Roest op dak bij dakdrager; bijna een gat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2016 21:17 #1105822 door V700 register
Roest op dak bij dakdrager; bijna een gat is gemaakt door V700 register
Ik zag de laatste tijd wat roest ontstaan rond mijn dakdragers, vooral bij de middels bevestigingspunten op het dak.
Van het weekend hemel verwijderd en beide dakdragers en zag tot mijn schrik dat het dusdanig ver gevorderd is dat het aan een kant ook van binnen al roestig is.
Ik heb het nog niet schoon gekrabd, omdat ik dan bang ben dat ik een gat in mijn dak krijg.

Mijn vraag is hoe ik dit nu het beste kan (laten) herstellen? Misschien iemand ervaring met hetzelfde probleem?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-09-2016 22:16 #1430527 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Grondig ontroesten /stralen of chemisch
Roest dien je grondig en diepgaand te verwijderen. Middeltjes als zogenaamde roestomvormers, etc. werken niet, ze vertragen slechts alleen. De enige twee manieren om roest grondig en diepgaand te verwijderen zijn: of stralen (liefst tot 'reinheid' sa 3) of chemisch ontroesten. Stralen heeft de / mijn voorkeur.

Voorbeelden van chemische middelen zijn zoutzuur dat je later veel goed en overvloedig moet neutraliseren met een base (vb. Ammoniak) of t langzamere middel fosforzuur (ook dit middel goed neutraliseren met een base). Fosforzuur zit ook in cola en daarom kan je ook met cola ontroesten. Zoutzuur is niet altijd mogelijk daar door zoutzuur ook de structuur van t metaal wordt aangetast (het wordt brosser omdat de koolstof reageert met t zuur). Zie ook: www.rostschutz-forum.de/index.php?thread...hemisches-entrosten/ . Daarnaast kent chemisch ontroesten een aantal andere aandachtspunten: chemische dampen die gevaarlijk (kunnen) zijn, de zuren zelf zijn ook niet goed voor je gezondheid en huid / slijmvliezen. Zuren moeten geneutraliseerd kunnen worden, dus lastig bij baden / kieren.

Nadat de roest verwijderd is moet je (als beste) weer een laagje zink aanbrengen (net als de rest van de auto) en daarop de verflaag weer opbouwen, dus primer (liefst twee componenten epoxy) en daarna evt. Plamuren, een filler en afsluiten met lak (evt. Nog afgewerkt met blanke lak).

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-09-2016 22:19 #1430528 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Vertekend beeld
Mogelijk denk je dat roest al erg ver gevorderd is vanwege de hoeveelheid blazen en laagjes roest. Maar roest zet 10 keer meer uit dan dikte van t metaal wat roest. Dus meestal ben je er op tijd bij als je dergelijke 'bloemkooltjes' ziet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2016 19:55 #1430607 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Middel gevonden
Bedank voor de informatie. Ik had zelf nog niet aan chemisch ontroesten gedacht.

Ik vond de volgende site met een chemisch ontroestingsmiddel Ranex: www.ranexrustbuster.com/ontroester/
Iemand hier toevallig ervaring mee? Of met een ander middel?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2016 03:32 #1430644 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Geen ervaring met Ranex, wel
Geen ervaring met Ranex, wel met Rustico (de gel-variant). Die laatste doet uiteindeijk zijn werk wel, maar het tempo vond ik nogal tegenvallen. Een luchtfilterhuis van een brommertje had toch verschillende behandelingen nodig om echt schoon te worden, en dat was minder ver heen dan jouw dakplaat.

Stralen is geen serieuze optie op deze plek: de dakplaat is zo dun dat die gaat vervormen (tenzij je met een mild straalmiddel als soda gaat werken).

Wat ook nog kan, is chemisch/mechanisch: je schuurt tot je redelijk kale plaat hebt, en gebruikt dan een roestomzetter als Fertan. Alles wat verkleurt is nog roest, en moet dus weg. Dat schuur je dus weer, en dan weer fertan, net zolang tot je kale staal niet meer verkleurt. Op dat moment kan je gaan primeren en opbouwen.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-09-2016 21:25 #1431030 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Soda verwijdert geen roest
Eens met de constatering dat je moet oppassen met stralen. Bij ondeskundig stralen bestaat inderdaad de reeële kans dat t dunne plaatwerk kan gaan 'golven'. Wanneer je met beleid straalt, dus lage(re) druk en met voldoende tussenpozen, dan kan je gerust stralen. Stralen met soda verwijdert geen roest! Daar is soda 'te zacht' voor: soda is prima om schoon te maken (oxide laag op lichtmetalen bijv.) of voor ontlakken. Nogmaals roest haal je er niet mee weg!

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-09-2016 22:01 #1431036 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Ervaring ranex en actief werkzame stof...
Zie bijv. Deze posting over ervaring(en) met ranex. z4.invisionfree.com/Mercedesforums/ar/t3625.htm . Zieook wat er wordt aangegeven als, zeer waarschijnlijk, de eerzame stof.......... . Als je de gebruiksaanwijzing en voorzorgsmaatregelen leest weet je eigenlijk al zeker dat t op fosforzuur gebaseerd is... . Wie heeft er trouwens nog zin in cola na t lezen van de voorzorgsmaatregel mbt. Fosforzuur?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC