Raamlijsten sierlijsten monteren 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2020 10:16 #1109475 door V700 register
Raamlijsten sierlijsten monteren 940 is gemaakt door V700 register
Goedendag allemaal,

Onlangs heb ik bij de dealer mooie nieuwe raamlijsten voor mijn 940 gekocht.
Alleen krijg ik de nieuwe lijsten niet terug op de auto. Zelfs niet met stevig drukken. Tevens geprobeerd om met een pinpas de clips naar binnen te drukken.
Sommige clips klikken vrij makkelijk in de lijst, maar andere totaal niet. Het lijkt wel of sommige clips te ver verzonken in de sponning liggen.
De clips zelf zitten volgens mij allemaal goed in de sponning. Dat wil zeggen zo ver mogelijk over de palletjes geschoven. En de kapotte clips zijn uiteraard vervangen.

Door het drukken op de lijst heb ik helaas al kleine beschadigingen aan de nieuwe sierlijsten gemaakt, dus voordat ik de (dure) lijsten nog verder beschadig laat ik eerst even rondvragen.
Heeft iemand nog ervaring/tips/hulp om de raamlijsten goed te monteren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2020 11:08 #1458951 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zijn tóch iets anders
Ik herken het. Vorig jaar door een échte oude rot in het vak een nieuwe ruit laten monteren en gelijk even nieuwe lijsten bijgekocht. Hij kreeg ze er niet op zoals het eigenlijk zou moeten. Deze man heeft maar liefst 40 jaar ervaring en heeft laten zien dat er in het profiel een klein verschil zit. En daardoor ontstaan er kleine krasjes op de binnenzijde van de nieuwe lijsten. Ik heb ze terug gebracht, voor dat bedrag vind ik dat het top moet zijn. Koste wel wat moeite, de leverancier wilde ze eerst niet terug nemen, o.a., omdat ze iets beschadigt waren , aan de achterzijde, juist omdat hij niet past ! Na deze argumenten én de leverancier zélf de mogelijkheid te hebben gegeven ze er dan zelf even op te klikken heb ik mijn geld terug gekregen. Had veel liever gehad dat ze wel pasten. Mijn glasman kon ze als alternatief ook lijmen maar vertelde er wel bij dat bij ruitschade de kans groot is dat de lijsten wéér vervangen moeten worden en dat is een dure grap.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2020 13:23 #1458955 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die kleine krasjes aan de
Die kleine krasjes aan de binnenkant van de lijst heb ik nu ook. Kon zo op het oog geen verschil qua maten ontdekken tussen de oude en nieuwe lijsten, maar het is natuurlijk millimeter werk.
Hoe heb je het uiteindelijk opgelost? Ander setje (nieuwe) lijsten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2020 18:03 #1458956 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De oude weer gemonteerd
Helaas de oude er weer op gezet...

• Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2020 15:44 #1462042 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Wie-o-wie?
De vraag van topic starter Napsterr is bijna een half jaar oud en helaas (nog) geen oplossing. Napsterr zelf vond het blijkbaar ook niet nodig er nog op te reageren. Jammer. Hij zal de lijsten inmiddels toch wel op zijn Volvo hebben zitten, mag ik hopen...
Mijn 98'er Estate is ook toe aan vervanging van de lijsten. Dat de nieuwe lijsten niet zonder meer op de oude klemmetjes te drukken zijn, is me bij aankoop door Gijs van Estate Services uitgelegd. Napsterr maakte de fout de klemmetjes zo diep mogelijk in de sponning te schuiven ("zo ver mogelijk over de palletjes geschoven"). De klemmetjes moeten namelijk allereerst in de hoogste stand op de rokjes worden gezet. Zitten met een kartelrandje over het nokje geschoven, dat wijst zichzelf. Vervolgens de lijst op de klemmetjes leggen (niet vastklikken) en bepalen hoeveel dieper de klemmetjes nog moeten komen te liggen om de lijst mooi te laten aansluiten op de voorruit. Kwestie van passen en meten en veel geduld.
Op de verpakking staat vermeld dat het is aan te bevelen om de lijsten te lijmen of vast te kitten. Dit vanwege het feit dat ze op een tweebaansweg bij het passeren van bijvoorbeeld een tegemoetkomende vrachtwagen door de zuigende werking los kunnen springen, vertelde Gijs. Sinds de lijsten niet meer 'Made in Germany' zijn, maar 'Made in Taiwan', is de klemmende werking (lees: kwaliteit) blijkbaar ook afgenomen...

Adriaan

• Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2020 18:31 #1462052 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Productieve klus
Volgens de hierboven beschreven aanwijzingen, zijn mijn nieuwe lijsten inmiddels gemonteerd. Nadat ik de klemmetjes op de juiste hoogte had geschoven, heb ik eerst de bovenste lijst vastgezet en daarna de beide zijlijsten. Niet aandrukken, dat werkt niet. Met de zijkant van een gebalde vuist een stevige tik geven precies op de plek waaronder het klemmetje zit en met een hoorbare “klik” zit de lijst goed vast. Het ziet er weer gelikt uit. En zonder kitten of lijmen. Al met al viel de klus behoorlijk mee.
In één moeite door het op een hoek loszittende rooster van de paravan vastgelijmd.

Adriaan

• Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2020 18:37 #1462054 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Met de vuist
"Met de zijkant van een gebalde vuist een stevige tik geven precies op de plek waaronder het klemmetje zit en met een hoorbare “klik” zit de lijst goed vast."

Dat was exact de methode die werd toegepast bij het vervangen van mijn voorruit.
Ik had wel het geluk dat de oude klemmetjes konden blijven zitten dankzij
het vakkundig werken van die ruitenleverancier.
Dat scheelde toch weer 30 euro.

Niet gek voor 219,00 euro all in en ook nog eens voor de deur gedaan.

Oh ja, demonteren doe je door ze aan een kant vanaf te schuiven.
Dus met een tangetje beetpakken en er zijdelings aftrekken.

• Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2020 21:25 #1462057 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Tandenborstel
Heb ook de oude klemmetjes gewoon laten zitten na ze eerst met behulp van een tandenborstel goed te hebben schoongemaakt, inclusief de goten uitgezogen. Vooral de klemmetjes aan de zijkanten verzamelen klonten troep, de bovenste het meest. Demonteren kan ook heel makkelijk door de strip - met beleid - vlak bij elk klemmetje met een vinger aan weerskanten onder de strip op te lichten. Eitje.

Adriaan

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC