Kruipolie en aluminium?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2014 00:59 #1102522
door Mathy van Nisselroy
Kruipolie en aluminium? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Het wordt tijd dat ik de buitenspiegels ga vervangen (glas en stelmotortjes). Is het handig om de "dragers" in de spiegelkappen alvast in te spuiten met kruipolie/wd40 of heeft dat bij aluminium geen zin?
groetjes
Mathy
Het wordt tijd dat ik de buitenspiegels ga vervangen (glas en stelmotortjes). Is het handig om de "dragers" in de spiegelkappen alvast in te spuiten met kruipolie/wd40 of heeft dat bij aluminium geen zin?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2014 09:08 #1412596
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic kruipolie
Mogge
Alu roest niet zoals ijzer. Dus vml niet nodig en is het zo ook wel los te draaien
Zal geen kwaad kunnen indien toch nodig. WD40 werkt duidelijk slechter dan echte kruipolie.
Alu roest niet zoals ijzer. Dus vml niet nodig en is het zo ook wel los te draaien
Zal geen kwaad kunnen indien toch nodig. WD40 werkt duidelijk slechter dan echte kruipolie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2014 11:30 #1412598
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Mathy
Het lijkt mij dat de alluminiun oxide vochtig moet worden en ik heb het idee dat het niets uit maakt waarmee. Alleen is WD 40 ook nog beschermend.
John
John
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2014 21:15 #1412625
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aluminium
Aluminium oxideert ook, het slaat wit uit en zet volgens mij ook wat uit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2014 08:17 #1412646
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je in aluminium boort
Als je in aluminium boort kun je dat best smeren met water.
Dus of kruipolie daar veel doet aan een vastzittende bout betwijfel ik. Zou zelf dan eerder de wd40 proberen.
Dus of kruipolie daar veel doet aan een vastzittende bout betwijfel ik. Zou zelf dan eerder de wd40 proberen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2014 17:45 #1412679
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic smeer middel
voor alluminium is Spiritus.
De hoek moet wat groter worden ( de boor puntiger dus )
En een hoge draaisnelheid.
John
De hoek moet wat groter worden ( de boor puntiger dus )
En een hoge draaisnelheid.
John
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2014 17:50 #1412680
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic De schroefjes
De schroefjes van de stelmotortjes in de spiegel zelf kunnen ook vreselijk vast zitten.
Weer en wind (vocht) komt er ook in. De schroefjes zijn van 'niet' aluminium en zitten in alu vastgeschroefd.
Kunnen goed vast zitten.
Ik heb ze al meermaals gebroken......
Groeten,Gerben
Weer en wind (vocht) komt er ook in. De schroefjes zijn van 'niet' aluminium en zitten in alu vastgeschroefd.
Kunnen goed vast zitten.
Ik heb ze al meermaals gebroken......
Groeten,Gerben
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2014 18:24 #1412682
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic alu schroefjes
Mensen.
Spiritus is vooral koelmiddel/smeermiddel bij boren in Alu.
Dat is niet waar het hier om gaat.
Er zit iets vast , een niet alu bout in alu of andersom
Kruipolie altijd beter dan wd40 om zoiets los te maken. Daar is dat spul voor uitgevonden. WD40 doet een heleboel dingen maar net niet allemaal zo goed als het juiste middel. Het is ee compromis.
Alu oxideert wel maar niet zoals ijzer. Dat het toch goed vast kan zitten en afbreken komt vml doordat het twee verschillende metalen zijn. Dat vreet meer op elkaar in.
Je kan ook een likje ATF erop doen. maakt ook los. En loopt minder snel weg en vervliegt niet zo snel als kruipolie.
En.....geduld
suc6
Spiritus is vooral koelmiddel/smeermiddel bij boren in Alu.
Dat is niet waar het hier om gaat.
Er zit iets vast , een niet alu bout in alu of andersom
Kruipolie altijd beter dan wd40 om zoiets los te maken. Daar is dat spul voor uitgevonden. WD40 doet een heleboel dingen maar net niet allemaal zo goed als het juiste middel. Het is ee compromis.
Alu oxideert wel maar niet zoals ijzer. Dat het toch goed vast kan zitten en afbreken komt vml doordat het twee verschillende metalen zijn. Dat vreet meer op elkaar in.
Je kan ook een likje ATF erop doen. maakt ook los. En loopt minder snel weg en vervliegt niet zo snel als kruipolie.
En.....geduld
suc6
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2014 21:13 #1412690
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic idd!
Alu en staal gaan helemaal niet goed samen. Dat gaat een onderlinge chemische reactie aan. Wel langzaam maar toch. Uiteindelijk komt de stalen bout knal vast te zitten en breekt ie af als je hem losdraait. Zou je een Alu bout gebruiken, draai je hem altijd moeiteloos los. Maar Alu bouten zijn zeer zwak.
Beste combi tussen Alu en staal is een RVS bout. Dat heeft het minste potentiaal verschil en oxideert vrijwel niet. Dat heeft niks te maken dat RVS "niet roest". Zou je bijvoorbeeld een zilveren bout of gouden bout gebruiken in een Alu tap gaat dat geheid oxideren. En niet zo'n beetje ook. Dan komt staal er nog goed van af.
In mijn verre verleden apparaten ontwikkeld voor defensie. De electronica welliswaar maar natuurlijk veel discussies met de mechanica afdeling. Giet aluminium behuizingen of gewone Alu - staal overgangen moesten altijd worden voorzien van RVS helicoils of RVS klemmoeren om bouten in te bevestigen. Reden: oxidatie! En die "roest" testen waren heel, heeeeel erg imposant! Geen kattepis. Of mss beter: veel erger dan kattepis
Groet,
Robert
Oh ja: ATF is een prima kruipolie. Helemaal als je het wat verdund met aceton!. Dan kruipt het er tussen (dun) en de aceton verdampt. Naar ik heb vernomen de beste kruipolie combinatie. En inderdaad: geduld is een schone zaak met vastzittende bouten..
Cola werkt goed voor staal want daar zit fosforzuur in wat roest oplost. Gelukkig roest onze maag niet De maag produceert wel zoutzuur (echt waar), maar dat lost geen roest op..
Beste combi tussen Alu en staal is een RVS bout. Dat heeft het minste potentiaal verschil en oxideert vrijwel niet. Dat heeft niks te maken dat RVS "niet roest". Zou je bijvoorbeeld een zilveren bout of gouden bout gebruiken in een Alu tap gaat dat geheid oxideren. En niet zo'n beetje ook. Dan komt staal er nog goed van af.
In mijn verre verleden apparaten ontwikkeld voor defensie. De electronica welliswaar maar natuurlijk veel discussies met de mechanica afdeling. Giet aluminium behuizingen of gewone Alu - staal overgangen moesten altijd worden voorzien van RVS helicoils of RVS klemmoeren om bouten in te bevestigen. Reden: oxidatie! En die "roest" testen waren heel, heeeeel erg imposant! Geen kattepis. Of mss beter: veel erger dan kattepis
Groet,
Robert
Oh ja: ATF is een prima kruipolie. Helemaal als je het wat verdund met aceton!. Dan kruipt het er tussen (dun) en de aceton verdampt. Naar ik heb vernomen de beste kruipolie combinatie. En inderdaad: geduld is een schone zaak met vastzittende bouten..
Cola werkt goed voor staal want daar zit fosforzuur in wat roest oplost. Gelukkig roest onze maag niet De maag produceert wel zoutzuur (echt waar), maar dat lost geen roest op..
Moderators: Jerry Stam