Spacers

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2014 20:01 #1101832 door Cor Jan van Rhijn
Spacers is gemaakt door Cor Jan van Rhijn
Vorig jaar heb ik dikke stabi's van IPD gekocht. Niet omdat ik de rijervaring wilde verbeteren ofzo - zoveel merk ik er niet van - maar omdat de originele stabi's wat krokant waren en aan vervanging toe. Door de stabi's in de VS te kopen met een gunstige Dollar/Euro koers was dit best goedkoop (zelfs met belasting en invoerrechten/verzending). Nu heb ik het idee, dat de 15" Aries wintervelgen tegen de stabi's aanlopen voor. 't is allemaal niet heel erg en ook bij de APK heb ik er niets over gehoord, maar toch... Ik denk er daarom heel voorzichtig over om spacers te gaan gebruiken. Volgens mij hoeft dat helemaal niet veel te zijn, want de 16" Auriga's raken de stabi's niet (meermalen gecontroleerd). Maar ik zit wel met wat vragen.
Wat mag en wat mag niet? Mag het überhaupt wel? (2% spoorverbreding zou toegestaan zijn kwam ik tegen).
Waar koop ik zoiets?
Als ik er niet uitkom zijn er alternatieven? En ik bedoel niet andere stabi's monteren, dat is voor mij ff geen optie.
Hartelijke groet,
Cor-Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2014 21:22 #1408789 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Symptomen
Hallo Cor-Jan

Cor-Jan schreef : Nu heb ik het idee, dat de 15" Aries wintervelgen tegen de stabi's aanlopen voor. 't is allemaal niet heel erg en ook bij de APK heb ik er niets over gehoord, maar toch... Ik denk er daarom heel voorzichtig over om spacers te gaan gebruiken.

Is het niet verstandiger om eerst na te gaan of ze inderdaad aanlopen?  Je gaat nu een probleem oplossen dat er misschien niet is of dat misschien anders is dan je denkt.  Als je geld genoeg en stalen zenuwen hebt, is dat geen probleem.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2014 21:55 #1408793 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klok en klepel
Hallo Cor-Jan,
Iets met klepel en klok, dus ik weet er het fijne ook niet van, maar volgens mij moet je wielmoer een bepaald minimaal aantal slagen maken of je bout een bepaalde minimum draadlengte hebben na montage van een verbreder. Wordt nooit getest lijkt me, maar daar heb ik wel eens iets over gehoord.Voor APK mag de spoorbreedte inderdaad niet verder afwijken dan 2%.
En natuurlijk zorgen dat je wiel nog goed centreert na montage van de spacer. En dat is verbazingwekkend snel niet meer zo...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2014 08:25 #1408801 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Wat je zegt is eigenlijk nogal merkwaardig. Aries en Auriga hebben dezelfde ET-waarde maar de Auriga is breder (al scheelt dat qua bandenmaat 10 mm in de breedte). Daaruit volgt dat de Auriga incl band 5mm meer naar binnen komt en juist de Auriga eerder aan zou moeten lopen dan de smallere Aries. Als je hier op de site zoekt op "etwaarde" vind je als eerste resultaat een pagina met goede uitleg (<a href="/node/5432" target="_blank">hier</a>).
Waarom denk je dat de Aries aanloopt? Dat is denk ik cruciaal is om de juiste vervolgstap te bepalen.
Als een band aanloopt door een niet-passend onderdeel zou ik niet van alles gaan doen om dat te corrigeren met bijv. andere onderdelen maar gewoon de niet-passende onderdelen vervangen voor wel-passende onderdelen. Met spacers ben je vast weer duurder uit dan origineel dus waarom zou je in die richting doorgaan? Voor mezelf zou ik zeggen: Gegokt maar helaas verkeerd uitgepakt, terug naar de andere optie.

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2014 11:31 #1408809 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic slijtplekken
Ik heb slijtageplekken op de stangen gevonden, maar uit wat je zegt Henk (en ook Mathy) lijkt het me zaak om eens goed na te gaan waar die dan vandaan komen.
Cor-Jan
PS over centrering heb ik gelezen dat je voor meer geld gecentreerde spacers kunt kopen die met het oog op  dat probleem gemaakt zijn. Klopt dat? Ik weet er ook niet zoveel van.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2014 11:35 #1408810 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Yep, dat van die gecentreerde spacers klopt, alleen werken die vanaf een bepaalde spacerdikte. Voor een verbreding van enkele millimeters heb je die dus niet (dacht ik).

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2014 11:36 #1408811 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic 12mm...
Begint vaak bij 1 cm lees ik steeds... dat is best wat natuurlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2014 11:43 #1408813 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Linkje
Hoi Cor-Jan,
<a href=" www.wheelspacers.nl/contents/nl/d177_5x108_-_65.1.html#p952 " target="_blank">Hier een linkje naar de Volvo-940-pagina van Promaxx, een Nederlandse verkoper, waar je de drie verschillende types goed kunt zien. De 'gecentreerde' spacers beginnen bij een minimale dikte van 10mm, alles daaronder zal bij hen dus gaan dmv een spacerplaatje. En daarmee vervalt vaak bijna automatisch een goede centrering van je velg.
Ik heb nog niet gekeken naar de velgen waar het over gaat, maar ik weet wel dat -wat mij betreft- bij een 940 de velgen best een beetje meer naar buiten mogen staan. Als het allemaal past en veilig is natuurlijk...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC