Overspuiten koets (Volvo 740 TIC) aanpak / waar op te letten?
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2021 19:10 #1110934
door Stijn Terstappen
Overspuiten koets (Volvo 740 TIC) aanpak / waar op te letten? is gemaakt door Stijn Terstappen
Een goede avond,
Deze winter ga ik mijn 740 TIC strak laten maken en over laten spuiten. Afgelopen 3 jaar heb ik deze auto motorisch / technisch en cosmetisch flink aangepakt en het overspuit traject wordt hierin de kers op de taart.
In dit topic wil ik jullie graag op de hoogte houden van de vorderingen en ben momenteel druk met de laatste (mooiere) onderdelen te scoren zoals biesje , raamlijsten, deurlijsten, bumpers etc.
De kleur wordt weer origineel 130-1
Graag ontvang ik jullie visie en of tips waarbij aan te denken alvorens ik de auto ga strippen en strak laat maken. Mogelijk hebben mensen hier dit traject ook bewandeld en hieruit tips om met mij te delen.
Ik hoor het graag!
Groet Stijn
Deze winter ga ik mijn 740 TIC strak laten maken en over laten spuiten. Afgelopen 3 jaar heb ik deze auto motorisch / technisch en cosmetisch flink aangepakt en het overspuit traject wordt hierin de kers op de taart.
In dit topic wil ik jullie graag op de hoogte houden van de vorderingen en ben momenteel druk met de laatste (mooiere) onderdelen te scoren zoals biesje , raamlijsten, deurlijsten, bumpers etc.
De kleur wordt weer origineel 130-1
Graag ontvang ik jullie visie en of tips waarbij aan te denken alvorens ik de auto ga strippen en strak laat maken. Mogelijk hebben mensen hier dit traject ook bewandeld en hieruit tips om met mij te delen.
Ik hoor het graag!
Groet Stijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2021 18:49 #1468645
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic A la 760
Spuit de onderkant van de bumpers ook mee ( en de zijkant )
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2021 21:11 #1468648
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic ik lees graag met deze tips
want ik wil ooit een keer de auto laten overspuiten in precies dezelfde kleur.
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2021 00:35 #1468656
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Heb ik lang over zitten
Heb ik lang over zitten twijfelen idd. Maar toch besloten de bumpers netjes en zwart te laten maken omdat ik dit meer bij het karakter Vd auto vind passen
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2021 22:50 #1468702
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als het echt goed moet, zal
Als het echt goed moet, zal je voor de spuitbeurt alle trim en ramen moeten demonteren, en later weer monteren. En met de spuiter afspreken dat ook de sponningen gespoten worden.
Doe je dat niet, dan krijg je allerlei randjes die een goedkope spuitbeurt aantonen: in de regengoten bijvoorbeeld, langs ramen en deuren, etc. Dat ga je vooral na een paar jaar merken omdat de lak vanuit die randen gaat bladderen. Ik heb een auto (geen Volvo) die via zo'n (relatief) goedkope spuitbeurt een andere kleur heeft gekregen, en dat zie je op punten.
Doe je dat niet, dan krijg je allerlei randjes die een goedkope spuitbeurt aantonen: in de regengoten bijvoorbeeld, langs ramen en deuren, etc. Dat ga je vooral na een paar jaar merken omdat de lak vanuit die randen gaat bladderen. Ik heb een auto (geen Volvo) die via zo'n (relatief) goedkope spuitbeurt een andere kleur heeft gekregen, en dat zie je op punten.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2021 23:42 #1468705
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Best tricky
Wat nu de beste benadering is.
Willem heeft het over een andere kleur, Jij kiest voor de originele kleur,
Dan is de foutmarge groter. Da's wel een voordeel.
Wees ook voorzichtig met alles aan stripjes etc te demonteren. Niet bij alle strips komt het even nauw qua overall eindresultaat.
Heb je chromen daklijsten ? raamstrips ? ik zou ze laten zitten.
Bij een andere kleur overspuiten wel verwijderen.
Hermonteren van die strips levert soms ook visuele dingetjes op.
Zit je met een mooi gespoten auto waarbij je dus wel ziet dat ie over gespoten is.
Maar dan niet aan de lak maar aan andere dingen eromheen.
Beste job is als het overkomt als originele laklaag die gewoon 30 jaar goed gebleven is.
Willem heeft het over een andere kleur, Jij kiest voor de originele kleur,
Dan is de foutmarge groter. Da's wel een voordeel.
Wees ook voorzichtig met alles aan stripjes etc te demonteren. Niet bij alle strips komt het even nauw qua overall eindresultaat.
Heb je chromen daklijsten ? raamstrips ? ik zou ze laten zitten.
Bij een andere kleur overspuiten wel verwijderen.
Hermonteren van die strips levert soms ook visuele dingetjes op.
Zit je met een mooi gespoten auto waarbij je dus wel ziet dat ie over gespoten is.
Maar dan niet aan de lak maar aan andere dingen eromheen.
Beste job is als het overkomt als originele laklaag die gewoon 30 jaar goed gebleven is.
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2021 10:34 #1468711
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Hoi Willem,
Hoi Willem,
Thanks voor je tips! Wil het inderdaad goed aangepakt hebben dus voorruit gaat er ook uit. Verder moet er aan de achterste hoekjes van het dakgoot je gelast worden omdat daar ook wat roest zit. De dakgoot en een aantal andere objecten zijn natuurlijk zwart gespoten, ik neem aan dat de dakgoot eerst weer zilver wordt gespoten en daarna zwart. Als de Spuiter toch zwart moet spuiten wil ik meteen een aantal dingen zoals; Snowcap, duck tail spoiler, spiegels en evt bumpers laten spuiten. Mijn bumpers zijn nu kunstof zwart en worden dit weer. Er zitten nu her en der wat schaaf plekken op die ik dan eigenlijk ook meteen eruit wil laten halen. Is spuiten hiervoor aan te raden?
Thanks voor je tips! Wil het inderdaad goed aangepakt hebben dus voorruit gaat er ook uit. Verder moet er aan de achterste hoekjes van het dakgoot je gelast worden omdat daar ook wat roest zit. De dakgoot en een aantal andere objecten zijn natuurlijk zwart gespoten, ik neem aan dat de dakgoot eerst weer zilver wordt gespoten en daarna zwart. Als de Spuiter toch zwart moet spuiten wil ik meteen een aantal dingen zoals; Snowcap, duck tail spoiler, spiegels en evt bumpers laten spuiten. Mijn bumpers zijn nu kunstof zwart en worden dit weer. Er zitten nu her en der wat schaaf plekken op die ik dan eigenlijk ook meteen eruit wil laten halen. Is spuiten hiervoor aan te raden?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2021 23:06 #1468771
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het zwart van de bumpers is
Het zwart van de bumpers is van oorsprong natuurlijk kaal kunststof. Dat valt met goede poetsmiddelen een heel stuk op te halen, maar dat is je wel bekend geloof ik...
Echt zwart gespoten vind ik een bumper meestal net-niet: je blijft het zien. Kleur luistert alvast heel nauw.
Aan de andere kant heb ik professionele reparaties gezien van bumperschades waarbij ik achteraf de reparatie niet meer zag: het KAN dus wel. Alleen denk ik dat je dan wat andere middelen nodig hebt dan een simpel spuitbusje.
Echt zwart gespoten vind ik een bumper meestal net-niet: je blijft het zien. Kleur luistert alvast heel nauw.
Aan de andere kant heb ik professionele reparaties gezien van bumperschades waarbij ik achteraf de reparatie niet meer zag: het KAN dus wel. Alleen denk ik dat je dan wat andere middelen nodig hebt dan een simpel spuitbusje.
Moderators: Jerry Stam