Dakrails Volvo 940 zit los.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2021 14:01 #1110397
door V700 register
Dakrails Volvo 940 zit los. is gemaakt door V700 register
Zoals de titel al aangeeft zit de rechter dakrails van mijn 940 los. Om de bout / moer weer aan te draaien lijkt het erop dan heel de hemel eruit moet. Mijn vraag is dus heeft iemand ervaring met het (de)monteren / aandraaien van de dakrails, en heeft de gouden tip om dit te doen zonder dat ik hier een hele dag mee bezig ben?
Adriaan.
Adriaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2021 17:48 #1464915
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Plastic
Je kan het plastic aan de zijkanten van de stoffen dakhemel verwijderen aan de kant die los zit. Dan heb je net genoeg ruimte met een beetje trekken om met een torx meen in de dakrail aan te draaien. Na al die jaren kan het loszitten evt ook door roest worden veroorzaakt. In dat geval kan je zo de hele dakrail eraf halen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2021 18:44 #1464918
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank.
Voor deze tip. Hoeft gelukkig toch niet heel de hemel eruit. Ik vermoed dat het komt doordat de rubbers niet vers meer zijn. Roest zie ik met de dragers gemonteerd niet zitten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2021 13:28 #1464942
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rubbers en roest
Ik kon geen nieuwe rubbers rondom meer krijgen, alleen de voorste zijn nog leverbaar. Ik verwacht wel dat je wat oppervlakteroest gaat vinden onder de steunen, dus daar kun je je alvast een beetje op voorbereiden. Ik zag alleen wat roest onder de middelste steun uitkomen, maar bij verwijderen van de rails bleken ook de voorste en achterste aangetast. Ziet er dramatischer uit dan het is, meer bloemkolen in de lak dan echt plaatwerk aangetast en nog prima te verhelpen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2021 13:56 #1464945
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus toch demonteren.
Het lijkt mij dan wel verstandig om ze gelijk even te demonteren als ik bij de bouten kan. Dan kan ik eventueel beginnende roest aanpakken.
- Adriaan Versluijs
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2021 14:31 #1468507
door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic RUBBERS?
Lekker weer voor de plantjes, maar buiten klussen aan de dakrails van de Volvo, moet nog even wachten. Wat roestvorming onder een van de middelste bevestigingspunten. In tegenstelling tot wat medelid Rversteeg in januari j.l. van dit jaar meldde, zitten er volgens mijn eerste waarneming tussen de rails en het dak van mijn 945 ('98) geen rubbers. Klopt dat? En indien dat wel het geval is, heeft iemand daar dan een onderdeelnummer van? Heb gezocht in de GCP catalogus, maar kon zelfs die dakrails daar niet vinden. Grote kans dat ik er overheen heb gekeken. Misschien heeft iemand dan een paginanummer paraat. Zodat ik het nog eens zelf kan bekijken.
Adriaan
Adriaan
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2021 18:46 #1468510
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Die rubbers zijn geintegreerd
Die rubbers zijn geintegreerd met de dakrail maar kunnen inmiddels wel deels vergaan zijn. Ik heb er ook naar gezocht maar ze zijn niet los te koop. Op zich niet moeilijk om zelf wat te fabriceren uit een binnenband o.i.d.
Piet
Piet
- Adriaan Versluijs
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2021 23:18 #1468511
door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Dankjewel Piet, ik kom ze bij
Dankjewel Piet, ik kom ze bij demontage dus vanzelf tegen. En als ze zo dun zijn als het materiaal van een binnenband, komt het wel goed. Eerste maar eens de corrosieschade verhelpen.
Adriaan
Adriaan
- Adriaan Versluijs
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2021 23:18 #1468512
door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Dankjewel Piet, ik kom ze bij
Dankjewel Piet, ik kom ze bij demontage dus vanzelf tegen. En als ze zo dun zijn als het materiaal van een binnenband, komt het wel goed. Eerste maar eens de corrosieschade verhelpen.
Adriaan
Adriaan
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2021 23:52 #1468515
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic opnieuw monteren.
Om te beginnen losse roest losmaken. Dan afplakken en met Brunox (roestomvormer met epoxylak) inspuiten. Na droging een strip rubberplaat vastplakken op het dak met silicon blue zodat vocht wordt geweerd. Hierna de dakrail opnieuw monteren.
Een binnenband is minder geschikt omdat deze snel verteert. Een (dunne) strip rubber, nylon of siliconerubber o.i.d. is dan wat bestendiger.
Het is een idee dat zo maar bij me opkomt. Iets dergelijks heb ik in de jachtbouw gezien. Het zou een non-destructieve oplossing kunnen zijn, omdat je de strip kunt demonteren.. In ieder geval eerst goed over nadenken. Wanneer je er een dag mee bezig bent is dat minder erg dan een halfbakken oplossing waarmee je een korte tijd later opnieuw mee aan de slag moet.
Een binnenband is minder geschikt omdat deze snel verteert. Een (dunne) strip rubber, nylon of siliconerubber o.i.d. is dan wat bestendiger.
Het is een idee dat zo maar bij me opkomt. Iets dergelijks heb ik in de jachtbouw gezien. Het zou een non-destructieve oplossing kunnen zijn, omdat je de strip kunt demonteren.. In ieder geval eerst goed over nadenken. Wanneer je er een dag mee bezig bent is dat minder erg dan een halfbakken oplossing waarmee je een korte tijd later opnieuw mee aan de slag moet.
Moderators: Jerry Stam