Stroeve stoel rail(s)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 03:28 #1079103 door V700 register
Stroeve stoel rail(s) is gemaakt door V700 register
Dag allemaal,
Beide voorstoelen verschuiven nogal stroef. Zeker als ik vrienden meeneem die wat dichter bij of verder weg van het dashboard willen zitten is dit vervelend. Mijn besttuurdersstoel heeft hetzelfde probleem, maar alleen ik zit er op, dus dat is wat minder storend. Hoe kom ik van die stroeve stoel rail(s) af? Kan ik ze insmeren met e.o.a. goedje of is er iets kapot? Wellicht een bekend euvel? Je moet echt vol kracht zetten om naar voren of achteren te schuiven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 10:04 #1264683 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stoel vertellen gaat moeilijk
Hallo Niels
moeilijk te zeggen wat er mis is ,maar als de stoel met moeite wel verschoven kan worden werkt het mechanisme w.s. goed.Er zal dan sprake zijn van een vervuild glijmechanisme.
De stoel er uit halen is zo gebeurd is wel een draadje over te vinden op dit forum.
Het is dan een kwestie van schoonmaken en smeren met b.v. wd 40.
Misschien ontdek je nog souveniers van vorige eigenaars.
Heb ik vaak meegemaakt,b.v. dropjes, rollen pepermunt,oorbellen.. muntstukken ,speelgoedautotjes.,nagelschaartje.
veel succes
Peter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 11:15 #1264691 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kogeltjes.
De geleiderails aan de stoelen zitten in elkaar gehaakt, meet aan beide kanten 2 kogeltjes en een pen van een cm of 15 er tussen, als afstandhouder.Biji mij zat daar nog bij: Een choko-toff, een complete bic pen, twee dubbeltjes en een pincet (?).Daarnaast, was bij de bijrijdersstoel de voorste kogel eruit en gleed ie voor geen meter meer.
Dus, effe eruit, schoonblazen en eventueeel helemaal eruit schuiven.Schoonvegen kan gewoon met een doek, de rails zou je kunnen invetten met lagervet of zo, maar omdat het in de auto zit op een plek waar je ook je sleutels zou kunnen laten vallen, zou ik niet te scheutig doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 12:55 #1264718 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beetje
Beetje wit spuitvet of inderdaad kogellagervet uit de fietsenwinkel, lijkt me voor deze toepassing op de langere termijn wat beter smeren dan WD40. Wel eerst de rails schoonmaken, vreemde voorwerpen en stof eruit. Dat wil het beste door de stoelen uit de auto te halen. Aan de achterzijde van de rails zitten 2 pennen door de rails geschoven. Die kun je eruit slaan mbv een drevel en dan kunnen de rails onder het onderstel uitgeschoven worden. Let op de kogels en het staafje !

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
07-02-2010 14:33 #1264748 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic ?

henk 940LPT schreef : Aan de achterzijde van de rails zitten 2 pennen door de rails geschoven. Die kun je eruit slaan mbv een drevel en dan kunnen de rails onder het onderstel uitgeschoven worden. Let op de kogels en het staafje !

of gewoon de rail naar achteren trekken (via de voorkant van de rail) wel even het rubbertje er eerst uitschuiven, dan hoeft er helemaal geen hamer te worden gebruikt.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 14:35 #1264750 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hm
Volgens mij had ik dat ook geprobeerd maar lukte dat niet. Weet niet meer waarom, zal wel aan mij hebben gelegen. Het profiel is aan de voorzijde niet dichtgefelst waardoor je het frame er niet aan die kant uit kunt krijgen ?

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
07-02-2010 15:17 #1264762 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic 2 mnd
zo heb ik twee maand geleden nog even de rails eraf gehad om ze schoon te maken en een zitting wissel van de bestuurders stoel voor een verse passagieszitting, waar vrijwel alleen een map op heeft gelegen.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2010 12:38 #1265067 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm 2

asatter schreef :

henk 940LPT schreef : Aan de achterzijde van de rails zitten 2 pennen door de rails geschoven. Die kun je eruit slaan mbv een drevel en dan kunnen de rails onder het onderstel uitgeschoven worden. Let op de kogels en het staafje !

of gewoon de rail naar achteren trekken (via de voorkant van de rail) wel even het rubbertje er eerst uitschuiven, dan hoeft er helemaal geen hamer te worden gebruikt.

Ik kreeg de rails ook niet naar achter geschoven. Geprobeerd bij allebei de stoelen. Ik kon niet zien waardoor hij werd tegengehouden. Nu heb ik net als Henk een MJ 98, dus misschien is het ontwerp van de rails veranderd?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2010 16:58 #1265258 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kee, bedankt allen
Dat klinkt als een klusje voor fatsoenlijk weer. (nu natte sneeuw hier, dus maar even niet...)

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2017 17:43 #1439487 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Stoelrail, twee pennen en vier kogeltijes
Stoelrail zit bijna vast. Dus rail losgehaald, de pennen laten zitten maar de onderste rail (stoel ondersteboven0 gewoon uitgeschoven. En toen donderden er twee pennen van 15 centimeter en vier kogeljes uit.

Wel grappig, maar geen probleem wat ik heb de officiële garagedocumentatie en bovendien de VADIS liggen.

Maar in geen van beiden vind ik op de tekening de kogeltjes en de staafjes terug. Waar horen die krengen?

(Zonder gaat ook, de stoel wiebelt dan wat, spaart wel het geld voor de kermis uit...)

Heeft iemand toevallig een detailtekening en een beschrijving hoe je ze weer monteert zonder dat ze er bij gebruik spontaan uitvallen?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC