felsranden dorpelbalk open of dicht laten?

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2018 21:18 #1107759 door P.J. Bus
Ik heb vandaag de felsranden onder de dorpelranden/balken zo goed en kwaad als ik kon losgemaakt waar roest zat en wat met behulp van een schroevendraaier de buitenste felsrand naar buiten weten te drukken (op vier plaatsen). Viel me op dat de achterste felsrand harder is en niet in beweging is te krijgen. Ook viel op dat de voorste felsrand met puntlassen vast zit op de achterste felsranden (soms zijn het er drie soms twee).

Door een schroevendraaier er tussen te zetten kun je nu in de dorpelbalk zelf kijken. Ik heb alles weer zo goed als mogelijk roestvrij gemaakt en met zinkverf behandeld. Daar komt weer een verflaag overheen en daarover weer zwarte tectyl. Dat houdt het voorlopig wel weer voor een paar jaar (en dan zien we wel weer verder).

Nu twijfel ik of ik de buitenste felsrand gewoon laat zitten (op vier plaatsen naar buiten gedrukt) of dat ik hem weer terug duw. Nu kan het water en overtollige rotzooi nog makkelijker op meerdere plekken weg in plaats van het x-aantal gaten die oorspronkelijk zijn aangebracht door de fabrikant. Volgens mij kan het geen kwaad...of komt er van onderen makkelijker rotzooi in?. En, misschien mag het niet voor de APK?

Suggesties zijn welkom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2018 08:24 #1445351 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Open dorpels moet je in elk
Open dorpels moet je in elk geval iets aan doen. Op z'n minst dichtkitten met een goede (carosserie-)kit. Er komt anders veel vuil in.
Voor de APK kan ik niet bedenken op welke regel het afkeur zou moeten zijn: roestschade wordt gemeten door te meten welk deel van de dorpelomtrek is verdwenen, dat heb je hier dus helemaal niet. Scherpe uitstekende delen moeten echt buiten de carosserie uitsteken, dit zit onder de dorpel en tussen de wielen. Ook geen probleem dus.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-04-2018 10:00 #1445360 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Interne bescherming
Zorg er in iedergeval voor dat de interne delen van de koker beschermd zijn. Spoel / blaas de kokers goed door zodat alle vuil eruit gaat. Daarna zijn er verschillende manieren om de gevormde roest (ondanks verzinkte carrosserie mag je daar vanuit gaan na minimaal 20 jaar) aan te pakken. Hoe en wat is afhankelijk van de mate van roest. Dit kan je vaststellen via een endoscoop (tegenwoordig erg goedkope cameraatjes die je aan pc / smartphone hangt). Dikke(re) roest aanpakken en zogenaamde roestomvormers / anti roestmiddelen heeft geen nut. Deze roest moet eruit! Een manier om dat te doen is via een ‘klopper’. Deze kan je bijv. Maken door een stukje metalen remleiding aan een flexibele slang te verbinden en dan die flexibele slang op perslucht aan te sluiten. Het metalen uiteinde gaat dan ‘slaan’ en haal zo korst weg. Wederom schoon blazen / spoelen. Goed laten drogen en dan verder, bijv. Met Fluidfilm en uiteindelijk afwerken (bijv. Met Mike Sanders vet). Over deze afwerkingen is genoeg geschreven op dit forum (en de rest van t internet). Succes! Enne kokers nooit !! Helemaal afdichten. Ze moeten kunnen (door)luchten zodat condens eruit kan.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2018 19:40 #1445377 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Duidelijke adviezen
Nog ter verduidelijking. De openingen zijn 1 a 2 mm max, dus meer spleetjes. Ik heb een goede endoscoop dus ik binnenkort de buis in vanuit binnen (bestuurderszijde, maar dat ga ik een keer doen. Ik heb al wel op andere plekken gekeken in de balk , achterzijde bij het krikpunt, en daar zie ik tectyl (en dus schone koker) en tectylpitjes of kleine roestpitjes (< mm). Wat dat laatste kan ik niet zo goed zien/het verschil.

De roest langs de felsrand was vooral oppervlakkig, gelukkig, dus geen pitjes of zoiets. Maar ik kon niet helemaal bovenin de felsrand komen met een staalborstel. Wat ik heb gedaan is ontroesten tot blank metaal zover als mogelijk. Enkele lagen zinkspray. Dan een Alkydverf erover heen , plus in de balk zelf tectyl ML op de plekken (vandaag gedaan). Morgen Tectyl ML zwart erover en dan de naden zachtjes dicht 'tegen elkaar kloppen' met een houten balk, zoals het voorheen zat. En dan een hele inwendige laag tectyl ML van binnen erover heen.

De gaten dichtkitten met carrosseriekit lijkt mij persoonlijk nu nog geen goed idee.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2018 07:49 #1445384 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Uiteraard ging dat laatste
Uiteraard ging dat laatste alleen over de gaten die er door je actie bijgekomen zijn. Als je ze met kloppen weer goed gesloten krijgt, is dat inderdaad niet nodig, maar als dat niet lukt...
Jaren geleden heeft een vriend van me een Alfa 146 bodem op verschillende plaatsen gelast, en vervolgens hebben we afgekit met simpele bouwmarktkit. Met het idee dat de hele actie een beetje beun was, en niet meer dan 1 of twee jaar later de auto de hoop op zou gaan.
Zeven jaar, drie ton en twee motoren later is dat inderdaad alsnog gebeurd. Vanwege een stuk gereden carter: er is in al die jaren nooit meer opnieuw aan gelast!

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2018 20:41 #1445398 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Dat klinkt goed
Duidelijk en goed advies.

Ik wil er nog vier tot vijf jaar zeker mee rijden; dat wordt de uitdaging. Ik denk nog even na of ik hem ga afkitten of dichtkloppen met een dikke laag tectyl zwart ertussen....maar nu eerst de diverse verflagen de komende tijd goed laten drogen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC