update inzake hulpveren
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2015 17:21 #1103552
door V700 register
update inzake hulpveren is gemaakt door V700 register
Hallo mensen,reeds eerder liet ik jullie de foto's zijn van de gekochte niveaumaten met hulpveer. Zie:
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...at-met-load-adjuster
De zaak is gemonteerd. Had even wat voeten in aarde.
1- de lasser was vergeten om de rubbers uit de onderste ogen te verwijderen. Op het oog zag het er goed uit, maar na montage bleek dat het rubber gedeeltelijk "gesmolten" was. Dus er moesten nieuwe in. Deze zijn NIET te krijgen!!! Uiteindelijk uit een paar schokbrekers van een 940 de onderste rubbers gehaald door de ogen open te zagen/breken. Toen naar een revisiebedrijf om de kapotte rubbers uit de niveaumaten te persen en de nieuwe (die uit de schokbrekers van de 940 ) erin te persen.
2- bij deze actie bleek dat het bovenste rubber van een van de niveaumaten ook speling had. Dus hier dezelfde procedure gevolgd.
3- de stabilisatorstang zat in de weg. Doordat de niveaumaat nu aan de onderzijde een schoteltje heeft waar de veer in rust, kan de stab. stang er niet meer erlangs. Deze wordt nu aangepast en gaat dan de oven in om alle spanningen die erin zijn gekomen ten gevolge van het lassen te verwijderen. Overigens ik heb rondgereden zonder die stang en dat gaat prima. De extra veer vangt alles prima op. De carrosserie rolt niet. Ik wil echter geen mogelijke APK problemen, als het al gezien wordt.
Ervoor: bedroeg de afstand tussen spatbordrand - hart velg: 33,6 cm. Ik kreeg (onbeladen) 2 vingers tussen band en spatbordrand.
Erna: nu bedraagt die afstand 42,5 cm. Een winst dus van ongeveer 9 cm. Ik krijg nu ruim 4 vingers tussen band en spatbordrand.
Test: vrouwlief had potgrond nodig dus richting tuincentrum en achterin 21 zakken van 20 kg = 420 kg totaal geladen. De achterbank niet naar beneden maar alles achterin de laadruimte. De spatbordrand lag bijna gelijk met het loopvlak van de band. Onder het rijden geen problemen gehad. Achterzijde kwam niet meer verder omhoog onder een mogelijke werking van de niveaumaat. Wellicht toch wat te zwaar.
Voor mensen met problemen bij een doorgezakte achterkant dus een oplossing.
Er is NIET gelast aan de bovenzijde van de niveaumaat, want zoals jullie op de foto kunnen zien, is de binnendiameter van de hulpveer bovenin gelijk aan de diameter van de bovenste buis van de niveaumaat. Die liggen mooi op elkaar. Onderzijde is eerst het oog eraf geslepen, hierna de schotel over deze zuigerstang, oog er weer aan gelast. Voor hen die willen volgen: wel eerst de rubber eruithalen
Zo gauw ik de stab.stang er weer onder heb zal ik foto's maken en hier op het forum laten zien.
Omdat nu de discussie weer volop loopt over veren en dergelijke laat ik dit alvast weten, voordat mensen moeilijkere dingen gaan doen, zoals een nieuwe bladveer zoeken.
Voor de liefhebber: mijn oude niveaumaten (geheel compleet) zijn voor een zachte prijs ter overname, geef echter geen garantie, ze zijn zoals ze zijn. Kun je hetzelfde experiment uitvoeren. Ze tilden de achterzijde tot op 33,6 cm hoog, gemeten vanaf hart wiel.
Groeten: Joop
De zaak is gemonteerd. Had even wat voeten in aarde.
1- de lasser was vergeten om de rubbers uit de onderste ogen te verwijderen. Op het oog zag het er goed uit, maar na montage bleek dat het rubber gedeeltelijk "gesmolten" was. Dus er moesten nieuwe in. Deze zijn NIET te krijgen!!! Uiteindelijk uit een paar schokbrekers van een 940 de onderste rubbers gehaald door de ogen open te zagen/breken. Toen naar een revisiebedrijf om de kapotte rubbers uit de niveaumaten te persen en de nieuwe (die uit de schokbrekers van de 940 ) erin te persen.
2- bij deze actie bleek dat het bovenste rubber van een van de niveaumaten ook speling had. Dus hier dezelfde procedure gevolgd.
3- de stabilisatorstang zat in de weg. Doordat de niveaumaat nu aan de onderzijde een schoteltje heeft waar de veer in rust, kan de stab. stang er niet meer erlangs. Deze wordt nu aangepast en gaat dan de oven in om alle spanningen die erin zijn gekomen ten gevolge van het lassen te verwijderen. Overigens ik heb rondgereden zonder die stang en dat gaat prima. De extra veer vangt alles prima op. De carrosserie rolt niet. Ik wil echter geen mogelijke APK problemen, als het al gezien wordt.
Ervoor: bedroeg de afstand tussen spatbordrand - hart velg: 33,6 cm. Ik kreeg (onbeladen) 2 vingers tussen band en spatbordrand.
Erna: nu bedraagt die afstand 42,5 cm. Een winst dus van ongeveer 9 cm. Ik krijg nu ruim 4 vingers tussen band en spatbordrand.
Test: vrouwlief had potgrond nodig dus richting tuincentrum en achterin 21 zakken van 20 kg = 420 kg totaal geladen. De achterbank niet naar beneden maar alles achterin de laadruimte. De spatbordrand lag bijna gelijk met het loopvlak van de band. Onder het rijden geen problemen gehad. Achterzijde kwam niet meer verder omhoog onder een mogelijke werking van de niveaumaat. Wellicht toch wat te zwaar.
Voor mensen met problemen bij een doorgezakte achterkant dus een oplossing.
Er is NIET gelast aan de bovenzijde van de niveaumaat, want zoals jullie op de foto kunnen zien, is de binnendiameter van de hulpveer bovenin gelijk aan de diameter van de bovenste buis van de niveaumaat. Die liggen mooi op elkaar. Onderzijde is eerst het oog eraf geslepen, hierna de schotel over deze zuigerstang, oog er weer aan gelast. Voor hen die willen volgen: wel eerst de rubber eruithalen

Zo gauw ik de stab.stang er weer onder heb zal ik foto's maken en hier op het forum laten zien.
Omdat nu de discussie weer volop loopt over veren en dergelijke laat ik dit alvast weten, voordat mensen moeilijkere dingen gaan doen, zoals een nieuwe bladveer zoeken.
Voor de liefhebber: mijn oude niveaumaten (geheel compleet) zijn voor een zachte prijs ter overname, geef echter geen garantie, ze zijn zoals ze zijn. Kun je hetzelfde experiment uitvoeren. Ze tilden de achterzijde tot op 33,6 cm hoog, gemeten vanaf hart wiel.
Groeten: Joop
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2015 17:23 #1417072
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vergat ik nog even te melden:
Vergat ik nog even te melden: met dank aan Tymen voor de "afstandshulp" via email.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2015 19:50 #1417074
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rijgedrag
Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd naar het rijgedrag, hoe ga je nu door de bocht, voelt dat anders, meer zoals het rijden met een starre as in een 940 wellicht.
want kan de multilink zijn werk nog wel doen?
Welk bouwjaar was jou 960 ook al weer van?
Interessant project, ik wil mijn achterwielophanging ook gaan aanpakken.
Ik ga eerst beginnen met de grote rubbers van de onderste armen van die zijn goed gaar en dat lijkt mij schadelijk voor de cardanas, die is vrij recent is vervangen.
want kan de multilink zijn werk nog wel doen?
Welk bouwjaar was jou 960 ook al weer van?
Interessant project, ik wil mijn achterwielophanging ook gaan aanpakken.
Ik ga eerst beginnen met de grote rubbers van de onderste armen van die zijn goed gaar en dat lijkt mij schadelijk voor de cardanas, die is vrij recent is vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2015 20:37 #1417075
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ga net zo dor de bochten
Ik ga net zo dor de bochten als eerst. Vind eigenlijk dat hij achter stabieler aanvoelt, en dan moet de stab.stang er nog op!
Stug? nee. Niets meer dan anders. Zijn wel progresieve veren die erbij gezet zijn.
Is beslist de moeite waard om uit te proberen.
Weet even niet waar je woont (ik helemaal in het zuiden) maar anders mag je best eens komen proberen.
Gr. Joop
Stug? nee. Niets meer dan anders. Zijn wel progresieve veren die erbij gezet zijn.
Is beslist de moeite waard om uit te proberen.
Weet even niet waar je woont (ik helemaal in het zuiden) maar anders mag je best eens komen proberen.
Gr. Joop
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2015 20:38 #1417076
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanvulling: zie net dat je
aanvulling: zie net dat je een 95'er 2.5 liter hebt. Dat is die van mij ook. Zelfde bouwjaar en motorinhoud.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2015 22:01 #1417080
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik wil het zeker zien.
Ik moet voor mijn werk nog een keer naar Maastricht komende maand.
Zou het leuk vinden om dat te combineren, ik stuur je tzt een PB.
Wat zijn de kosten nu precies geweest voor deze alternatieve aanpassing?
Zou het leuk vinden om dat te combineren, ik stuur je tzt een PB.
Wat zijn de kosten nu precies geweest voor deze alternatieve aanpassing?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam