Achterveren 940 Estate

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2015 14:36 #1104470 door V700 register
Achterveren 940 Estate is gemaakt door V700 register
Volvisti,

ik zit in Via te kijken naar het originele partnt. voor de achterveren voor m' n 945 LPT Estate van '96, starre achteras, geen Nivomaten, er zitten inmiddels ook Bilstein B6'en op. Maar zoek dus nu een paar goede veren voor een gezin met 5 en 3 dogs achterin.

Weet iemand het verschil tussen:

Rear spring MARKED 8, partno. 1359710
Rear spring MARKED C , partno 6819404
Rear spring MARKED H , partno 6819405
Rear spring MARKED J , partno 9140534

Er zijn dus verschilende partnummers voor eenzelfde onderdeel, maar dikte, stijfheid, progressief of niet?

Wie kan mij helpen in deze parts-duisternis ....alvorens we wat gaan bestellen om de 31e bij Nordicar er wat aan te gaan sleutelen...

Groet,
Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2015 15:04 #1422323 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderaan
Onderaan in VIDA staan soms opmerkingen die iets zeggen over de eigenschappen. Staat daar misschien de dikte van de veer vermeld?

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2015 16:39 #1422328 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Ik zou niet moeilijk doen....
Gezien de hoeveelheid personen, honden en de daarbij komende hoeveelheid bagage als je eens met de hele boel op pad gaat, zou ik voor verzwaarde achterveren gaan.

In combinatie met de B6-en zal je wel iets van comfort verliezen maar als je met een volgeladen 940 iedere drempel pakt is er ook weinig comfort.

De verzwaarde achterveren voor een estate zou Nordica gewoon moeten hebben maar het kan geen kwaad om die op tijd te bestellen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2015 17:33 #1422331 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verzwaarde veren
Dank Hein voor je reactie,
Zo denk ik er ook over, elke keerden beuk bij een drempel,die. Gelukkig wel opgevangen wordt door de trekhaak, is zeker niet fijn.

Daarnaast zit ik te denken wat te doen aan de voorkant. Ik vind hem nogal duiken bij remmen en heb t gevoel dat ik daar ook de veer/schokdemper combi moet gaan vervangen.
Ik zou het liefste daar ook B6' en inhangen tezamen met nieuwe veren, vind het wel prettig om ook lekker strak door de bochten te gaan. Dan ook meteen de VPB erop zetten.
Maar vraag me af of de Sachs super touring niet voldoende zijn....

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2015 18:33 #1422333 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Lastige vraag
Er zit natuurlijk nogal wat verschil in gedrag (en prijs!) tussen een "standaard demper" --SACHS, BOGE, Bilstein B4-- en de sportieve dempers zoals Koni Geel en Bilstein B6.

"Wat wil je?" is natuurlijk de vraag en die kan ik niet beantwoorden. Van wat andere recente draadjes begrijp ik dat een B6 toch wat "hard" is. Ik heb zelf SACHS gasdempers en ken ook de B4 dempers die m.i. ook prima zijn.

Qua veren zou een nieuwe set in elk geval het duiken kunnen verminderen maar ook daarvoor geldt dat ook je daar veel verschillen in gedrag kunt ervaren. Zelf heb ik Volvo verlagings veren voorin (Sports Edition) en die zijn prima (paar jaar geleden vervangen na een breuk) en nog comfortabel. Van de IPD veren hoor ik ook redelijk goede verhalen. Als je originele "standaard" veren wilt hebben moet je even na laten kijken welke er onder zaten. Er zijn verschillende veren voorhanden (ik weet in elk geval dat er voor de Diesels speciale/andere veren waren)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2015 19:05 #1422335 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kun je niets mee
Weet iemand het verschil tussen:

Rear spring MARKED 8, partno. 1359710 veer sedan
Rear spring MARKED C , partno 6819404 verzw veer sedan
Rear spring MARKED H , partno 6819405 verzwaarde veer estate
Rear spring MARKED J , partno 9140534 nivomatveer 10.2 mm is de lichtste uitvoering

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2015 20:01 #1422336 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veer varianten
thnx Timen,

weet jij toevallig ook nog een partno van een "normale" ESTATE-achterveer voor 945 '96 LPT.

Overigens geldt hetzelfde spelletje ook voor de voorveren, daar heeft Volvo volgens VIDA wederom diverse varianten/partnummers.
Lekker duidelijk.

PS: Timen, ik neem vlot weer even contact met je op!

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2015 22:37 #1422345 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Draaddikte

Het gaat om de draaddikte van de veer die je wilt hebben.( Uitgezonderd de verlaagde versies)
Achter met nivomat is standaard 11.5 mm Wanneer te slap dan 12 mm met verhoging. van 25 mm
Met veel belading en of gastank 12 of 12.5 mm
Met normale schokdemper 12.5 mm of 13 mm z.g verzwaarde , wel steeds met ophoogblokken.
Voor hoeft eigenlijk nooit een nieuwe veer (tenzij je veerbreuk hebt)
De schokdempers zijn vaak versleten waardoor de neus erg gaat deinen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC