kachelkraan vervangen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 13:50 #1064781 door V700 register
kachelkraan vervangen is gemaakt door V700 register
Gisteren heb ik bij de Volvodealer een nieuwe kachelkraan gehaald voor mijn '93-er 940 zonder airco.
Het vervangen lijkt simpel maar onder het dashboard aangekomen blijkt de kachelkraan toch lastiger te monteren.
Wie van jullie heeft dit al wel eens gedaan en kent de te volgen procedure ?
Groetn, Johan de Jongh.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 17:16 #1197505 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bajonet sluiting
draaien en dan kan ie eruit. Is een beetje prutsen
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 17:23 #1197506 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kachelkraan
Bedankt voor je snelle reactie!
Dat vermoeden had ik al toen ik de nieuwe kachelkraan zag, maar over de eigenlijke kachelkraan zit nog een bedieningsmechanisme.
Komt dat mee los en kun je die 2 buiten de auto scheiden of zit dit "vastgeklikt"op de kachelkraan en moet je die onder het dashboard uit elkaar halen?
Groet, Johan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 20:40 #1197534 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kabel en beugeltje
Aan de kraan zit een kabel. Deze kabel zit dacht ik -vast/is gezekerd- met een beugeltje/klemmetje. Het eind van de kabel heeft ook twee hoekjes. Je kan denk ik de kraan eerst wel uit het schutbord krijgen maar de kabel en de kraan moeten onder het dashbord los vanelkaar. Wat ook helpt is de kachel op max of min zetten. iig Zo dat je zoveel mogelijk kabel hebt. Dat kan je makkelijk zien.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2008 17:09 #1197636 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt. Ik ga kijken of
Bedankt.
Ik ga kijken of het wil lukken.
 Johan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2021 22:09 #1466176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedieningsmechanisme kachelkraan 940 non-airco
Goedenavond,

Vandaag dacht ik met die mooie weer een goede gelegenheid om de lekkende kachelkraan van 940 (modeljaar 1997) non airco te vervangen en daarmee een einde te maken aan het beetje bij beetje natter wordende tapijt.

Ik heb een origineel exemplaar bij Estate Services gekocht. Ik had het al een keer gedaan bij de 940 van mijn vader een jaar of 15 geleden, toen had ik de koelvloeistof afgetapt. Vandaag heb ik de slangen met twee tangen afgeklemd. Een in de motorruimte (onderste slang) en een aan de binnenzijde (onderste slang). Dit werkt aan de binnenzijde niet zo handig omdat de tang in de weg kan zitten.

Ik stuitte op twee problemen:

Hoewel het bedieningsmechanisme vast is geklemd op de kraan, zit er wat speling op het bedieningsmechanisme dat je op de kraan moet klikken. Daardoor valt pinnetje op het hefboompje van de kachelkraan niet steeds goed in de daarvoor bedoelde v-vormige sleuf van het bedieningsmechanisme. Ik heb dit nu zo opgelost door de onderste kabel met twee tie wraps zo vast te zetten dat deze een soort neerwaartse druk op het bedieningsmechanisme uitoefent zodat het pinnetje/palletje van de hefboom niet uit de sleuf kan wippen.

Het bedieningsmechanisme zelf kreeg ik niet 1-2-3 los om buiten de auto goed te kunnen kijken of de kraan en het mechanisme goed tegen elkaar kunnen worden gezet, want het mechanisme zit aan de bovenzijde ook een met een kabel vast en die kabel is met een soort zwart/witte klem vastgezet waarvan ik niet weet hoe deze losgaat.

Ik kan de draaiknop nu niet meer vol naar rechts draaien ook al heb ik het uiteinde van de mantel van de kabel zoals het volgens mij hoort weer op het bedieningsmechanisme vastgeklemd.

Heeft iemand tips?

Groet,

Derk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2021 22:18 #1466177 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foto uit eerder topic
Je ziet hier het bedieningsmechanisme dat op de kachelkraan wordt geklikt. Bij de 740 is het volgens mij eenvoudiger en bevestig je de kabel direct aan de hefboom van de kachelkraan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2021 22:23 #1466178 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foto uit eerder topic

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2021 00:31 #1467551 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ook bij de 740....
is het gepruts.
Kachelkraan zit met nokjesbevestiging ( bajonet zo je wil).
Ook het geklungel met de uiterste stand van het hefboompje.
Gelukkig kan het hefboompje van het as af. Maakt monteren iets makkelijker.
( iets is relatief in deze). Met tiewrap heb ik de buitenkabel vastgezet om teveel speling eruit te krijgen. En nog is volledig dicht niet volledig dicht.
En nekpijn gegarandeerd bij deze klus. Dat is iets wat dan wel lukt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC