Roest bij A-stijl ‘restaureren’
- Eric Quak
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2022 17:56 #1111061
door Eric Quak
Roest bij A-stijl ‘restaureren’ is gemaakt door Eric Quak
Hallo allemaal,
Ik heb een ‘98er met roest/rot op de A-stijl. Nu de voorruit kapot is wil ik het aanpakken. Zijn er mensen die dat al een keer hebben gedaan.
Het lijkt me een goede optie om de A-stijl van een goede carrosserie te zoeken en die erin te (laten) lassen. Waarschijnlijk is dit beter dan behandelen van de roest/rot en nieuwe stukjes erin lassen oid. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij verder helpen?
Alvast dank!
Eric
Ik heb een ‘98er met roest/rot op de A-stijl. Nu de voorruit kapot is wil ik het aanpakken. Zijn er mensen die dat al een keer hebben gedaan.
Het lijkt me een goede optie om de A-stijl van een goede carrosserie te zoeken en die erin te (laten) lassen. Waarschijnlijk is dit beter dan behandelen van de roest/rot en nieuwe stukjes erin lassen oid. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij verder helpen?
Alvast dank!
Eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
16-01-2022 20:28 #1469478
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic ervaring met de 242
Ik zou dit repareren, maar wel even checken of het onder de ruit niet veel erger is. Als dat zo is komt optie nieuwe stijl erin lassen pas in beeld. Op de las van de nieuwe/andere stijl krijg je namelijk ook weer een zwakke plek boven en onder (door het potentiaal verschil tussen las en origineel materiaal, en die zwakke plek is groter dan een reparatie hiervan).
Maar kijk eerst vooral of er een oorzaak is. Is er een lek of verstopt slangetje van de afwatering van de bak van het open dak? is er ooit bij een ruitvervanging lekker diep in de lak gekrast en is dat ook op andere plekken gebeurd?
Je kan overigens de strip rond de voorruit van een 940 met een plamuurmes losklikken en dan blijft de ruit gewoon waterdicht. Het is echt een soort sierstrip die ook wel zal werken voor de stroomlijn en tegen het fluiten van de voorruit, maar hij heeft geen constructieve of afdichtende functie. De strip is een duur ding met de aangegoten hoekjes, maar als je voorzichtig bent komt ie redelijk makkelijk los, en dan kun je beter kijken hoe het met de roest erachter zit, voordat je beslissingen hoeft te nemen.
Succes reinier
Maar kijk eerst vooral of er een oorzaak is. Is er een lek of verstopt slangetje van de afwatering van de bak van het open dak? is er ooit bij een ruitvervanging lekker diep in de lak gekrast en is dat ook op andere plekken gebeurd?
Je kan overigens de strip rond de voorruit van een 940 met een plamuurmes losklikken en dan blijft de ruit gewoon waterdicht. Het is echt een soort sierstrip die ook wel zal werken voor de stroomlijn en tegen het fluiten van de voorruit, maar hij heeft geen constructieve of afdichtende functie. De strip is een duur ding met de aangegoten hoekjes, maar als je voorzichtig bent komt ie redelijk makkelijk los, en dan kun je beter kijken hoe het met de roest erachter zit, voordat je beslissingen hoeft te nemen.
Succes reinier
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2022 21:08 #1469481
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik had hetzelfde probleem..
<a href="
volvo700vereniging.nl/exterieur/raamlijsten-corrosie-aangepakt
">roest aangepakt
lijsten eraf halen
ruit eruit halen
alles blank schuren
slechte stukken eruit slijpen en nieuwe erin.
flinke klus, maar geen dag spijt van gehad..
lijsten eraf halen
ruit eruit halen
alles blank schuren
slechte stukken eruit slijpen en nieuwe erin.
flinke klus, maar geen dag spijt van gehad..
- Eric Quak
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2022 21:56 #1469482
door Eric Quak
Beantwoord door Eric Quak in topic Ik ga het zeker aanpakken.
Ik ga het zeker aanpakken. Zal ook opletten met de lijsten. Heb eerder gehoord dat ze duur zijn en ook moeilijk/niet verkrijgbaar.
Bedankt voor je bericht!
Bedankt voor je bericht!
- Eric Quak
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2022 21:59 #1469483
door Eric Quak
Beantwoord door Eric Quak in topic Bedankt voor je reactie. Jouw
Bedankt voor je reactie. Jouw aanpak en advies van Reinier lijken me idd de beste aanpak. Ik ga er werk van maken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2022 23:01 #1469484
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er wordt een bovenste raamlijst aangeboden op MP
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-01-2022 13:12 #1469488
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Lijkt mij niet door
Deze roest lijkt mij niet zover gevorderd dat er gelast moet gaan worden. Nu ruit eruit is kan je overal goed bij. Roest wegschuren is niet afdoende om diepere roest (zogenaamde pitting) te verwijderen. Ook zogenaamde roest omvorm verven werken niet (langdurig). 2 effectieve manieren met langdurig resultaat zijn 1. stralen of 2. inzet van chemie.
Stralen heb je Compressor en zogenaamd recycle straalpistool en straalgrit nodig (geen soda) voor nodig.
Chemie gaat t beste met zoutzuur, maar dat heeft 1 heel groot nadeel: het tast de structuur van t metaal aan (waardoor ijzer bros wordt). Dus op een belangrijk deel van de constructie, zoals een raamstijl, raad ik gebruik van zoutzuur af!!!!
Second best in chemie is via fosforzuur en kwastje nadat je meeste roest eraf hebt geschuurd. Via bijv. Kneedgum ‘bakje er onder maken’ zodat vloeistof niet direct eraf loopt. Via priem de ontstane zwarte spikkels open maken en net zolang doorgaan met fosforzuur tot deze putjes ook schoon metaal opleveren. Wanneer alle roest weg is alle (!) plaatsen die met fosforzuur in aanraking zijn geweest neutraliseren met een ‘base’, zoals bijv. Oplossing met baking soda. Daarna met water grondig naspoelen. Het nu vrij liggende staal asap beschermen met een goede corrosie bescherming. Of electrolytisch verzinken (kan je plaatselijk doen) of via zinkrijke verf. En daarna verdere laklagen opbouwen.
Stralen heb je Compressor en zogenaamd recycle straalpistool en straalgrit nodig (geen soda) voor nodig.
Chemie gaat t beste met zoutzuur, maar dat heeft 1 heel groot nadeel: het tast de structuur van t metaal aan (waardoor ijzer bros wordt). Dus op een belangrijk deel van de constructie, zoals een raamstijl, raad ik gebruik van zoutzuur af!!!!
Second best in chemie is via fosforzuur en kwastje nadat je meeste roest eraf hebt geschuurd. Via bijv. Kneedgum ‘bakje er onder maken’ zodat vloeistof niet direct eraf loopt. Via priem de ontstane zwarte spikkels open maken en net zolang doorgaan met fosforzuur tot deze putjes ook schoon metaal opleveren. Wanneer alle roest weg is alle (!) plaatsen die met fosforzuur in aanraking zijn geweest neutraliseren met een ‘base’, zoals bijv. Oplossing met baking soda. Daarna met water grondig naspoelen. Het nu vrij liggende staal asap beschermen met een goede corrosie bescherming. Of electrolytisch verzinken (kan je plaatselijk doen) of via zinkrijke verf. En daarna verdere laklagen opbouwen.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-01-2022 13:26 #1469489
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Zie ook link
Zie ook bijv. Deze link:
vanderworp.org/ontroesten-en-meer/
Hier wordt t hier biven beschrevene verder toegelicht en, ook niet onbelangrijk!!, worden de nodige persoonlijke beschermings maatregelen besproken. Chemie, daar moet je niet lichtzinnig mee omgaan qua (persoonlijke) veiligheid. Het genoemde natrium bicarbonaat is gelijk aan baking soda.
Hier wordt t hier biven beschrevene verder toegelicht en, ook niet onbelangrijk!!, worden de nodige persoonlijke beschermings maatregelen besproken. Chemie, daar moet je niet lichtzinnig mee omgaan qua (persoonlijke) veiligheid. Het genoemde natrium bicarbonaat is gelijk aan baking soda.
- Eric Quak
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2022 21:49 #1469499
door Eric Quak
Beantwoord door Eric Quak in topic Ik ben ook wel nieuwsgierig
Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe de rest eruit ziet als de ruit eruit is.
Moderators: Jerry Stam