Dakrails Volvo 960 los

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2018 18:08 #1107850 door V700 register
Dakrails Volvo 960 los is gemaakt door V700 register
Ik ga deze zomer met mijn 960 op vakantie inclusief daktent.
Maar ik merkte dat mijn dakrails een beetje los zitten. Wat moet ik allemaal demonteren om ze weer aan te draaien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2018 19:26 #1445849 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Aan de binnenkant
Aan de binnenkant het plastic bovenaan de de deuren. Dat plastic dat langs het 'hemeltje' loopt en beste ook even de vier plastic knoppen die in het hemeltje zitten een kwartslag geven. Dan kan je rustig en voorzichtig het heme;tje een klein beetje naar beneden halen en met een torx de 'schroeven' aandraaien.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2018 18:54 #1445857 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zou de hele hemelplaat er
Ik zou de hele hemelplaat er uit halen: dat is bij een estate niet echt moeilijk. Rondom het plastic boven de ramen los, verlichting afkoppelen en dan die vier kwartslag-doppen los en de hemel eruit tilen. Langs de rand van de dakplaat werken is niet lekker en je kunt er dan alsnog niet echt bij. Bovendien beschadig je een hemel vrij snel.
En even goed kijken, misschien de dakrails even helemaal losnemen en alle voetrubbers goed schoonmaken, en de gaten in het dak gelijk antiroest behandelen. Als het los gezeten heeft is dat geen overbodige luxe.

Overigens mag er maar 75 kg op die domme dakrails: een daktent kan je beter op een imperiaal op de regengoten bevestigen, daar mag 150 kg op...

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-05-2018 22:22 #1445862 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Daktent
@ Willem: Ik heb jaren met een Maggiolina daktent gekampeerd eerst op mijn Volvo 245 en later op mijn 940. Die daktent weegt 65 kg. Een Volvo mag dynamisch 100 kg op het dak dragen (al vanaf de 140 serie) en statisch het vijfvoudige als de auto stilstaat. Dit betekent dat een Volvo veilig 500 kg dakbelasting kan hebben. Misschien ken je wel die oude persfoto's waarop een Volvo 140 zo'n 6 andere Volvo's op zijn dak draagt en daarmee een toren vormt. Een daktent met 2 of 3 personen er in is geen enkel probleem. Ik zou idd wel de dakrails goed vastmaken, eventueel ontroesten en een beetje Fluid Film onder de pootjes en in de gaten en goed vastdraaien zodat ze niet meer te bewegen zin als je er aan rukt. Ik heb destijds alleen de zijkappen verwijderd en kon er toen met een lange imbus sleutel net bij. Overigens heb ik mijn daktent m.b.v. twee dakdragers (merk: Thule, die Volvo ook leverde) op de dakrails bevestigd. Dit heeft nooit problemen gegeven, ook niet bij 130 km/uur op de Autobahn (alleen het brandstofverbruik wordt dan hoger :).
groet,
Pascal

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-05-2018 22:46 #1445863 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Daktent
@ Willem: Ik heb jaren met een Maggiolina daktent gekampeerd eerst op mijn Volvo 245 en later op mijn 940. Die daktent weegt 65 kg. Een Volvo mag dynamisch 100 kg op het dak dragen (al vanaf de 140 serie) , zie foto hieronder en statisch het viervoudige als de auto stilstaat. Dit betekent dat een Volvo veilig 400 kg dakbelasting kan hebben. Misschien ken je wel die oude persfoto's waarop een Volvo 140 zo'n 6 andere Volvo's op zijn dak draagt en daarmee een toren vormt. Een daktent met 2 of 3 personen er in is geen enkel probleem. Ik zou idd wel de dakrails goed vastmaken, eventueel ontroesten en een beetje Fluid Film onder de pootjes en in de gaten en goed vastdraaien zodat ze niet meer te bewegen zin als je er aan rukt. Ik heb destijds alleen de zijkappen verwijderd en kon er toen met een lange imbus sleutel net bij. Overigens heb ik mijn daktent m.b.v. twee dakdragers (merk: Thule, die Volvo ook leverde) op de dakrails bevestigd. Dit heeft nooit problemen gegeven, ook niet bij 130 km/uur op de Autobahn (alleen het brandstofverbruik wordt dan hoger :).
groet,
Pascal

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2018 16:47 #1445869 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik kan je de folders laten
Ik kan je de folders laten zien met die verschillende gewichten voor sier-dakrails, het amerikaanse roofrach en echte dakdragers die op de regengoten gaan... Die 100 kg die je noemt gelden voor de regengoten, 150 kg met drie dragers (zo'n imperiaal is voor de 145/245 geleverd). De dakrails mogen echt minder dragen, en dat snap je ook wel als je ziet waar ze op rusten...
Maar goed: ik haat dakrails, dat beinvloedt mijn mening natuurlijk ook...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2018 23:25 #1445888 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de tips allemaal
Bedankt voor de tips allemaal, deze week maar eens aan de slag.
Over de gewichten maak ik me niet z'n zorgen. Als je wel niet ziet wat ze allemaal op die daken laden.

Ik zal jullie een update geven na de vakantie.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2018 10:13 #1445917 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De dakrails mogen maar een
De dakrails mogen maar een lachwekkende 30kg hebben volgens volvo.
Of dat statisch of dynamisch is... geen idee.
Maar sterk zijn die dingen in ieder geval niet.

De regengoten kunnen aanzienlijk meer belasting aan.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-05-2018 11:11 #1445920 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Dakrails
Ach, zoals vaak bij Volvo is zijn de kwalificaties over gedimensioneerd en houden ze veilige marges aan. Ik durf er prima mee te rijden.
Toen ik een paar jaar geleden op een kruispunt in Kopenhagen door een Mercedes E-Klasse taxi die ongeveer 60 km/u reed werd aangereden in de bijrijders flank is de daktent prima blijven zitten op het dak. Ook de Volvo dakrails en de Volvo(=Thule) dakdragers hebben zich prima gehouden. De rails zaten na het ongeluk nog stevig verankerd op het dak. Zelf hadden we gelukkig niets en konden we na afloop nog naar de stoep rijden, maar voor de Paarse Toerbuffel was het toen einde oefening.
Kamperen per daktent blijft een prachtige manier van vakantie vieren.
groet,
Pascal

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2018 01:26 #1445995 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Volvisti
Hallo Volvisti

De "Amerikaanse" sierimperial mag 35 kg dragen. Deze "imperial" ligt plat op de dakplaat, de opstaande rand is er vooral om de bagage tegen te houden. En voor de sier. Dat er maar 35 kg op mag, heeft waarschijnlijk met de manier van bevestigen op de dakplaat te maken. Deze imperiaal loopt van halverwege de achterdeuren tot net vóór de achterklep.

De dakrails waar je een tent op kunt vast maken mag meer hebben. Over hoeveel dat is kan ik in de catalogus niks vinden. Maar de dakrails zitten niet met boutjes op de dakplaat, maar als ik me niet vergis in de stevige metalen rand net onder het dak. Deze dakrails lopen van halverwege de voordeuren tot net voor de achterklep.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC