Mercurius velgen onder een 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2015 09:21 #1104705 door V700 register
Mercurius velgen onder een 940 is gemaakt door V700 register
Ik heb nog een setje Mercurius velgen met hele goede winterbanden liggen van mijn 960. Die wilde ik eigenlijk onder mijn 940 (1997) monteren. Nou heeft die een iets andere ET waarde (43 terwijl de 940 25 moet hebben), maar ik had altijd begrepen dat je die velgen wel gewoon onder een 940 kon zetten. <u>Ik weet dat je dan met spacers moet werken, maar daar gaat het mij niet om.</u> Ik hoef dus ook geen discussie over gebruik van spacers en wetgeving/apk etc. Ik wil graag weten of er mensen zijn die deze velgen onder hun late 940 hebben gemonteerd. Een tijdje geleden bracht ik mijn 940 namelijk bij een bevriende garagist voor onderhoud en vanwege tijdgebrek had ik hem de Mercurius velgen erbij gegeven om er onder te zetten. Hij gaf echter aan dat het niet past (het hart van de velg paste niet). Iemand hier die dit wel al eens heeft gedaan? Of iemand die tegen hetzelfde probleem aangelopen is? Voorbeeld van de mercuriusvelg ter illustratie bijgevoegd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2015 09:33 #1423779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Naar binnen.....
Een 940 heeft standaard ET25 en een naafgat van 65.1
Met ET43 komt je wiel dus 18 mm meer naar binnen.
En de Metcurius velgen zijn een halve inch breder, dus daar ook de helft van is 6,5 mm extra naar binnen. Is totaal zo'n ruime 24 mm meer naar binnen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2015 10:31 #1423782 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het gaat er niet om hoeveel
Het gaat er niet om hoeveel ze naar binnen gaan komen (dat weet ik), maar of het naafgat van de Mercurius inderdaad past op de naaf van de 940.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2015 00:36 #1423796 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Velg, spacer, naaf
Hallo Richard

Moet de velg niet passen op de spacer en de spacer weer op de naaf? Met een spacer van rond de 20 mm er tussen lijkt me dat naaf en velg elkaar niet in de weg zitten. Maar ik kan me vergissen, veel ervaring met spacers heb ik niet.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2015 10:44 #1423801 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misverstaan?
Als ik naar deze pagina (link: volvo700vereniging.nl/node/5432 ) zijn zowel de steek (5 x 108mm) als de naafdiameter (65.1 mm) voor de 940 en 960 na '94 gelijk. Alleen de ET waarde verschilt.

Misschien kan de garagist beter aangeven wat er niet past aan het hart van de velg? Of misschien is er een klein misverstand en bedoelde hij dat het niet past door de ET-waarde van 43. De ET-waarde ligt eigenlijk ook aan het hart van de velg, het hart staat te ver buiten tov de band waardoor de band te veel naar binnen komt en aanlopen veroorzaakt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2015 14:56 #1423806 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De garagist gaf letterlijk
De garagist gaf letterlijk aan dat de naaf niet in het gat van de velg paste.

Hij wist dat er met spacers gewerkt moest worden. Ik had hem ook gevraagd dat te regelen. Dus dat was niet het probleem.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2015 16:54 #1423812 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat werpt al meer licht op de zaak. Als deze velgen ook onder jouw 960 hebben gezeten is het vreemd verhaal.

Enige die ik dan nog kan verzinnen, en die de garagist vast al heeft gedaan zijn een roestborstel er over heen halen en het pennetje voor de orientatie van de velg op de naaf eruit draaien als de Mercurius velgen daar geen gat voor hebben.

• Henk Huisman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2015 18:53 #1423817 door Henk Huisman (GAST)
Beantwoord door Henk Huisman (GAST) in topic Past maar.., ?
De velgen passen wel op de naaf, maar daar de steek anders is dan een 940, staan de velgen op de vooras iets te ver naar buiten. dat lijkt overigens wel stoer.
En de velgen staan op de achteras te ver naar binnen, wat voor geen meter staat, beetje een zielig gezicht dan zal ik maar zeggen.

Groeten Henk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2015 21:10 #1423821 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De steek is niet anders zoals
De steek is niet anders zoals Henk hierboven ook aangeeft, voor beide 5x108. De ET is het enige wat anders is (volgens de theorie).

Volgens mij zorgt een andere steek er ook niet voor dat velgen meer naar binnen of naar buiten komen, dat is de ET waarde. En dat kun je compenseren door het gebruik van spacers in dit geval.

Waarom zouden de velgen op de vooras meer naar buiten steken en op de achteras meer naar binnen?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2015 12:32 #1423842 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Spacers en eventueel langere
Spacers en eventueel langere tapeinden in de naaf zetten, dat zou volgens mij voldoende zijn. Maar ik zal ook eens meten aan de naafgaten: heb nu zowel een set 960-wielen als 940-wielen los liggen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC