lekkage via roofrails

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2013 12:29 #1097814 door V700 register
lekkage via roofrails is gemaakt door V700 register
Nadat ik in eerste instantie dacht dat ik lekkage via het originele schuif/kantel dak had denk ik nu dat het via de bevestigingspunten van de roofrails naar binnen komt.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft, en wat dan handig is, wat is de meest eenvoudige oplossing.

Het betreft een 940 estate van 1996

Jaap (jdr)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2013 13:03 #1388358 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Losmaken
Je kunt de roofrail-bevestigingen bereiken als je de zijkanten van het hemeltje losmaakt. Het hoeft er niet uit. Met een torx 25 kan je de dakrails dan losmaken en schoonmaken. Er zit een rubber onder dat je dan ook kunt inspecteren en evt verdikken. Het gekke is dat de dakrails in/op bussen zitten die iets boven het dakoppervlak uitsteken. Dat zou erop kunnen duiden dat het rubber van de dakrails niet meer zo dik is, zodat er water onder en door kan komen.
p.s. ik heb laatst mijn dakrails gewisseld voor meegespoten rails vandaar

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2013 17:37 #1388360 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kit gebruiken
Had dit probleem ook met onze V70. Nadat de dealer nieuwe roofrails op de auto had geschroefd, hadden we met regen een zeiknatte rechtervoorstoel.Kwam via een lijst tussen de deurrubber en het plafond. Daar zit ook net het eerste 'voetje' van de roofrail.
Hoewel ik het hen tevoren met klem verzocht heb, hebben ze -bij het aanbrengen van de rails-  geen kit gebruikt in het schroefgaatje. Dus terug en opnieuw. Met zelf meegebrachte kit/ lijmen.
Informatie hierover is ook te vinden op het 850forum. Is een item daar. Volgens mij adviseren ze daar Flexkit (?). Of zoek even naar geschikte lijmen/ kits in een bouwmarkt.
De auto is inmiddels weer gewoon droog.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2013 17:38 #1388361 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Dakpootjes..
Weet je zeker dat het niet het glazen dakje is?
Het probleem bij de glazen daken is dat de lijmlaag waarmee het metalen frame op de glas plaat gelijmd is op den duur gedeeltelijk los kan laten.
Water dat op het dak ligt loopt dan via de rubber strip (en die is niet helemaal waterdicht) tussen het glas en het frame.  Door de capillaire werking loopt dat naar binnen. Het probleem is nu dat het water via de pootjes van het frame in de auto komt en op de hemel terecht komt.  Bij een lekkend dak zal je zien dat de pootjes van het frame gecorrodeerd zijn (witte aanslag).
Water dat tussen de rubberstrip en de dakrand komt, loopt via de normale afvoer kanalen weg (tenzij die verstopt zijn) en kan dus niet in de auto komen
Oplossing is een ander dakje. Dat is heel goed zoeken naar een gegarandeerd lekvrij dak want die zijn die minimaal 15 jaar oud. Wellicht dat je ze ook nog bij Volvo kan bestellen maar dan zal de prijs waarschijnlijk hoger zijn dan de waarde van je auto
Je kan ook het dak eruit halen (4 boutjes), de rubberstrip loshalen en dan de rand hééél goed schoonmaken (want er zit een kleverige kitsoort in).  Vervolgens met perslucht de boel zoveel mogelijk droog blazen.  Je zal zien dat er behoorlijk veel water tussen frame en glasplaat zit. Vervolgens met (zwarte) kit de naad tussen frame en glasplaat dicht kitten, niet te dik want de strip moet er weer op en gedeeltelijk tussen.  Als laatste de rubber strip weer terug plaatsen en gedurende enige tijd vast klemmen met een spanband oid. Dat terugplaatsen is nog geen sinecure als je het netjes wilt doen.
Deze klus moet ik al een paar jaar doen en het wordt steeds nijpender want eerst kreeg ik na lange tijd weleens een druppeltje op m'n kop, de laatste tijd lijkt het bij veel regen verdacht veel op kleine straaltjes als ik stevig de bocht om ga en nu komt er soms ook al water tussen de plastic delen van de A-stijl door: Daar wordt je niet blij van. Helaas heb ik ook nog een aantal andere nijpende activiteiten op de rol staan zoals een nieuw huis, werk,......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2013 07:44 #1388383 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanvulling op eerdere mail
Op het 850forum werd Sicaflex aanbevolen. Kon ik niet zo snel vinden en heb daarom andere kit gebruikt.
Natuurlijk kan het zijn dat de constructie van de 945 anders is dan bij de V70 Classic. Bij de laatste is echter inderdaad sprake van een boutgaatje die kans geeft op lekkages in het interieur.
Heb zelf het stille vermoeden dat een en ander wordt bespoedigd door regelmatig gebruik van wasstraten. De borstels drukken enige kracht uit op de roofrails die daar, op de bevestigingen, miniem gaan bewegen/ verschuiven in combinatie met oude rubbertjes.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC