dakgoot 940, met welk kit afkitten?

• Anno Huidekoper (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-05-2025 20:39 #1477006 door Anno Huidekoper (GAST)
dakgoot 940, met welk kit afkitten? is gemaakt door Anno Huidekoper (GAST)
De dakgoot van mijn Volvo 940 Hearse is afgewerkt met een chromen strip. Zie hier mijn projectje.  Tevens zie ik hier en daar roest, net boven of in de goot. In die goot zit een soort kit, ten dele al verdwenen. Ik ben kitresten aan het verwijderen en de goot aan het ontroesten. Wat voor een kit kan ik na het ontroesten en lakken gebruiken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-05-2025 18:02 #1477017 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic dakgoot 940, met welk kit afkitten?
Kan je aangeven waarom je in de dakgoot zou moeten kitten? Is dit om oneffenheden van aan elkaar verbonden carrosserie delen ter hoogte van de goot te ‘verdoezelen’, dus als een soort plamuur of nadenkit als egalisatie middel? 

• Anno Huidekoper (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-05-2025 20:42 #1477018 door Anno Huidekoper (GAST)
Beantwoord door Anno Huidekoper (GAST) in topic dakgoot 940, met welk kit afkitten?
Het verhoogde dak van mijn 940 hearse is hier en daar slecht. Met name net boven de dakgoot zijn er grote blazen gevormd. In de dakgoot zit kit en is hier en daar losgelaten. Die blazen zijn verwijderd, het onderliggende metaal is inmiddels geheel kaal. Delen kit en roest zijn uit de dakgoot verwijderd.

Na het ontroesten e.d. kan ik de kale delen van dat dak plamuren. Het opvallende is dat op dat metalen dak overal een laag van 1 of 2 mm polyester aangebracht is. Waarom de firma Nilsson, de ombouwwr, dat gedaan heeft weet ik niet.

Uiteindelijk wil ik weer overal een laagje kit hebben in de dakgoot, als bescherming.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-05-2025 10:51 #1477020 door Coen de Voogd
Dat er blazen op je dak zijn ontstaan toont aan dat de gebruikte materialen en systematiek ongeschikt zijn op de langere termijn. Een laag(je) plamuur wordt er niet zomaar op gesmeerd maar zal altijd tot doel hebben gehad om (kleine) oneffenheden weg te werken. 
Wanneer je t echt grondig (en dus in toekomst niet meer herhalend) wil oplossen (dus ook voor die plaatsen waar er nu nog geen blazen zijn), dan moet je t hele dak kaal halen en opnieuw opbouwen qua bescherming en laksysteem.

Daartoe zou ik zelf eerst zorgen voor totaal corrosie vrije ondergrond en deze zoveel mogelijk met plaatbewerking strak zetten. Daarna deze zoveel mogelijk strakke plaat als eerste beschermen met zink (electrolytisch of schoperen), daarna een goede epoxy primer en indien nodig de laatste delen strakzetten met plamuur (max. 1 mm met ‘gewone plamuur, alles meer dan 1 mm met Alsi plamuur) gevolgd door laksysteem. Daarbij zou ik zaken als kit tot het uiterste vermijden; kit onthecht altijd op langere termijn (als gevolg van uitdroging / verlies flexibiliteit), waarna t een ‘broeinest’ wordt van roest.  Capillaire werking is hier mede debet aan. Ontkom je niet aan t gebruik van kit, dan eerst altijd het staal beschermen met een laksysteem. En pas daarover de kit. Voor t mooie kan je de kit daarna nogmaals overspuiten met lak. 

• Anno Huidekoper (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-05-2025 12:35 #1477021 door Anno Huidekoper (GAST)
Beantwoord door Anno Huidekoper (GAST) in topic dakgoot 940, met welk kit afkitten?
Dank voor reactie.

Over het gehele dak zit een dunne laag polyester. Waarom de firma Nilsson, de ombouwer, dat gedaan heeft weet ik niet.

Er staan niet veel foto's op internet van 940 hearse. Op de meeste foto's kom ik vergelijkbare blazen tegen.

Inmiddels delen kaal gemaakt. Hier en daar putjes in het blik van het dak.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-05-2025 16:36 - 04-05-2025 19:35 #1477023 door Coen de Voogd
Het bedrijf Nilsson is nog steeds actief in de ombouw branche. Je zou t ze dus kunnen vragen. Ik vermoed dat t antwoord zich vrij eenvoudig laat raden: strak zetten van de carrosserie.

Naast de vele voordelen heeft polyester ook nadelen. 1 daarvan is dat t vocht doorlatend is. Dit gegeven, gecombineerd met de vulstoffen in de plamuur die vocht opzuigen en vasthouden, zorgt ervoor dat op langere termijn corrosie / roest kan ontstaan op de plaatsen waar geplamuurd is. Daarom wordt tegenwoordig ook geadviseerd om de kale plaat eerst goed te beschermen via zink en daaroverheen een goede epoxyprimer. Epoxy is namelijk nauwelijks vocht doorlatend. Let op: ook in epoxyprimer zit veel kwaliteits verschil en dat iets 2K is maakt t niet direct tot de beste primer… .

Het moge daarnaast ook,logisch gezien, duidelijk zijn dat doorschuur plekken waar je tot op t staal komt, weer eerst in de epoxy primer gezet moeten worden alvorens er weer plamuur opgezet gaat worden. 

Dit alles staat dan nog los van t verschil in hechting en flexibiliteit tussen polyester en epoxy. De eerder genoemde Alsi plamuur is op basis van epoxy. 

Wanneer carrosserie geheel strak staat dan nogmaals alles voorzien van een laagje epoxy primer als basis van t verdere laksysteem. 

Dit is DE manier waarop goede carrosserie bedrijven / restaurateurs te werk gaan. En waarom t werk van die bedrijven ook serieus geld kost (veel arbeid). En exact de reden waarom je bij t doorsnee schadebedrijf maar een paar jaar garantie krijgt op t geleverde werk… . 
Laatst bewerkt 04-05-2025 19:35 door Coen de Voogd.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC