Is het normaal dat de airco compressor automatisch (ECC uit) inschakelt ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2010 11:57 #1081838
door V700 register
Is het normaal dat de airco compressor automatisch (ECC uit) inschakelt ? is gemaakt door V700 register
Alweer een airco vraag:Is het normaal dat, als de auto in de zon geparkeerd heeft gestaan, de compressor van de airco automatisch wordt ingeschakeld ook al heb ik de ECC uit staan ? Na starten duurt het even, dan klinkt de klik van de magneetkoppeling en draait de compressor mee. Na een paar seconden volgt de E-fan. Dit alles zonder dat ik de ECC aan heb gezet met de schakelaar in het dashboard. Na een stuk rijden staat de compressor weer stil. Inschakelen mbv de knop gaat dan normaal, uitschakelen gaat dan ook normaal. Een paar keer gehad dat een raar geluid uit het vooronder klonk, vlak na/tijdens het inschakelen van de airco mbv de knop op het dashboard. Een soort whoei geluid, rauw en metalig.
Uit de beschrijving van Vadis en de schema's blijkt dat de compressor wordt ingeschakeld via de (lagedruk) pressostaat op de droger. Als de druk te laag is, schakelt de compressor in, als de druk hoog genoeg is schakelt de pressostaat de compressor weer uit.
Qua automatisch inschakelen van de compressor kan ik me voorstellen dat als de auto in deze hitte buiten heeft gestaan (bijna) al het koelmiddel verdampt waardoor de druk in het systeem hoog is waardoor de compressor wordt ingeschakeld. Klopt die gedachtengang of heb ik een storing te pakken ? Is er een algemeen bekende oorzaak voor (altijd slechte soldeerpunten in de controleunit) of moet ik meer testen om de oorzaak boven water te halen ?
Dat rare geluid is of de V-snaar of de magneetkoppeling denk ik ? Geldt de speling zoals in Vadis vermeld 0.3-0.5mm (voor een Sanden Seiki compressor) voor alle compressoren ? Ik heb namelijk een Zexel.
Uit de beschrijving van Vadis en de schema's blijkt dat de compressor wordt ingeschakeld via de (lagedruk) pressostaat op de droger. Als de druk te laag is, schakelt de compressor in, als de druk hoog genoeg is schakelt de pressostaat de compressor weer uit.
Qua automatisch inschakelen van de compressor kan ik me voorstellen dat als de auto in deze hitte buiten heeft gestaan (bijna) al het koelmiddel verdampt waardoor de druk in het systeem hoog is waardoor de compressor wordt ingeschakeld. Klopt die gedachtengang of heb ik een storing te pakken ? Is er een algemeen bekende oorzaak voor (altijd slechte soldeerpunten in de controleunit) of moet ik meer testen om de oorzaak boven water te halen ?
Dat rare geluid is of de V-snaar of de magneetkoppeling denk ik ? Geldt de speling zoals in Vadis vermeld 0.3-0.5mm (voor een Sanden Seiki compressor) voor alle compressoren ? Ik heb namelijk een Zexel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2010 14:10 #1282004
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic aanzetten compressor
Er gaat maar een draadje naar de compressor. Staat hier een plus op dan schakelt de magneetkoppeling de compressor in.
Op deze plusdraad staan lagedruk schakelaar en hogedruk schakelaar in serie geschakeld.
Beiden kunnen voorkomen dat er een plus bij de compressor aankomt.
Beide sensor/schakelaars meten slechts een physieke druk en voorkomen over en onderbelasting van het systeem.
Er is dus geen sprake van een automatische schakeling door deze twee componenten.
De hogedruk schakelaar zorgt wel voor het aan en afslaan van de compressor zolang er vraag naar koude is.
Bij te lage druk zal de compressor nooit aanslaan.
Of er vraag naar koude(inschakeling compressor) is wordt alleen bepaald door de ECC, die dan de plus afgeeft richting lagedruk schakelaar.
Heb je een fout in de situatie die je beschrijft dan zou er ten onrechte een plus afgegeven worden door de ECC.
Door verschillende metingen te doen met een spanningszoeker in een situatie waarin je de fout verwacht of constateert kun je nadere conclusies trekken.
Op deze plusdraad staan lagedruk schakelaar en hogedruk schakelaar in serie geschakeld.
Beiden kunnen voorkomen dat er een plus bij de compressor aankomt.
Beide sensor/schakelaars meten slechts een physieke druk en voorkomen over en onderbelasting van het systeem.
Er is dus geen sprake van een automatische schakeling door deze twee componenten.
De hogedruk schakelaar zorgt wel voor het aan en afslaan van de compressor zolang er vraag naar koude is.
Bij te lage druk zal de compressor nooit aanslaan.
Of er vraag naar koude(inschakeling compressor) is wordt alleen bepaald door de ECC, die dan de plus afgeeft richting lagedruk schakelaar.
Heb je een fout in de situatie die je beschrijft dan zou er ten onrechte een plus afgegeven worden door de ECC.
Door verschillende metingen te doen met een spanningszoeker in een situatie waarin je de fout verwacht of constateert kun je nadere conclusies trekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2010 14:37 #1282007
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitlezen.
Dan lees je hem toch even uit?henk 940LPT schreef : Klopt die gedachtengang of heb ik een storing te pakken ? Is er een algemeen bekende oorzaak voor (altijd slechte soldeerpunten in de controleunit) of moet ik meer testen om de oorzaak boven water te halen ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2010 16:27 #1282017
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitlezen
Uitlezen is voor het eerst gelukt. Plaatje in Vadis is niet helemaal duidelijk. 1-5-1, te lage (of te hoge) spanning vanaf de dynamo. Kan me daar wel iets bij voorstellen, bij stationair draaide de boel wel wat zwaarder als de airco bij kwam. Deze code wordt elke keer bij contact uit weer "vergeten", net als bij CC denk ik ?Binnenkort maar eens in de stekker van de lagedruk schakelaar meten of daar 12V in staat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam