aanpak roest felsrand onderste dorpel
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2018 20:40 #1107732
door P.J. Bus
aanpak roest felsrand onderste dorpel is gemaakt door P.J. Bus
Locatie beschrijving: onder de deur loopt een dorpel/kokkerbalk. Deze wordt drooggeblazen door de rijwind. Aan de onderkant van de dorpel zijn twee randen/plaatdelen plat tegen elkaar geslagen, wat een platte uitstulping geeft van 2 a 3 cm, wijzend loodrecht naar beneden.
Precies hiertussen, middenin tussen twee plaatdelen van 2 a 3 cm, is roestvorming ontstaan. Iemand goede tips om dit zo gaat als mogelijk schoon te maken cq ontroesten? Door een platte schroevendraaier er tussen de plaatsen komen de twee plaatdelen van elkaar los, dus dat lukt tot op zekere hoogte. Maar dan?
PS Ik weet dat er ooit laswerk aan te pas moet komen, maar dat wil ik zolang als mogelijk uitstellen.
Precies hiertussen, middenin tussen twee plaatdelen van 2 a 3 cm, is roestvorming ontstaan. Iemand goede tips om dit zo gaat als mogelijk schoon te maken cq ontroesten? Door een platte schroevendraaier er tussen de plaatsen komen de twee plaatdelen van elkaar los, dus dat lukt tot op zekere hoogte. Maar dan?
PS Ik weet dat er ooit laswerk aan te pas moet komen, maar dat wil ik zolang als mogelijk uitstellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2018 21:07 #1445135
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zou beginnen met een
Ik zou beginnen met een chemische ontroester zoals Rustyco er tussen te werken. Als dat spulletje zijn werk een beetje gedaan heeft schoonspoelen, en conserveren met een stevig vet dat je ertussen spuit, met RX5 (lijnolie derivaat) of met bijvoorbeeld fluid film (een roestpreventie op wolvet basis).
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2018 18:45 #1445143
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic OK
Goed plan! Ga ik uitvoeren met eerst Rustyco, dat heb ik ergens nog staan.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-04-2018 18:38 #1445204
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Zuurresten...
Chemisch ontroesten is bijna altijd gebaseerd op zuren (vaak fosforzuur) , zo ook t produkt Rustyco. Probleem met zuren is dat ze restanten achterlaten en deze moeten zeer goed weggehaald worden want anders gaat t ‘bijten’ gewoon door..... en/of heb je hechtigingsprobleem met afwerken. Dus met de nodige voorzichtigheid gebruiken! Zie bijv ook dit artikel:
www.werkenmetmerken.nl/nl/fosforzuur_75_roestbehandeling/f/270
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2018 21:35 #1445206
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic vandaar
dus om het goed na te spoelen met overtollig water. Ik zal er op letten na behandeling met rustyco!
Moderators: Jerry Stam