- Ik krijg 12V vanaf de schakelaar, lampje van de schakelaar brand fel en constant.
- Het relais voor de schakelaar doet het, anders zou ik geen 12V vanaf mijn schakelaar krijgen.
- Ik heb de weerstand van de 2 matjes, zitten en rugleuning, doorgemeten vanaf de stekker onder de stoel en kom voor elke ongeveer op 1.3Ω (of is dat te laag?)
- De thermostaat onder de stoel in die spiraalveer laat ook gewoon stroom door.
Waar zit het fout?
gegroet steffan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





