[940] Schokken voorste wielen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wanneer de voorste wielen bijna maximaal gedraaid staan en ik naar achter rij dan schokken de voorste wielen.
M.a.w. de voorste wielen draaien niet vloeiend mee en ze schuiven bij momenten over de weg bedekking.
Ik heb het alleen nog maar gemerkt bij het achteruit rijden maar het zou kunnen dat het bij het gedraaid naar voor rijden ook in mindere mate is?
De voorste wielen raken nochthans nergens de wielkast.
Ik heb het idee dat het met het sperren van de achterste wielen te maken heeft.
Bij een kleine draaicirkel zouden de achterste wielen een verschillende snelheid moeten hebben zodat de voorste wielen vloeiend kunnen meedraaien.
Als de 2 achterste wielen daarentegen een zelfde snelheid hebben dan ga je op de voorkant trekken (is wat ik nu merk en zie).
Graag jullie reactie!
Dank.
Groeten,
Stefan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Dit kan te maken hebben met versleten rubbers/kogels aan de voorzijde maar over het algemeen is dit gewoon Normaal.
De stuurinrichting van onze Volvo's voldoet Niet aan het <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/Ackermann_principe ">Ackermann principe.
Hierdoor zal bij volle uitslag, altijd wat "schokken/slippen" onstaan.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
Rubbers en kogels zijn normaal ok.
Ik ben nog groen achter de oren wat mijn 940 betreft en eigenlijk van youngtimers in het algemeen. Maar ik leer via internet en zeker dit forum enorm veel bij.
Waarvoor dank aan iedereen!
Groeten,
Stefan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zet hem maar op racefietsbandjes
Jaap
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groet,
Erik
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
De Volvo voldoet volledig aan het Ackermann principe maar het is nu eenmaal onmogelijk om de bandbreedte te compenseren. In de draaicirkel zal de buitenkant van de band meer afstand willen afleggen dan de binnenkant met wringen als gevolg. Hoe kleiner de draaicirkel hoe meer wringing. Brede banden is in deze dus funest. Wanneer de voorwielrubbers allemaal in orde zijn zul je er ook iets minder van merken. De speling dan en vervorming in de rubbers is natuurlijk ook niet bevordelijk. Stuggere rubbers(PU) geeft dan ook wat verbetering in deze.gerryberrie schreef :
De stuurinrichting van onze Volvo's voldoet Niet aan het <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/Ackermann_principe ">Ackermann principe.
Hierdoor zal bij volle uitslag, altijd wat "schokken/slippen" onstaan.
Groeten,Gerben
Het Ackermann principe geldt voor de neutrale lijn. Dat is in principe een band met de breedte"nul"
- V700 register
- Nieuw lid
-
Verder dezelfde maat band....
Bij mijn zomerbanden had ik dit ook, maar bij mijn winterbanden heb ik er geen last van....