Tankdopklep perikelen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2013 10:46 #1096571 door V700 register
Tankdopklep perikelen is gemaakt door V700 register
Dikke pech vorige week; ik open het klepje van de tankdop (bij flinke vorst natuurlijk) van mijn 745 GLE uit '86, een stukje plastic breekt af en valt op de grond. Balen; ik raap het op en stop het in m'n zak, inspecteer het scharnier en zie dat dat stukje daarvanaf komt. het tanken ging goed, maar bij het terug dichtdoen van het klepje, sprong het hele ding eraf, dankzij de nog lekker strakke veer.
Dus snel bij VOMD een nieuw scharnierbeugeltje (plus wat andere nodige onderdeeltjes) besteld, en dit weekend aan de klus.
Het vervangen ging verbazend snel en eenvoudig, zeker gezien het feit dat just over dit onderwerp totaal niets staat vermeld in mijn dikke Haynes boek.
Maar nu komt de clue; bij het terugbevestigen van het klepje en de veer, bleek dat het nieuwe onderdeel niet helemaal de juiste maat heeft! Het blijkt namelijk dat de pinnetjes waarover de oogjes van het klepje dienen te vallen ongeveer drie milimeter te kort zijn. Met andere woorden; het klepje schiet over één van de pinnetjes, met alle spectaculaire veeraangedreven resultaten van dien.
Het klepje zit vast, en wordt op zijn plaats gehouden door de veer, maar zodra de boel (voorzichtig) wordt geopend, schiet het klepje van het onderste pinnetje, en komt scheef te staan en alleen met wat handigheid verkregen door ervaring met de situatie is het klepje dan weer te sluiten. Verre van ideaal dus, en gerust rijden doe ik zo ook niet...
De enige oplossing die ik zie, maar zeker niet optimaal is, is het heel voorzichtig uitboren van het onderste pinnetje en dit 'pinnen' met een pen of schroef, om het zo wat langer te maken en zo te voorkomen dat het klepje (weer) losschiet. het een en ander betekent dan wel dat de stevigheid van het geheel wordt gecompromiteerd natuurlijk.
Dus; heeft iemand hetzelfde probleem ervaren, en zoja; hoe heb je dat evetueel kunnen oplossen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2013 12:57 #1381413 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Nee
Ik ken het probleem niet toch heb ik diverse malen zo´n scharnier vernieuwd. Wat ik wel doe is de 4 stiftjes meteen weggooien en ervoor in de plaats een precies goede schroeven in te draaien. De montage gaat dan handiger zit beter vast en kan het van de buitenkant af er ook zo weer demonteren bij een volgende gebroken lipje!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2013 15:31 #1381437 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic einddopjes voor een remkabel van een fiets
Ik had ook zoiets met mn tankklepje, als de veer erop zat, werd ie ook gelanceerd bij het opendoen... Mijn probleem was niet dat de pennetjes waren afgebroken, maar dat het klepje iets was uitgebogen waardoor hij net niet goed meer om de pennetje viel... Heb dit opgelost door metalen einddopjes van een remkabel van een fiets in de gaatjes van het klepje te stoppen, hierdoor blijft hij net wel zitten en word hij niet meer gelanceerd...
Was wel even wat zoekwerk naar de juiste; je hebt ze met een randje zodat ze niet door de gaatjes gedrukt kunnen worden, en ze moeten om de pennetjes passen en ook nog in de gaatjes van het klepje kklemmen...
Groeten Jan

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC