deurpaneel 960

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2010 12:01 #1278310 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Opnieuw bekleden

Mathy schreef : Misschien een heel dom idee, maar ... is het niet mogelijk, om een (kaalgemaakt) deurpaneel opnieuw te betrekken met een (nieuwe) laag kunstleer?

Met het idee is niets mis, ik heb hier ook wel eens met een interieurbekleder over gesproken. Het probleem is echter dat in de fabriek de bekleding met een machine/pers onder druk erop wordt geperst, en daarom zitten er bij Volvo ondanks de onregelmatige vorm helemaal gaan naadjes in. Dit gaat niet lukken als je zelf gaat plakken, er moeten ergens naadjes komen vanwege het 'diepteverschil' (ik weet hier even geen woord voor). De bekleder zou daar dan 'stiknaadjes' maken. Nu is alles glad.
De bekleder in Langedijk (ScarTex) rekent voor een deurpaneel 100 euro per paneel rekent (incl BTW), en voor 20 euro meer doet hij het met leer ipv kunstleer! Hij werkt ook in opdracht van Nordicar voor restauraties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2010 18:06 #1278340 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic warmte
Misschien dat je kunstleer/vinyl/skai met behulp van een föhn kan verwarmen alvorens het op het deurpaneel te lijmen. Dan 'rek' je het materiaal over de rondingen heen. Zo doen ze dat ook met het bestickeren van bolle/holle oppervlakken. Lijkt me een experimentje waard.

Ik heb zelf bij een oude mazda ook eens de deurpanelen gerepareerd; de plooi insnijden, klein 'taartpuntje' uitsnijden zodat het kunstleer/vinylprecies weer glad ligt en dan lijmen. Als je dit netjes doet zie je slechts een heel dun naadje. Bij lichte bekleding zal dit natuurlijk minder mooi worden.

succes

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2010 18:32 #1278342 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Reeds geprobeerd
Probleem is dat het materiaal ongelijk is opgerekt en zonder wegsnijden van materiaal op plaatsen waar je geen naden wilt zien is niet mogelijk. Vooral bij de ronding waar het nephout zit, heb je dit probleem. Bij het beige interieur van mijn auto werd een dergelijke operatie geen succes. Ik heb de oude panelen nog wel voor het geval dat.  Niet te koop dus, voor alle duidelijkheid. Wellicht laat ik ze t.z.t. een keertje compleet met nieuw skai of leer helemaal bekleden. Maar ik ga er voorlopig van uit dat de huidige nieuwe panelen nog vele jaren goed zullen blijven.
Groeten, Jan.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2010 20:35 #1278354 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Meer mogelijk
Halllo Eric

Eric Bakker schreef : Het probleem is echter dat in de fabriek de bekleding met een machine/pers onder druk erop wordt geperst, en daarom zitten er bij Volvo ondanks de onregelmatige vorm helemaal gaan naadjes in.

Er kan tegenwoordig al veel meer dan vroeger.  Een pers is nog wel ergens te vinden of, als de druk niet al te hoog hoeft te zijn, te "maken".  De zwaartekracht en wat gewicht doet in dat laatste geval wonderen.   Je zou een mal kunnen maken, waarmee je het vinyl (afkorting van polyvinylchloride, of PVC dus.  Ja, dat spul waar je regenpijp ook van is gemaakt.  Maar dan met weekmakers) tegen het deurpaneel drukt.  Of je boort minieme gaatjes in het deurpaneel en zorgt door middel van een vacuum dat het warme vinyl zich zelf tegen het deurpaneel aan drukt.  Deze techniek wordt voor andere doelen (die me even niet tebinnen schieten) ook wel gebruikt.
groetjes
Mathy 

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-06-2010 00:59 #1278393 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Ik heb vroeger bij de NOS gewerkt
Daar hadden ze een dieptrekmachine.
Dat zou denk ik de oplossing zijn.
Kunststof verwarmen tot tegen smeltpunt en dan dieptrekken over de panelen die goed ondersteund worden.
Fantastisch proces.
<a href=" www.picares.nl/storage/oldsites/medifocu...tos/RT4_MVC00013.jpg "> www.picares.nl/storage/oldsites/medifocu...tos/RT4_MVC00013.jpg
&#160;

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC