Banden herrie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2014 22:18 #1102422
door V700 register
Banden herrie is gemaakt door V700 register
Vandaag, dankzij Fries ingrijpen en inzetten, lassen en smeren maar ook winterbanden wissel, is bij Bosscha de APK voor het komende jaar afgegeven. Kost allemaal een paar stuivers maar dan heb je ook weer iets moois.
Op de terugweg was ik verbaasd over het geluid, of liever het veel minder daarvan. Er liggen nu Conti 195/16/15 winterbanden (De beste uit de test van 2011) in plaats van 2 typhus (sorry, typhoon denk ik) voor (met raar slijtpatroon) en 2 quatrac3 all-seasons achter. Volgens andere tabellen een stille band.
Mijn vraag: Ik snap dat geluid subjectief is, maar een deel van ons heeft vergelijkbare auto's: Klankkasten op wielen. Wat zijn JOUW ervaringen met welke banden? Minder herrie in de auto, stuur eigenschappen nat en droog, remmen (als je die al nodig hebt gehad) en slijtage,
Kunnen we als club daar iets van leren en wellicht in 2016 een group-buy doen?
Ik ben benieuwd
Op de terugweg was ik verbaasd over het geluid, of liever het veel minder daarvan. Er liggen nu Conti 195/16/15 winterbanden (De beste uit de test van 2011) in plaats van 2 typhus (sorry, typhoon denk ik) voor (met raar slijtpatroon) en 2 quatrac3 all-seasons achter. Volgens andere tabellen een stille band.
Mijn vraag: Ik snap dat geluid subjectief is, maar een deel van ons heeft vergelijkbare auto's: Klankkasten op wielen. Wat zijn JOUW ervaringen met welke banden? Minder herrie in de auto, stuur eigenschappen nat en droog, remmen (als je die al nodig hebt gehad) en slijtage,
Kunnen we als club daar iets van leren en wellicht in 2016 een group-buy doen?
Ik ben benieuwd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2014 22:30 #1412134
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic banden geruis
Ik rij op dit moment nog op Michelins. Geluid is inderdaad subjectief maar vindt ze niet bijster stil. Ergens volgende week gaan de Dunlopjes voor de winter eronder. Kan dat vergelijk maken..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2014 22:43 #1412135
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik vond de Quatracs niet zo stil dacht ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2014 23:01 #1412136
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic DB
Als je naar de specificaties van diverse banden kijkt staat er vaak ook op hoeveel decibel aan geluid ze produceren. Meestal zo rond de 70 Db.
Een geluid wat 2x zo hard klinkt is 3 dB hoger.
Dus een als banden 68 of 71 dB produceren is voor het gehoor best veel.
Een geluid wat 2x zo hard klinkt is 3 dB hoger.
Dus een als banden 68 of 71 dB produceren is voor het gehoor best veel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2014 09:29 #1412142
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb het idee dat
Ik heb het idee dat winterbanden in het algemeen iets stiller zijn, maar zo veel merken en types heb ik natuurlijk niet gereden...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2014 09:37 #1412143
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Banden
Banden kunnen misschien tijdens de levensduur ook wat ander geluid maken? Gecupte banden maken ook veel meer herrie en de mate waarin het profiel open is verandert natuurlijk ook als de banden slijten.
- Marc Jarmuszewski (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2014 09:38 #1412144
door Marc Jarmuszewski (GAST)
Ik heb ook het idee dat ze wat luidruchtiger zijn dan de Michelin Energy Savers die er eerst onder zaten.
Beantwoord door Marc Jarmuszewski (GAST) in topic Idem
henk 940LPT schreef : Ik vond de Quatracs niet zo stil dacht ik.
Ik heb ook het idee dat ze wat luidruchtiger zijn dan de Michelin Energy Savers die er eerst onder zaten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2014 10:14 #1412145
door V700 register
Zomer: Michelin Energy Saver / Bridgestone Turanza
Winter: Vredestein Snowtrac (eerst 2, nu 3 - het type dus, niet het aantal:)
De winterbanden lijken stiller.
De zomerbanden zijn nu op en en de winterbanden beginnen aan hun laatste seizoen. In de lente stap ik waarschijnlijk over op Vredestein Quatrac 5, dus ik ben benieuwd.
Ik kan me trouwens voorstellen dat er binnen één type ook verschillen in geluidsniveau zijn afhankelijk van de snelheidscodering (en de rubbercompuound)
Beantwoord door V700 register in topic Winterbanden stiller
Heb ik ook.flip_21 schreef : Ik heb het idee dat winterbanden in het algemeen iets stiller zijn
Zomer: Michelin Energy Saver / Bridgestone Turanza
Winter: Vredestein Snowtrac (eerst 2, nu 3 - het type dus, niet het aantal:)
De winterbanden lijken stiller.
De zomerbanden zijn nu op en en de winterbanden beginnen aan hun laatste seizoen. In de lente stap ik waarschijnlijk over op Vredestein Quatrac 5, dus ik ben benieuwd.
Ik kan me trouwens voorstellen dat er binnen één type ook verschillen in geluidsniveau zijn afhankelijk van de snelheidscodering (en de rubbercompuound)
06-11-2014 15:18 #1412154
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Falken (zomer) en Star Performer (winter)
Dat zijn de banden waar ik op rij, geruis heb ik nooit last van gehad, wel meer geruis gehoord bij de officiele A merken Vredestein (snowtraqs) en Pirelli. (ook niet echt last, maar waren wel luider)
Ik kijk tegenwoordig heel simpel op reifentest en autobandenmarkt om banden uit te zoeken, eerst op prijs, daarna de recenties op de duitse versie van reifentest kijken of onze oosterburen te spreken zijn over de banden. Die hebben echte winters, flut wegen voor water afvoer e.d., dus je krijgt daar een goede indicatie of banden zich goed gedragen bij regen, sneeuw, ...
Een group buy kan voor sommigen interessant zijn, maar ik heb voor de komende jaren nog prima banden.
Ik kijk tegenwoordig heel simpel op reifentest en autobandenmarkt om banden uit te zoeken, eerst op prijs, daarna de recenties op de duitse versie van reifentest kijken of onze oosterburen te spreken zijn over de banden. Die hebben echte winters, flut wegen voor water afvoer e.d., dus je krijgt daar een goede indicatie of banden zich goed gedragen bij regen, sneeuw, ...
Een group buy kan voor sommigen interessant zijn, maar ik heb voor de komende jaren nog prima banden.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Moderators: Jerry Stam