[940] Schokken voorste wielen

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2013 13:29 #1096267 door V700 register
[940] Schokken voorste wielen is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Wanneer de voorste wielen bijna maximaal gedraaid staan en ik naar achter rij dan schokken de voorste wielen.
M.a.w. de voorste wielen draaien niet vloeiend mee en ze schuiven bij momenten over de weg bedekking.
Ik heb het alleen nog maar gemerkt bij het achteruit rijden maar het zou kunnen dat het bij het gedraaid naar voor rijden ook in mindere mate is?
De voorste wielen raken nochthans nergens de wielkast.
 
Ik heb het idee dat het met het sperren van de achterste wielen te maken heeft.
Bij een kleine draaicirkel zouden de achterste wielen een verschillende snelheid moeten hebben zodat de voorste wielen vloeiend kunnen meedraaien.
Als de 2 achterste wielen daarentegen een zelfde snelheid hebben dan ga je op de voorkant trekken (is wat ik nu merk en zie).
 
Graag jullie reactie!
 
Dank.
 
Groeten,
Stefan.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2013 13:38 #1379200 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Volgens
Volgens mij al heeeeel vaaak besproken hier op het forum.
Dit kan te maken hebben met versleten rubbers/kogels aan de voorzijde maar over het algemeen is dit gewoon Normaal.
De stuurinrichting van onze Volvo's voldoet Niet aan het <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/Ackermann_principe ">Ackermann principe.
Hierdoor zal bij volle uitslag, altijd wat "schokken/slippen" onstaan.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2013 13:43 #1379202 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is
Is normaal, heet het <a href=" en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_steering_geometry " target="_blank">Ackermann effect. Heeft niet echt iets te maken met je achteras.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2013 13:52 #1379205 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
En omdat onze bakstenen zo'n belachelijk kleine draaicirkel hebben merk je het dus extra goed :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2013 14:00 #1379208 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ackermann principe
Hey Gerben,
 
Rubbers en kogels zijn normaal ok.
Ik ben nog groen achter de oren wat mijn 940 betreft en eigenlijk van youngtimers in het algemeen. Maar ik leer via internet en zeker dit forum enorm veel bij.
Waarvoor dank aan iedereen!
Groeten,
Stefan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2013 14:02 #1379209 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic R16" 205 55
Waarschijnlijk voel je het nog meer bij iets bredere banden R16 205 55?
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2013 14:18 #1379211 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klopt
Stefan,
Zet hem maar op racefietsbandjes
Jaap

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2013 22:28 #1379282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hetzelfde gedrag vertoonde
Hetzelfde gedrag vertoonde mijn 940 toen ik hem net gekocht had. Een half jaartje later was ik aan nieuwe voorbanden toe. Probleem opgelost.
Groet,
Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2013 14:08 #1379311 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic 100%

gerryberrie schreef :  
De stuurinrichting van onze Volvo's voldoet Niet aan het <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/Ackermann_principe ">Ackermann principe.
Hierdoor zal bij volle uitslag, altijd wat "schokken/slippen" onstaan.
Groeten,Gerben

De Volvo voldoet volledig aan het Ackermann principe maar het is nu eenmaal onmogelijk om de bandbreedte te compenseren. In de draaicirkel zal de buitenkant van de band meer afstand willen afleggen dan de binnenkant met wringen als gevolg. Hoe kleiner de draaicirkel hoe meer wringing. Brede banden is in deze dus funest. Wanneer de voorwielrubbers allemaal in orde zijn zul je er ook iets minder van merken. De speling dan en vervorming in de rubbers  is natuurlijk ook niet bevordelijk. Stuggere rubbers(PU) geeft dan ook wat verbetering in deze.
Het Ackermann principe geldt  voor de neutrale lijn. Dat is in principe een band met de breedte"nul"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2013 19:04 #1379332 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De ene band is de andere niet....
Ik heb bij de ene soort band er meer last van dan van de andere....
Verder dezelfde maat band....
Bij mijn zomerbanden had ik dit ook, maar bij mijn winterbanden heb ik er geen last van....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD