piepend geluid gorgelend geluid kachel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2010 22:53 #1081195
door V700 register
piepend geluid gorgelend geluid kachel is gemaakt door V700 register
Hallo iedereen,
Het is weer lente/ bijna zomer en wil weer wat aan de auto gaan klussen. Nu heb ik al een tijdje last van een piepende kachel.
Als de aanjager uit is geen geluid, staat die aan dan piept het in het midden van het dashboard en ga ik door een bocht wordt het nog erger. Hangt er iets los en hoe kom ik daar?
Daarnaast heb ik al sinds ik de auto heb soms ( na een week stil gestaan te hebben) een soort gorgelend geluid of van water wat loopt wat uit het midden van het dashbaord komt.
Als de auto eenmaal aan is en gereden heeft verdwijnt het maar is die pas gestart en ik geef gas dan 'gorgelt' hij er lustig op los. Wat kan het zijn? Auto is niet vochtig. En dit doet hij al twee jaar en ook al alleen als die een poos heeft stil gestaan.
Alle suggeties zijn welkom.
groet,
Jan
Volvo 940 estate GG-NN-47 nu 253.000 km.
Het is weer lente/ bijna zomer en wil weer wat aan de auto gaan klussen. Nu heb ik al een tijdje last van een piepende kachel.
Als de aanjager uit is geen geluid, staat die aan dan piept het in het midden van het dashboard en ga ik door een bocht wordt het nog erger. Hangt er iets los en hoe kom ik daar?
Daarnaast heb ik al sinds ik de auto heb soms ( na een week stil gestaan te hebben) een soort gorgelend geluid of van water wat loopt wat uit het midden van het dashbaord komt.
Als de auto eenmaal aan is en gereden heeft verdwijnt het maar is die pas gestart en ik geef gas dan 'gorgelt' hij er lustig op los. Wat kan het zijn? Auto is niet vochtig. En dit doet hij al twee jaar en ook al alleen als die een poos heeft stil gestaan.
Alle suggeties zijn welkom.
groet,
Jan
Volvo 940 estate GG-NN-47 nu 253.000 km.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2010 23:07 #1277716
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben ook erg benieuwd naar
Ben ook erg benieuwd naar het piepende geluid van waarschijnlijk de aanjager?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-05-2010 11:44 #1277788
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gorgelorgel
dat gegorgel lijken me luchtbellen in je koelwater. die bubbelen dan door je verwarmingssysteem en verdwijnen als de koelvloeistof rondgepompt gaat worden (dus kort na de start). Hoe die lucht daar komt? misschien heel klein lek klepje hoog in t systeem?; dan zakt de koelvloeistof en "trekt" lucht je systeem in, bij overdruk (dus een lopende motor) in het systeem wordt het klepje dichtgedrukt.
Ik hypotheseer maar wat hoor trouwens; geenszins berust op enige kennis van zaken.
piepend geluid is zeer waarschijnlijk het asje van je kachelmotor. ie zit achter je dashboardkastje en is niet moelijk te bereiken (even zoeken op 'kachelventilator'en je vind heel wat verhalen hier over)
Ik heb hem ooit gesmeerd bij de 940 van Mvloo en dat was een klusje van nog geen halfuur. Klein druppie smeerspul op het asje en dat even goed laten intrekken (kachelventilator even ondersteboven houden) en het gepiep is waarschijnlijk weg.
succes
Ik hypotheseer maar wat hoor trouwens; geenszins berust op enige kennis van zaken.
piepend geluid is zeer waarschijnlijk het asje van je kachelmotor. ie zit achter je dashboardkastje en is niet moelijk te bereiken (even zoeken op 'kachelventilator'en je vind heel wat verhalen hier over)
Ik heb hem ooit gesmeerd bij de 940 van Mvloo en dat was een klusje van nog geen halfuur. Klein druppie smeerspul op het asje en dat even goed laten intrekken (kachelventilator even ondersteboven houden) en het gepiep is waarschijnlijk weg.
succes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2010 22:12 #1278009
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk daar heb ik wat aan. Ga
Kijk daar heb ik wat aan. Ga dit weekend eens een kijkje nemen achter het dashboardkastje.
De verklaring voor het gegorgel lijkt me heel logisch. Waar moet ik het zoeken om het op te lossen? Kan het systeem nog ergens ontlucht worden?
Ik heb geen koelvloeistof verbruik, er zit ook een nieuwe radiateur en waterpomp op.
De verklaring voor het gegorgel lijkt me heel logisch. Waar moet ik het zoeken om het op te lossen? Kan het systeem nog ergens ontlucht worden?
Ik heb geen koelvloeistof verbruik, er zit ook een nieuwe radiateur en waterpomp op.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2010 23:07 #1278286
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit weekend even aan de slag
Dit weekend even aan de slag geweest met de kachelventilator. Leuk klusje en je kan overal makkelijk bij.
Er zaten nogal wat blaadjes in en een hoop zwart gruis, maar helaas was mijn geluk van korte duur.Ik kwam vanavond terug uit Arnhem en weer hoorde ik het piepende geluid dat vanuit het midden van het dashboard komt.Zitten daar nog andere kleppen of ventilator schoepen?Het klinkt alsof er iets aanloopt, vooral als ik ook nog eens over slecht weg rijd.
Iemand een idee waar ik nog naar kan kijken?
groet,
Jan
Er zaten nogal wat blaadjes in en een hoop zwart gruis, maar helaas was mijn geluk van korte duur.Ik kwam vanavond terug uit Arnhem en weer hoorde ik het piepende geluid dat vanuit het midden van het dashboard komt.Zitten daar nog andere kleppen of ventilator schoepen?Het klinkt alsof er iets aanloopt, vooral als ik ook nog eens over slecht weg rijd.
Iemand een idee waar ik nog naar kan kijken?
groet,
Jan
Moderators: Jerry Stam