- Berichten: 4
Motorkap: vervangen of overspuiten?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2020 00:07 #1110064
door Mathy van Nisselroy
Motorkap: vervangen of overspuiten? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Over niet al te lange tijd hoop ik wat deukjes uit de auto te laten halen en de auto bij te laten spuiten. Vraag is of ik de motorkap dan me laat spuiten.
De motorkap die op de auto (945 van modeljaar 1991) zat toen ik de auto kocht vertoonde een paar scherpe deukjes, waarschijnlijk van een baksteen o.i.d. dat erop terecht was gekomen. Herstel leek me een lastig verhaal, dus die motorkap is destijds vervangen door een motorkap van een 744 van een modeljaar eerder. (Ja, dat past) Helaas is die kap niet echt goed gespoten (vóór ik 'm kreeg). Inmiddels is het aantal plekken waar de lak eraf gesprongen is bijna niet meer te tellen. Vandaar de vraag: Als ik er een andere kap in de kleur 214-21 op leg, heb ik dan binnen een paar jaar weer plekken op de kap waar de lak er spontaan afspringt? Met andere woorden, wat is handiger, een andere kap in dezelfde kleur uitzoeken of de huidige motorkap blank laten maken en opnieuw spuiten?
groetjes
Mathy
Over niet al te lange tijd hoop ik wat deukjes uit de auto te laten halen en de auto bij te laten spuiten. Vraag is of ik de motorkap dan me laat spuiten.
De motorkap die op de auto (945 van modeljaar 1991) zat toen ik de auto kocht vertoonde een paar scherpe deukjes, waarschijnlijk van een baksteen o.i.d. dat erop terecht was gekomen. Herstel leek me een lastig verhaal, dus die motorkap is destijds vervangen door een motorkap van een 744 van een modeljaar eerder. (Ja, dat past) Helaas is die kap niet echt goed gespoten (vóór ik 'm kreeg). Inmiddels is het aantal plekken waar de lak eraf gesprongen is bijna niet meer te tellen. Vandaar de vraag: Als ik er een andere kap in de kleur 214-21 op leg, heb ik dan binnen een paar jaar weer plekken op de kap waar de lak er spontaan afspringt? Met andere woorden, wat is handiger, een andere kap in dezelfde kleur uitzoeken of de huidige motorkap blank laten maken en opnieuw spuiten?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
31-08-2020 00:28 #1462599
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Da's een lastg vraagstuk
Waar ik ook wat mee heb lopen worstelen.( na de wild zwijn aanrijdingsschade)
Uitdeuken betekent vaak ook overspuiten, wellicht niet altijd.
Uitdeuken kost al wat en spuiten kost helemaal.
Als een specialist zegt dat uitdeuken zonder opnieuw spuiten niet zal gaan dan is een deukvrije motorkap in een andere kleur al een betere keuze want dan heb je alleen de kosten van het overspuiten.
Of een kap in dezelfde kleur met eventueel deukjes die wel te herstellen zijn zonder overspuiten .
Allerbeste blijft denk ik vervangende motorkap vinden in de goede kleur.
Een en ander hangt ook af van het aanbod en de prijs.
Is 214 een gangbare kleur ? of juist niet ? dat kan ook nog wel behoorlijk bepalen welk van bovenstaande mogelijkheden haalbaar is.
Dan is er nog de wet van murphy die zich hierbij laat uitleggen dat als je na een halfjaar nog geen kap hebt gevonden in de goede kleur en je een andere hebt gekocht die je over hebt laten spuiten een week daarna een kap in de juiste kleur zich aandient.
Een 740 laat model kap past inderdaad op een 9.
Een ouder 740 model kan niet. Andersom ook niet. ( een 9 kap op een vroege 7)
Dat wijkt op twee punten af. De lengte van de kap en de ribbels in de kap, die volgen een andere lijn/hoek.
Lak die spontaan eraf springt lijkt me een gevolg van een eerder slecht uitgevoerde spuitbeurt maar niet een symptomatische Volvo kwaal.
(Tenzij het Garnet red is, een metallic rode kleur met blanke lak die loslaat na verloop van tijd)
Uitdeuken betekent vaak ook overspuiten, wellicht niet altijd.
Uitdeuken kost al wat en spuiten kost helemaal.
Als een specialist zegt dat uitdeuken zonder opnieuw spuiten niet zal gaan dan is een deukvrije motorkap in een andere kleur al een betere keuze want dan heb je alleen de kosten van het overspuiten.
Of een kap in dezelfde kleur met eventueel deukjes die wel te herstellen zijn zonder overspuiten .
Allerbeste blijft denk ik vervangende motorkap vinden in de goede kleur.
Een en ander hangt ook af van het aanbod en de prijs.
Is 214 een gangbare kleur ? of juist niet ? dat kan ook nog wel behoorlijk bepalen welk van bovenstaande mogelijkheden haalbaar is.
Dan is er nog de wet van murphy die zich hierbij laat uitleggen dat als je na een halfjaar nog geen kap hebt gevonden in de goede kleur en je een andere hebt gekocht die je over hebt laten spuiten een week daarna een kap in de juiste kleur zich aandient.
Een 740 laat model kap past inderdaad op een 9.
Een ouder 740 model kan niet. Andersom ook niet. ( een 9 kap op een vroege 7)
Dat wijkt op twee punten af. De lengte van de kap en de ribbels in de kap, die volgen een andere lijn/hoek.
Lak die spontaan eraf springt lijkt me een gevolg van een eerder slecht uitgevoerde spuitbeurt maar niet een symptomatische Volvo kwaal.
(Tenzij het Garnet red is, een metallic rode kleur met blanke lak die loslaat na verloop van tijd)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
31-08-2020 19:25 #1462615
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic @ffllunche
Ik heb destijds na een schade een wild zwijn laten overspuiten, en dat viel alleszins mee
Maar even serieus. Wanneer het overpuiten goed gebeurt en niet bij dat budgetvriendelijke mannetje zou dit mijn voorkeur hebben. Of een gave vervanging, origineel is in dit gevel altijd het beste..
Maar even serieus. Wanneer het overpuiten goed gebeurt en niet bij dat budgetvriendelijke mannetje zou dit mijn voorkeur hebben. Of een gave vervanging, origineel is in dit gevel altijd het beste..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
31-08-2020 19:30 #1462617
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Jur
Je mist dat er nog ontdeukt moet worden,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
31-08-2020 20:02 #1462621
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 214-21
Hallo Volvisti
Het "ontdeuken" geldt niet voor de motorkap. Die is voor zover ik gezien heb deukvrij. De deuken zitten op een andere plek.
214 is antraciet en in drie varianten aangeboden: 214-21, 214-22 en 214-3. Het verschil tussen deze drie is naar het schijnt zichtbaar. "Mijn" kleur is dus 214-21.
groetjes
Mathy
Het "ontdeuken" geldt niet voor de motorkap. Die is voor zover ik gezien heb deukvrij. De deuken zitten op een andere plek.
214 is antraciet en in drie varianten aangeboden: 214-21, 214-22 en 214-3. Het verschil tussen deze drie is naar het schijnt zichtbaar. "Mijn" kleur is dus 214-21.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2020 20:29 #1462622
door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic 214-3
Hallo Mathy,
Mijn 744 heeft van huis uit de kleur 214-3, een aantal jaren geleden heb ik mijn motorkap vervangen door een 214-21 of 214-22 (welke van de twee weet ik niet meer), maar ik zie geen verschil in kleur (maar ik ben geen kleuren expert).
Gr. Derk
Mijn 744 heeft van huis uit de kleur 214-3, een aantal jaren geleden heb ik mijn motorkap vervangen door een 214-21 of 214-22 (welke van de twee weet ik niet meer), maar ik zie geen verschil in kleur (maar ik ben geen kleuren expert).
Gr. Derk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
31-08-2020 23:18 #1462623
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Gerben
Hallo Derk
Gerben/gerryberrie ziet het verschil, heeft ie wel eens gezegd. Dus die gok ga ik niet nemen.
groetjes
Mathy
Gerben/gerryberrie ziet het verschil, heeft ie wel eens gezegd. Dus die gok ga ik niet nemen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
01-09-2020 04:40 #1462625
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic owh
Inderdaad, uitdeuken hoeft niet.
Dat sloeg op je vorige (in het verhaal eigenljk niet relevante) motorkap.
Niet goed gelezen. Dacht doordat er iets stond over deuken het gewoon op je motorkap sloeg.
Maar geef je niet zelf al het antwoord op de vraag ( wat voor jou) het beste is.?
Kans dat je een 214-21 vind is natuurlijk niet zo groot, Je vreest ( al dan niet terecht) kleurverschillen bij een 214-3 of 214-22.
Als ik me beperkt tot je vraag "wat is handiger?" Je kan wel bedenken wat het handigst is maar dan... Gaat het ook zo lopen dan ?
Het is altijd handiger morgen een motorkap vinden in 412-21 om de hoek dan je kap over te laten spuiten. Moet je hem echter wel kunnen vinden om de hoek.
En het is onhandiger als je ervoor naar Texel moet rijden of een jaar aan het zoeken bent.
En nog onhandiger indien het beiden is.
En aangezien je op deze zaken niet kan sturen is het wellicht handiger om de kap te laten spuiten in 214-21. Maar wel door een goede vakman dan.
Want anders heb je en kleurverschillen en loslatende lak.
Trouwens. Als je nu een kap laat spuiten zal het 412 zijn en niet 412-21. Die 21 slaat op de fabrikant en het type lak (alkyd of acryl, 1k of 2 k, dat soort dingen)
Ga er maar vanuit dat de lak van een andere fabrikant is dan destijds en ook anders van samenstelling en dat kan ook tot kleurverschil leiden.
Daarentegen kan een gebruikte kap in 412-21 heel ander verkleurd kunnen zijn dat de rest van jouw auto. Bij beide keuzes is er gewoon risico op kleurverschil.
Ik denk dat het echter het minst is als je naar een goed adres gaat waar ze de kleur op de rest van je auto scannen en dan een goede kwaliteit lak op maat mengen. Want dat zijn factoren waar je op kan sturen, op hoe een bestaande vervangende kap verkleurd is niet.
Ik denk dat je eigenlijk beter af bent met een antwoord op de vraag "wat levert het beste resultaat op ?"
in plaats van een antwoord op de vraag "Wat is het handigst ?"
Benieuwd waar je voor gaat.
Dat sloeg op je vorige (in het verhaal eigenljk niet relevante) motorkap.
Niet goed gelezen. Dacht doordat er iets stond over deuken het gewoon op je motorkap sloeg.
Maar geef je niet zelf al het antwoord op de vraag ( wat voor jou) het beste is.?
Kans dat je een 214-21 vind is natuurlijk niet zo groot, Je vreest ( al dan niet terecht) kleurverschillen bij een 214-3 of 214-22.
Als ik me beperkt tot je vraag "wat is handiger?" Je kan wel bedenken wat het handigst is maar dan... Gaat het ook zo lopen dan ?
Het is altijd handiger morgen een motorkap vinden in 412-21 om de hoek dan je kap over te laten spuiten. Moet je hem echter wel kunnen vinden om de hoek.
En het is onhandiger als je ervoor naar Texel moet rijden of een jaar aan het zoeken bent.
En nog onhandiger indien het beiden is.
En aangezien je op deze zaken niet kan sturen is het wellicht handiger om de kap te laten spuiten in 214-21. Maar wel door een goede vakman dan.
Want anders heb je en kleurverschillen en loslatende lak.
Trouwens. Als je nu een kap laat spuiten zal het 412 zijn en niet 412-21. Die 21 slaat op de fabrikant en het type lak (alkyd of acryl, 1k of 2 k, dat soort dingen)
Ga er maar vanuit dat de lak van een andere fabrikant is dan destijds en ook anders van samenstelling en dat kan ook tot kleurverschil leiden.
Daarentegen kan een gebruikte kap in 412-21 heel ander verkleurd kunnen zijn dat de rest van jouw auto. Bij beide keuzes is er gewoon risico op kleurverschil.
Ik denk dat het echter het minst is als je naar een goed adres gaat waar ze de kleur op de rest van je auto scannen en dan een goede kwaliteit lak op maat mengen. Want dat zijn factoren waar je op kan sturen, op hoe een bestaande vervangende kap verkleurd is niet.
Ik denk dat je eigenlijk beter af bent met een antwoord op de vraag "wat levert het beste resultaat op ?"
in plaats van een antwoord op de vraag "Wat is het handigst ?"
Benieuwd waar je voor gaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
02-09-2020 01:31 #1462651
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Trouwens
De kleur moet passen bij de rest van je auto.
Dus dat Gerben een verschil ziet, lijkt mij niet zo relevant hierbij. De rest van je auto zal ook niet meer zuiver 214-21 zijn. En misschien kan een 214-22 wel zo verkleuren dat ie beter past bij jouw auto dan een versgespoten 214-21. Dus naar welke verschillen zit je dan te kijken ?
Naar verschillen tussen 214-21 en 214-22 ? of naar verschillen tussen in de loop der tijd verschillend verkleurde delen waar ooit geen verschil tussen zat ?
Vind het een moeilijk te plaatsen bewering dat hij het verschil kan zien.
Misschien kan Gerben het toelichten ?
Ik zou het vooralsnog buiten het verhaal houden. Bovendien woont Gerben in Friesland en jij in Limburg dus de kans dat ie er met zijn neus op staat is ook nog eens heel klein.
Dus dat Gerben een verschil ziet, lijkt mij niet zo relevant hierbij. De rest van je auto zal ook niet meer zuiver 214-21 zijn. En misschien kan een 214-22 wel zo verkleuren dat ie beter past bij jouw auto dan een versgespoten 214-21. Dus naar welke verschillen zit je dan te kijken ?
Naar verschillen tussen 214-21 en 214-22 ? of naar verschillen tussen in de loop der tijd verschillend verkleurde delen waar ooit geen verschil tussen zat ?
Vind het een moeilijk te plaatsen bewering dat hij het verschil kan zien.
Misschien kan Gerben het toelichten ?
Ik zou het vooralsnog buiten het verhaal houden. Bovendien woont Gerben in Friesland en jij in Limburg dus de kans dat ie er met zijn neus op staat is ook nog eens heel klein.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam