Apk / autogordel

• John Haazen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-11-2010 08:47 #1084065 door John Haazen
Apk / autogordel is gemaakt door John Haazen
Toen ik in het voorjaar mijn 780 een apktje liet ondergaan hadden de keurmeester en ik een discussie over de werking van de gordels achterin. Volgens de keurmeester was de oprollende werking van de gordels niet voldoende. Uiteindelijk heeft hij de auto toch afgemeld, met de woorden “als er een steekproef komt, dan knip ik ze eruit”. Gelukkig geen steekproef en dus geen verdere discussie. Ik vraag me nu twee dingen af;1.       Als de gordels niet zo soepel oprollen is dat daadwerkelijk afkeur?2.       Oprolprobleem komt doordat de stof van de gordels te stijf is geworden. Weet iemand een manier om de gordelstof soepeler te maken?Graag hoor ik jullie mening.John

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 08:52 #1295892 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt.

John_H schreef : 1. Als de gordels niet zo soepel oprollen is dat daadwerkelijk afkeur?

Ja, een gordel die niet volledig inrolt, is afkeur.

John_H schreef :  2. Oprolprobleem komt doordat de stof van de gordels te stijf is geworden. Weet iemand een manier om de gordelstof soepeler te maken?

Vajker gebruiken, ik geloof niet dat er middelstjes voor zijn, anders dan ze zelf soepel houden, meer dan een keer per jaar.

• John Haazen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-11-2010 09:21 #1295896 door John Haazen
Beantwoord door John Haazen in topic keurmeesterafhankelijk
Mijn (oude) apk-boek zegt;“Oprolmechnismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan”.Als ik de gordel omdoe, dan ligt hij goed aan, maar als ik met de gordel om naar voren leun, dan duurt het even voordat hij weer aanligt.Het is dus een beetje keurmeesterafhankelijk.John

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 09:34 #1295897 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoe oud
Hoe oud is het apk boek dat je hebt? er zijn namelijk nogal wat veranderingen geweest. Zo mocht een gordel vroeger nog wel een rafeltje hebben, nu is dat afkeur. Onlangs maakte ik een steekproef mee waarbij de gordel werd afgekeurd omdat er zichtbaar was dat men met een aansteker wat rafels had weggewerkt. Hoppa, 1 minpunt voor de keurmeester.
Ik ben zelf een aantal jaren apk-keurmeester geweest, en toen gold inderdaad dat de gordel bij gebruik goed moet aanliggen. Nu geldt dat ie goed moet aanliggen, bij een ruk direct moet blokkeren, geen rafels aan de randen mag hebben én goed moet oprollen.
Ik ben blij dat ik iets anders ben gaan doen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 09:41 #1295899 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Regels.

John_H schreef : “Oprolmechnismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan”.

Volgens mij niet.

APK-regels schreef : De gordels moeten zijn voorzien van een goedwerkende sluiting en een goed werkendeblokkering. Oprolmechanismen moeten zodanigfunctioneren dat de gordel aanligt na het omdoenervan.

Inderdaad staat er niet dat ie helemaal moet inrollen als je hem afdoet, maar wel dat ie moet functioneren.Een automatische oprolgordel moet dus oprollen, doet ie het niet, dan afkeur.Als jouw auto van voor 1989 is, kan je hem in theorie uitgerekt blokkeren, met verstelbeugeltje en wordt ie wel goedgekeurd.

ook uit de regels schreef : 1. Personenauto's die na 30 september 2000 in gebruikzijn genomen, moeten zijn voorzien van gordelsvoor alle naar voren en naar achteren gerichtezitplaatsen.2. Personenauto’s die na 31 december 1989 doch voor1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moetenzijn voorzien van gordels voor alle naar vorengerichte zitplaatsen.3. Personenauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijnvoorzien van gordels voor de zitplaats van debestuurder en de naast deze plaats aanwezigezitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.

Hieruit blijkt ook, dat voor onze 940 rijders het hebben van een deugdelijke gordel op de achteruit geplaatste tweede zitrij, dus niet verplicht is.Interessant. (niet verstandig, maar toch...)

• John Haazen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-11-2010 10:00 #1295902 door John Haazen
Beantwoord door John Haazen in topic Verstelbeugeltje???

Baseman schreef : Als jouw auto van voor 1989 is, kan je hem in theorie uitgerekt blokkeren, met verstelbeugeltje en wordt ie wel goedgekeurd.

Aha de eerste tip, al begrijp ik het niet helemaal.
P.S.
Auto is van 1986 en apk-boek is versie 10-2001.
John

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 10:06 #1295904 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aangepast.

John_H schreef : Aha de eerste tip, al begrijp ik het niet helemaal.

Er staat niet in de regels, dat jouw auto een oprollende gordel moet hebben, er staat dat als ie er in zit, moet werken.
Dus als je zorgt dat er een verstelbare vast gordel in zit, zoals in de Amazon bijvoorbeeld, dan zit ie er in, en wordt er bijna zeker mee goedgekeurd.Die Amazon gordels hebben een beugeltje, waarmee je hem kan verstellen, ik was in mijn vorige post enkel de u vergeten, wat ik heb aangepast.
Is wel vaker zo, dat voor de APK dingen die erop zitten, moeten werken.Als ze er niet op zitten, kan ie er ook niet op worden afgekeurd.
Rolgordel in de kofferbask voor de tweede zitrij, met rafels = afkeur.
Sloop je ze er uit, wordt ie wel goedgekeurd, ze zijn immers niet verplicht.

• John Haazen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-11-2010 10:58 #1295909 door John Haazen
Beantwoord door John Haazen in topic Veilig
Thanks Bas,Ik had al in mijn Amazon gekeken en en een dergelijk systeem kan een optie zijn. Jammer dat tijdelijk verwijderen voor de apk zoveel werk is.Mijn oordeel is dat de gordels voldoende beveiligen, dus het is nogal krom dat ik voor een apk-keuring mijn auto minder veilig moet maken.Tips om de gordels soepeler te maken zijn nog zeer welkom!Voor de liefhebbers zet ik hieronder nog een link naar online keuringseisenAPK-keurinseisenJohn

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 11:58 #1295915 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gordelspray
Van de firma Technolit Antihaft 2000 werkt goed en niet alleen voor gordels.
Groet Ben
www.technolit.nl  en dan zoeken op antihaft 2000

• John Haazen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-11-2010 13:46 #1295939 door John Haazen
Beantwoord door John Haazen in topic Technolit Antihaft 2000
Bedankt Ben,Onderstaande regel staat bij de toepassingen;• Ideaal voor autogordels die aan de oppervlakte ruw geworden zijn (deze lopen nadien weer als nieuw)      Oppervlakte is niet ruw, maar hard, doordat de gordels waarschijnlijk 24 jaar niet gebruikt zijn. Ik ga het toch proberen, baat het niet, dan schaad het niet.John

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC