Sproeiers op de ruitenwissers?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2018 01:07 #1107635
door Mathy van Nisselroy
Sproeiers op de ruitenwissers? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Mercedessen doen het en volgens mij onze koplampwissers ook: Sproeien vanaf de ruitenwissers en niet vanaf de motorkap. Zou je zoiets ook op onze ruitensproeiers kunnen bouwen, zodat de ruitensproeiervloeistof rechtstreeks op de ruit terecht komt?
groetjes
Mathy
PS het moet wel enigszins fatsoenlijk uitzien en de constructie dient ook robuust genoeg te zijn voor dagelijks gebruik.
Mercedessen doen het en volgens mij onze koplampwissers ook: Sproeien vanaf de ruitenwissers en niet vanaf de motorkap. Zou je zoiets ook op onze ruitensproeiers kunnen bouwen, zodat de ruitensproeiervloeistof rechtstreeks op de ruit terecht komt?
groetjes
Mathy
PS het moet wel enigszins fatsoenlijk uitzien en de constructie dient ook robuust genoeg te zijn voor dagelijks gebruik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2018 06:48 #1444391
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het kan vast, maar ik zou
Het kan vast, maar ik zou niet weten waarom je het wilt. Momenteel rijd ik met een Citroen BX, en die heeft dat. De helft van de sproeivloeistof komt niet op de ruit, wat er wel op komt wordt door de wisser gelijk verwijderd voordat het z'n werk goed kan doen, met de vorst bevriest het eerder omdat er een groot deel van het sproeicircuit in de rijwind zit en het ontdooit ook niet omdat er geen motorwarmte bij komt.
Een voordeel heb ik er nog niet aan kunnen ontdekken.
Nee, Volvo had het zo slecht niet bekeken. Ik mis hooguit bij sneeuw en ijzel de verwarmde sproeikoppen die mijn BMW wel had.
Een voordeel heb ik er nog niet aan kunnen ontdekken.
Nee, Volvo had het zo slecht niet bekeken. Ik mis hooguit bij sneeuw en ijzel de verwarmde sproeikoppen die mijn BMW wel had.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
05-03-2018 09:34 #1444395
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Wel grappig die een-na
Wel grappig die een-na-laatste zin 
www.automotiveworld.com/news-releases/cl...ted-bosch-jet-wiper/
Zit sinds 2015 blijkbaar standaard op de xc90

www.automotiveworld.com/news-releases/cl...ted-bosch-jet-wiper/
Zit sinds 2015 blijkbaar standaard op de xc90
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2018 11:11 #1444400
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Precies wat ik bedoel dus.
Precies wat ik bedoel dus. Bij een conventioneel wisserarm-sproeier oplossing wordt ofwel een gigantische hoeveelheid vloeistof gebruikt, zodat de auto erachter zonder sproeien OOK zijn voorruit schoon heeft, ofwel er komen 1 of twee straaltjes uit die gelijk door de wisser worden meegenomen, en niet de tijd krijgen om over de ruit te verdelen.
Met een systeem dat sproeiopeningen langs de hele wisser heeft, die ook nog eens exact naar de ruit gericht zijn, voorkom je beide problemen. Verwarm je de hele boel dan ook nog eens electrisch, dan krijgt bevriezen ook geen kans.
Maar dan nog: wat is er mis met de constructie in een 700/900? Afgezien van het feit dat vrijwel iedereen de sproeimonden veel en veel te hoog afstelt?
Met een systeem dat sproeiopeningen langs de hele wisser heeft, die ook nog eens exact naar de ruit gericht zijn, voorkom je beide problemen. Verwarm je de hele boel dan ook nog eens electrisch, dan krijgt bevriezen ook geen kans.
Maar dan nog: wat is er mis met de constructie in een 700/900? Afgezien van het feit dat vrijwel iedereen de sproeimonden veel en veel te hoog afstelt?
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2018 12:40 #1444403
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Zit ook op de nieuwe S90
Hallo Mathy,
dat sproeisysteem vanuit de ruitenwissers zit ook op de nieuwe S90. Werkt prima en kost heel weinig vloeistof omdat het direct op de plek komt waar het moet wezen. Wellicht kun je zoiets op je 940 maken. Citroen had het ook al op de BX in de jaren 80.
Groeten, Jan.
dat sproeisysteem vanuit de ruitenwissers zit ook op de nieuwe S90. Werkt prima en kost heel weinig vloeistof omdat het direct op de plek komt waar het moet wezen. Wellicht kun je zoiets op je 940 maken. Citroen had het ook al op de BX in de jaren 80.
Groeten, Jan.
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2018 16:08 #1444486
door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Te hoog?
Te hoog afstellen? Ik heb juist altijd als ik de hendel naar achter trek, dat het even duurt voor er vloeistof uit komt. De ruitenwissers echter doen het wel meteen. Dit resulteert in ruitenwissers die de eerste haal 'droog' vegen. Daarom juist heb ik de sproeiers wat hoger gezet.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2018 16:41 #1444491
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Klinkt alsof er bij jou een
Klinkt alsof er bij jou een terugslagklepje van 2,50 euro stuk is... Hij hoort eerst te sproeien en dan pas te wissen, als je het hendel naar je toe trekt.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
12-03-2018 10:36 #1444561
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic inderdaad, wat willem zegt.
inderdaad, wat willem zegt.
Bij zo'n defect klepje loopt de vloeistof terug de tank in wanneer je het niet gebruikt.
Wil je dan sproeien moet het pompje eerst de hele leiding vullen voor er wat op je voorruit verschijnt.
Bij zo'n defect klepje loopt de vloeistof terug de tank in wanneer je het niet gebruikt.
Wil je dan sproeien moet het pompje eerst de hele leiding vullen voor er wat op je voorruit verschijnt.
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2018 00:48 #1445183
door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Nieuw terugslagklepje
Na jullie advies (waarvoor dank mannen) een nieuw (weliswaar imitatie) terugslagklepje bij Nordicar gehaald. Na een tijd niet gesproeid te hebben maakt 'ie soms wel 2 droge slagen! Probleem is er alleen maar erger op geworden, haha. Luxeproblemen, toch?
P.s. Mathy, het is niet mijn bedoeling je topic over te nemen
P.s. Mathy, het is niet mijn bedoeling je topic over te nemen

- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-04-2018 14:29 #1445198
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Dan heb je waarschijnlijk
Dan heb je waarschijnlijk ergens een poreus slangetje, of een lekkende aansluiting.
Hij sproeit wel, dus je zal de terugslagklep niet verkeerd om gemonteerd hebben.
Zie het als een tuinslang die je vult met water waarna je je vinger op de opening drukt.
Het water loopt dan niet uit de slang omdat er dan een vacuüm zou ontstaan.
Haal je je vinger er af, dan neemt lucht de plek van het water in, en dus stroomt het terug.
Heb je ergens tussen je tankje en de terugslagklep een gaatje (of lekkende aansluiting) dan stroomt alles alsnog terug. De lucht stroomt door het lek naar binnen, en neemt op die manier de plek van het water in.
Neem de toevoerslang los van aansluiting op de tank.
Neem de terugslagklep los, blaas eventuele vloeistof uit de slang, en plaats de terugslagklep terug (alleen aansluiting tankzijde is voldoende)
Wanneer je nu aan de slang zuigt (bij de aansluiting op tank) dan zou je een vacuüm moeten kunnen creëren en houden.
Op druk testen kan ook, maar dan moet je de zijde met de terugslagklep even afdoppen. Dit kan in sommige gevallen beter werken, omdat kleine gaatjes nog wel eens dicht klappen bij vacuüm.
Door met lucht te testen kun je sneller, en kleinere gaatje, opsporen dan met vloeistof.
Hij sproeit wel, dus je zal de terugslagklep niet verkeerd om gemonteerd hebben.
Zie het als een tuinslang die je vult met water waarna je je vinger op de opening drukt.
Het water loopt dan niet uit de slang omdat er dan een vacuüm zou ontstaan.
Haal je je vinger er af, dan neemt lucht de plek van het water in, en dus stroomt het terug.
Heb je ergens tussen je tankje en de terugslagklep een gaatje (of lekkende aansluiting) dan stroomt alles alsnog terug. De lucht stroomt door het lek naar binnen, en neemt op die manier de plek van het water in.
Neem de toevoerslang los van aansluiting op de tank.
Neem de terugslagklep los, blaas eventuele vloeistof uit de slang, en plaats de terugslagklep terug (alleen aansluiting tankzijde is voldoende)
Wanneer je nu aan de slang zuigt (bij de aansluiting op tank) dan zou je een vacuüm moeten kunnen creëren en houden.
Op druk testen kan ook, maar dan moet je de zijde met de terugslagklep even afdoppen. Dit kan in sommige gevallen beter werken, omdat kleine gaatjes nog wel eens dicht klappen bij vacuüm.
Door met lucht te testen kun je sneller, en kleinere gaatje, opsporen dan met vloeistof.
Moderators: Jerry Stam