- Berichten: 3
(imitatie) snowcap montage
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-05-2019 12:58 #1108861
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
(imitatie) snowcap montage is gemaakt door noppen20
Ooit eens aangeschaft in 2016 met de groupbuy vanuit hier (nog bedankt hiervoor Wessdan)
Had ik een week of wat geleden zowaar eens tijd om hem te monteren
Persoonlijk voelde ik niet veel voor dubbelzijdig tape, ik wilde hem graag demontabel houden, moest stevig zijn en "onzichtbaar" bevestigd zijn.
Uiteindelijk de keuze gemaakt voor kleine boutjes welke vastgezet zijn met epoxy.
Onderstaand een impressie van hoe ik het uit eindelijk gedaan heb, inclusief een aantal verbeterpunten,vandaar dat de volgorde van de foto's niet helemaal klopt met hoe ik het gedaan heb.
Benodigdheden:
-1 snowcap
-6x M4 boutjes lengte +-35mm (rvs)
-6x M4 carroseriering (rvs)
-6x M4 moertjes (liefst zelfborgende) (rvs)
-epoxy (ikzelf gebruik JB-Weld de "quickweld" versie)
-schuurpapier (verschillende grofheden tot minimaal korrel 800)
-spuitbus op kleur
-spuitbus blanke lak
Stap 1:
De eerste keer begonnen met het aftekenen van de sleuven op de snowcap om de locatie van de boutjes te bepalen.
Klinkt makkelijk, maar blijkt vrijwel onmogelijk dit nauwkeurig te doen.
Beter is het om eerste de parafan te demonteren (paravan,parafaan of weet ik veel hoe je het wil noemen...voor mij niet interessant als het beestje maar een naam heeft.)
Mocht deze er nog zitten, dan kun je het gaas/rooster onder de sleuven loshalen. Deze wordt later weer terug geplaatst.
Stap 2:
Schuur de binnenzijde van snowcap op de plekken waar je boutjes grofweg wil plaatsen ruw op.
Ik heb er 6 gedaan, 4 is meer dan voldoende maar met 6 kun je hem mooi strak trekken tegen de parafan.
Plaats geen boutje op voorste rand, deze is veel te slap en trek je héél makkelijk kapot. (hier later meer over)
Leg vervolgens de snowcap en de paravan op zijn kop, zodat je tegen de onderzijde van de parafan aan kijkt. (zie foto)
Doop nu de boutkopjes in een klein beetje epoxy, en steek deze door de sleuven van het rooster op de plek waar je ze wilt hebben.
Het spul wordt na +-5 minuten al hard, maar is in vloeibare vorm als stevige stroop.
De boutjes blijven meestal vanzelf in de juiste positie staan, anders kun je ze tijdelijk ondersteunen met tape een dikke staalboor zoals ik gedaan heb
Stap 3:
Nadat de epoxy uitgehard is (+-10 minuten), kun je de snowcap voorzichtig van de parafan afhalen. Tijd voor méér epoxy.
De eerste keer gebruik je weinig eopxy om de boutjes in positie te krijgen. Nu wordt het tijd ze goed vast te zetten.
Gebruik een tandenstoker, of iets vergelijkbaars, om de boutjes onder te kliederen. Let op dat je het schroefdraad niet helemaal onder smeert.
In mijn geval is de diameter ongeveer zo groot als een 50 cent muntje. Zorg dat de kop van de boutjes volledig in de epoxy staan. (zie foto)
Stap 4:
Het voorste randje is erg slap, er zijn 2 "bruggetjes" welke deze ondersteunen welke bij mij alle begonnen te scheuren.
Ik zag dit pas nadat de eerste laag gespoten was, is later gelukkig vrijwel onzichtbaar geworden.
Daarom is het niet verstandig hier een boutje te plaatsen, daarme garandeer je dat deze gaat scheuren.
Aangezien we toch al epoxy hebben is het verstandig deze bruggetjes extra te verstevigen. (zie foto)
Stap 5:
Daarna begint het feest van het schuren en spuiten.
Niet mijn sterkste kant, ik zal vertellen wat ik gebruikt heb maar het zal vast beter kunnen.
Schuren heb ik de eerste keer in stappen gedaan van korrel 120 -> 240 -> 400 -> scotchbrite
Daarna 1 laag 2k lak op kleur (merk: Colormatic)
Daarna met korrel 800 nat geschuurd. Nu er een laagje kleur op zit kun je de oneffenheden veel beter zien en wegschuren.
Vervolgens heb ik nog 2 lagen kleur gespoten, en vervolgens nog 2 lagen 1k blanke lak (merk: colormatic)
Met het volgende resultaat:
Stap 6:
Na uitharden van de lak kan je het spul weer monteren.
Makkelijkst is om de de boel weer op de kop te leggen.
Zo kun je, met bv typex, de locatie van de boutjes aftekenen op het gaas.
Vervolgens met een carroseriering en zelfborgende moertjes kun je snowcap en het gaas tegelijk vastzetten.
Zo heb je ook geen problemen meer met losrakend gaas.
Vergeet de rubber dop voor de ruitenwisser niet te monteren.
Om het jezelf makkelijker te maken met montage kun je deze het best inkorten.
In de rubber mof zit een uitsparing waar een haakje van de ruitenwisser motor inhaakt, dit is om te voorkomen dat het rubber wegwaait op de snelweg.
Maar deze maakt montage nu een stuk lastiger (niet onmogelijk)
Je kan de onderste (+- 1cm) van de mof afsnijden zodat je geen problemen ondervind van het haakje.
Wegwaaien doet de mof toch niet meer, deze zit opgesloten tussen de snowcap en parafan.
Stap 7:
Nu kun je parafan weer monteren op de auto.
Dit kun je het beste met 2 personen doen om schade aan de lak te voorkomen, hoewel in je 1tje niet onmogelijk is.
Met de snowcap gemonteerd heb je nu nét wat minder ruimte, maar het is mogelijk deze weer te monteren zonder de motorkap te hoeven lossen.
Het is even wat spelen met de stand van de motorkap om de parafan vanaf de voorruit er onder te schuiven.
Al met al erg blij met het resultaat!
Had ik een week of wat geleden zowaar eens tijd om hem te monteren

Persoonlijk voelde ik niet veel voor dubbelzijdig tape, ik wilde hem graag demontabel houden, moest stevig zijn en "onzichtbaar" bevestigd zijn.
Uiteindelijk de keuze gemaakt voor kleine boutjes welke vastgezet zijn met epoxy.
Onderstaand een impressie van hoe ik het uit eindelijk gedaan heb, inclusief een aantal verbeterpunten,vandaar dat de volgorde van de foto's niet helemaal klopt met hoe ik het gedaan heb.
Benodigdheden:
-1 snowcap
-6x M4 boutjes lengte +-35mm (rvs)
-6x M4 carroseriering (rvs)
-6x M4 moertjes (liefst zelfborgende) (rvs)
-epoxy (ikzelf gebruik JB-Weld de "quickweld" versie)
-schuurpapier (verschillende grofheden tot minimaal korrel 800)
-spuitbus op kleur
-spuitbus blanke lak
Stap 1:
De eerste keer begonnen met het aftekenen van de sleuven op de snowcap om de locatie van de boutjes te bepalen.
Klinkt makkelijk, maar blijkt vrijwel onmogelijk dit nauwkeurig te doen.
Beter is het om eerste de parafan te demonteren (paravan,parafaan of weet ik veel hoe je het wil noemen...voor mij niet interessant als het beestje maar een naam heeft.)
Mocht deze er nog zitten, dan kun je het gaas/rooster onder de sleuven loshalen. Deze wordt later weer terug geplaatst.
Stap 2:
Schuur de binnenzijde van snowcap op de plekken waar je boutjes grofweg wil plaatsen ruw op.
Ik heb er 6 gedaan, 4 is meer dan voldoende maar met 6 kun je hem mooi strak trekken tegen de parafan.
Plaats geen boutje op voorste rand, deze is veel te slap en trek je héél makkelijk kapot. (hier later meer over)
Leg vervolgens de snowcap en de paravan op zijn kop, zodat je tegen de onderzijde van de parafan aan kijkt. (zie foto)
Doop nu de boutkopjes in een klein beetje epoxy, en steek deze door de sleuven van het rooster op de plek waar je ze wilt hebben.
Het spul wordt na +-5 minuten al hard, maar is in vloeibare vorm als stevige stroop.
De boutjes blijven meestal vanzelf in de juiste positie staan, anders kun je ze tijdelijk ondersteunen met tape een dikke staalboor zoals ik gedaan heb

Stap 3:
Nadat de epoxy uitgehard is (+-10 minuten), kun je de snowcap voorzichtig van de parafan afhalen. Tijd voor méér epoxy.
De eerste keer gebruik je weinig eopxy om de boutjes in positie te krijgen. Nu wordt het tijd ze goed vast te zetten.
Gebruik een tandenstoker, of iets vergelijkbaars, om de boutjes onder te kliederen. Let op dat je het schroefdraad niet helemaal onder smeert.
In mijn geval is de diameter ongeveer zo groot als een 50 cent muntje. Zorg dat de kop van de boutjes volledig in de epoxy staan. (zie foto)
Stap 4:
Het voorste randje is erg slap, er zijn 2 "bruggetjes" welke deze ondersteunen welke bij mij alle begonnen te scheuren.
Ik zag dit pas nadat de eerste laag gespoten was, is later gelukkig vrijwel onzichtbaar geworden.
Daarom is het niet verstandig hier een boutje te plaatsen, daarme garandeer je dat deze gaat scheuren.
Aangezien we toch al epoxy hebben is het verstandig deze bruggetjes extra te verstevigen. (zie foto)
Stap 5:
Daarna begint het feest van het schuren en spuiten.
Niet mijn sterkste kant, ik zal vertellen wat ik gebruikt heb maar het zal vast beter kunnen.
Schuren heb ik de eerste keer in stappen gedaan van korrel 120 -> 240 -> 400 -> scotchbrite
Daarna 1 laag 2k lak op kleur (merk: Colormatic)
Daarna met korrel 800 nat geschuurd. Nu er een laagje kleur op zit kun je de oneffenheden veel beter zien en wegschuren.
Vervolgens heb ik nog 2 lagen kleur gespoten, en vervolgens nog 2 lagen 1k blanke lak (merk: colormatic)
Met het volgende resultaat:
Stap 6:
Na uitharden van de lak kan je het spul weer monteren.
Makkelijkst is om de de boel weer op de kop te leggen.
Zo kun je, met bv typex, de locatie van de boutjes aftekenen op het gaas.
Vervolgens met een carroseriering en zelfborgende moertjes kun je snowcap en het gaas tegelijk vastzetten.
Zo heb je ook geen problemen meer met losrakend gaas.
Vergeet de rubber dop voor de ruitenwisser niet te monteren.
Om het jezelf makkelijker te maken met montage kun je deze het best inkorten.
In de rubber mof zit een uitsparing waar een haakje van de ruitenwisser motor inhaakt, dit is om te voorkomen dat het rubber wegwaait op de snelweg.
Maar deze maakt montage nu een stuk lastiger (niet onmogelijk)
Je kan de onderste (+- 1cm) van de mof afsnijden zodat je geen problemen ondervind van het haakje.
Wegwaaien doet de mof toch niet meer, deze zit opgesloten tussen de snowcap en parafan.
Stap 7:
Nu kun je parafan weer monteren op de auto.
Dit kun je het beste met 2 personen doen om schade aan de lak te voorkomen, hoewel in je 1tje niet onmogelijk is.
Met de snowcap gemonteerd heb je nu nét wat minder ruimte, maar het is mogelijk deze weer te monteren zonder de motorkap te hoeven lossen.
Het is even wat spelen met de stand van de motorkap om de parafan vanaf de voorruit er onder te schuiven.
Al met al erg blij met het resultaat!
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-05-2019 22:17 #1454690
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Dat ziet er super uit, goed
Dat ziet er super uit, goed bezig.
Wist wel dat het mooi zou worden maar Is boven verwachting.
Nu begint mijn vrouw mij ook te vragen wanneer ik ze monteer...
Ik heb dezelfde epoxy vorige week besteld en Is vandaag aangekomen.
Ik hoop dat het ook op carbon fibre goed hecht maar Denk het wel.
Wist wel dat je ermee bezig was, nu ik dit zo eens lees motiveert om het ook snel te realiseren.
Vooral de montage methode....
Grtz Daniel
Wist wel dat het mooi zou worden maar Is boven verwachting.
Nu begint mijn vrouw mij ook te vragen wanneer ik ze monteer...
Ik heb dezelfde epoxy vorige week besteld en Is vandaag aangekomen.
Ik hoop dat het ook op carbon fibre goed hecht maar Denk het wel.
Wist wel dat je ermee bezig was, nu ik dit zo eens lees motiveert om het ook snel te realiseren.
Vooral de montage methode....
Grtz Daniel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-05-2019 22:53 #1454695
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wat een uitstekend idee om er
Wat een uitstekend idee om er boutjes aan te lijmen! Een voorbeeld dat ik zeker ga volgen: die uit de groupbuy ligt bij mij ook nog altijd werkeloos in een doos. En dat terwijl ik drie auto's heb waarop hij moet passen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
22-05-2019 19:07 #1454702
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Zeker fraai
Als ook meegspoten in kleur je ding is helemaal. Het ziet er patent uit , Dat mag gezegd worden!
Ik ben voor easy gegaan en ik vind zwart toch mooier, Valt ie meer op.
En tie wraps heb je ook in zwart. Waait niet weg en valt nauwelijks op.
Drie minuten werk.
Ik ben voor easy gegaan en ik vind zwart toch mooier, Valt ie meer op.
En tie wraps heb je ook in zwart. Waait niet weg en valt nauwelijks op.
Drie minuten werk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2019 03:08 #1454717
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Tie wraps?
Tie wraps?
Denk dat je iets gemist hebt, deze kan je niet daarmee monteren.
Ik laat het rooster in paravent weg en ga het in de cap plaatsen (mits epoxy goed wil hechten op carbon fibre)
Denk dat je iets gemist hebt, deze kan je niet daarmee monteren.
Ik laat het rooster in paravent weg en ga het in de cap plaatsen (mits epoxy goed wil hechten op carbon fibre)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
23-05-2019 10:51 #1454724
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Wat Wessdan zegt.
Wat Wessdan zegt.
Nu weet ik niet exact hoe het bij de originele snowcap (met clipjes) zit, maar bij de imitatie-snowcap zit nergens een plek om de tie-wraps aan te bevestigen. Zou je alleen de boutjes er op zetten, dan ben je overigens ook heel snel klaar. Het spuiten is verreweg de meeste tijd.
Daarbij is de plastic imitatie versie (niet de carbon versie waar wessdan het over heeft) glimmend zwart en niet wat je zegt heel mooi afgewerkt. Dus schuren en spuiten moet je toch, en welke kleur (of zwart) mag uiteraard iedereen zelf bepalen. Persoonlijk vind ik zwart bij sommige kleuren goed staan, maar bij mijn rooie gaf ik de voorkeur aan meegespoten in kleur.
Nu weet ik niet exact hoe het bij de originele snowcap (met clipjes) zit, maar bij de imitatie-snowcap zit nergens een plek om de tie-wraps aan te bevestigen. Zou je alleen de boutjes er op zetten, dan ben je overigens ook heel snel klaar. Het spuiten is verreweg de meeste tijd.
Daarbij is de plastic imitatie versie (niet de carbon versie waar wessdan het over heeft) glimmend zwart en niet wat je zegt heel mooi afgewerkt. Dus schuren en spuiten moet je toch, en welke kleur (of zwart) mag uiteraard iedereen zelf bepalen. Persoonlijk vind ik zwart bij sommige kleuren goed staan, maar bij mijn rooie gaf ik de voorkeur aan meegespoten in kleur.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2019 15:57 #1454734
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic https://www.google.nl/url?sa
www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&...VnQvGGVYwgrm6OBZspbo
Dit Is de snowcap, komt van zelfde producent
Dit Is de snowcap, komt van zelfde producent
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2019 16:23 #1454736
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Bij l.m.r. Verkopen ze deze
Bij l.m.r. Verkopen ze deze ook.
Trouwens dat breukje kan je fixen.
Is nl fibreglass, Is repareerbaar.
Ik heb de copy van originele sideskirts ook nog liggen.
Daarmee zal ik ook aan de slag moeten mbt spuiten voordat ik ze monteer.
Snowcap moet ik eventueel nog blanke lak over carbon doen maar eerst een monteren op deze manier van Noppen20
Trouwens dat breukje kan je fixen.
Is nl fibreglass, Is repareerbaar.
Ik heb de copy van originele sideskirts ook nog liggen.
Daarmee zal ik ook aan de slag moeten mbt spuiten voordat ik ze monteer.
Snowcap moet ik eventueel nog blanke lak over carbon doen maar eerst een monteren op deze manier van Noppen20
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
25-05-2019 16:36 #1454777
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Heb
de originele, zwart. Dus dat hoeft niet gespoten te worden als zwart ok is.
De originele heeft aan de achterzijde die haakjes waarmee die onder de paravan schuift. Voorzijde is origineel met een soort schuifclippies. Dat sneuvelt vaak.
Twee tiewrapjes ( zo dun mogelijke maat ) onder zo'n paravanstijltje door wriemelen ter hoogte van die kleine opstaande spijltjes in het luchthapgedeelte en dan daarom heen. Aantrekken en klaar. 2 minuten werk.
Paravan hoeft er niet voor los en met alles zwart ( zowel snowcap als tiewrap) zie je er nagenoeg niets van.
De originele heeft aan de achterzijde die haakjes waarmee die onder de paravan schuift. Voorzijde is origineel met een soort schuifclippies. Dat sneuvelt vaak.
Twee tiewrapjes ( zo dun mogelijke maat ) onder zo'n paravanstijltje door wriemelen ter hoogte van die kleine opstaande spijltjes in het luchthapgedeelte en dan daarom heen. Aantrekken en klaar. 2 minuten werk.
Paravan hoeft er niet voor los en met alles zwart ( zowel snowcap als tiewrap) zie je er nagenoeg niets van.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2020 19:55 #1462965
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Afgelopen zaterdag mn snowcap
Afgelopen zaterdag mn snowcap ook op de manier van noppen gemonteerd.
Werkt echt super.
Blijft ook met 200kmh zitten (in wuplertal gemonteerd dus kon ik op terugreis meteen ff testen).
Maakt de auto net wat meer af.
Heb gisteravond na treffen al meteen een carbon versie bij besteld voor een vriend van me.
Werkt echt super.
Blijft ook met 200kmh zitten (in wuplertal gemonteerd dus kon ik op terugreis meteen ff testen).
Maakt de auto net wat meer af.
Heb gisteravond na treffen al meteen een carbon versie bij besteld voor een vriend van me.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam