wielbouten schroefdraad

• Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2014 23:30 #1101581 door Andy Bauwens
wielbouten schroefdraad is gemaakt door Andy Bauwens
Hallo,De wielbouten rechts-achteraan bij de 765 (MY86) zijn er bijna aan voor de moeite, de schroefdraad is dus kapotgedraaid door de vorige eigenaar volgens mij (stalen-velg-moeren gebruikt op alu draco velgen ...) .  Anderszijds had ik nu van deze chromen moeren gebruikt om de galaxy's aan te draaien, maar sommige draaien gek en kan dus niet aanspannen. Gevolg schroefdraad kapot RA . RV alles in orde .. dus moet volgens mij   . Ik vermoed dat de chromen moeren origineel 240 virgo zijn ofwel van een S70R velg, zit daar soms verschil in tussen de modellen onderling ? Volgens mij niet maar het kan wellicht.
Weet er soms iemand wat voor type schroefdraad dat is op de wielbout ?  Is het metrische of UNF ?  Ik heb hier een moerplaat van 20gangen 1/2 ofzoiets, maar volgens mij is die niet correct.  Heb dat geprobeerd bij perfecte schroefdraad op een wielbout en daar kan dat helemaal niet overheen, dus volgens mij niet de juiste.Maar welk type is het dan wel ? Ik vermoed metrische, maar M... ?   (sleutel 19 :-p)De tophoek bij UNF is 55° , bij Metrische is dat 60° Wat wel frappant is, ik ben met die moerplaat over de bouten aan het RA-wiel gegaan en nu blijken de moeren toch te passen en kan ik het wiel aanspannen op moment :s  (wiel maar aangedraaid op goed "handvast" )  durf geen 80-90Nm zetten op de galaxy's want verder van huis dan.  Nu met stalen moeren of de gewone moeren trouwens ...
Laat maar horen ;-)

Edit 23/07/2015 : siermoeren voor Virgo velgen passen niet uiteraard op een V700 ! De draad bij een Volvo 700-900 is M12 x 1,5 (metrisch) . De draad bij een Volvo 200 serie is 1/2 " - 20 UNF

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2014 00:17 #1407483 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Wielbouten
Koop toch gewoon een setje nieuwe wielbouten, nu ben je aan het knoeien!(en wie weet wat je voorganger al gedaan heeft....)
Ik neem aan dat je met "moerplaat" een snij-moer of snij-plaat bedoeld.
Welke schroefdraad Volvo gebruikt voor de wielbouten weet ik zo effe gauw niet, in elk geval NIET metrisch.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2014 00:25 #1407484 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je al een snij-ijzer nodig hebt om er weer een moer op te krijgen moeten de bellen al gaan rinkelen. En als je geen 80-90 Nm aandurft zeker. Dat beschouwt men tegenwoordig als als te weinig, als je daar dan ook nog onder gaat zitten...Volgenx mij zijn de moeren voor stalen of lichtmetalen velgen gewoon gelijk. Als er al verschil in zit zal dat eerder in het aanlegvlak op de velg zijn dan in de draad zelf. Er staat nergens dat je andere bouten moet monteren bij de overgang van staal naar lichtmetaal of andersom.

• Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2014 01:20 #1407485 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic yeps, snijplaat inderdaad.
yeps, snijplaat inderdaad. En dat is maar een tijdelijke oplossing hoor, met deze reparatie wel het wiel terug kunnen aanspannen op deftig moment.
Natuurlijk, nieuwe bouten staan op het programma, kost ook de wereld niet !  Vraag me alleen af hoe ik de huidige eruit krijg en de nieuwe er terug in ? Door op te warmen beide keren ?  Stalen moeren kunnen iets minder raakvlak hebben, moeren voor alu velgen zijn doorgaans iets platter en hebben meer raak- of drukoppervlak.  Ik had eens een virgo aangetrokken op 90Nm met standaard stalen volvo moeren en ik kon blijven draaien, niet goed dus, maw ik trok de moer in de velg gelukkig was het niet ver rijden en thuis direct gewisseld. ;-)
Een stalen 200 / 700 velg mag 110-120Nm hebben dacht ik. Een alu velg is wat minder.  Niet te hard gelijk in de bandencentrale, haalt niks uit, daarna krijg je ze niet meer los :D
Nu weten we al dat het geen metrische draad is, wellicht dan toch die speciale van het snijkussen

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2014 01:30 #1407486 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Wielbouten
je geeft ze een klap op hun kop, en ze zijn los.
Volvo velgen kan je met het zelfde aanhaal moment vastzetten als stalen velgen.
Wielbouten/moeren niet meer los krijgen; Een beetje nikkel-pasta eraan..............op moment vast zetten, nooit een probleem!
Bijkomend voordeel van winter/zomer-banden, je wielen gaan er twee keer peer jaar op en af.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2014 13:53 #1407494 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als
Als je de wiellagers niet gelijk wilt slopen, dan tik je de oude bouten eruit met een heleboel zachte tikjes, en niet met harde meppen. Nieuwe tapeinden zijn gewoon bij de dealer te koop, ik heb ze vorig jaar vervangen. Universele handel is misschien wel goedkoper maar moet je maar hopen dat je de juiste krijgt...
Wielmoeren aanhalen met 90-100 Nm. En er zijn geen speciale vormen voor lichtmetaal bij Volvo: staal en LM kunnen met dezelfde moeren vastgezet. De chromen, hoge exemplaren zijn alleen voor het zicht.

• Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2015 20:48 #1416582 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Hoi, binnenkort eens proberen
Hoi, binnenkort eens proberen de wielbouten eruit te halen met wat tikken. Ik had ineens nieuwe besteld bij de dealer, is wel een dure grap geworden, was iets van een 90 euro voor 10 wielbouten ... , volgende keer toch maar estate-services doen ! Ben je klaar voor 25 euro volgens mij.
Wellicht waren die chromen ook niet al te fris, ofwel kapot gedraaid door de slechte tapeinden (wielbouten).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC