Kunnen deze velgen onder mijn 960?-Inmiddels voorzien

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2011 19:43 #1090171 door V700 register
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe set lm velgen voor de winterbanden voor mijn 960. Nu zijn de originele 960 velgen dun gezaaid, maar tijdens het zoeken naar velgen op marktplaats kwam ik de Crius velgen tegen.
Het enige wat ik kan vinden tot nu toe qua maten is "Velgwaardes:6,5J x 16 x ET52,5. en 5x108" De waardes komen overeen met de wat er onder mijn 960 zou moeten, met uitzondering van de ET waarde. ET is dus 9,5mm breder dan de ET 42 van mijn originele Uranus velgen. Dat betekent volgens mij dat de spoorbreedte breder wordt toch?
Zijn er mensen die zoiets hebben gedaan en wat zijn de ervaringen? Voor de APK maakt dit niet uit heb ik begrepen onlangs van mijn apk keurmeester.

Edit: ik heb er inmiddels een setje velgen met winterbanden onder zitten. Het zijn Mercurius Belgen. Geworden , die kon ik voor een hele schappelijke prijs overnemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2011 23:38 #1338474 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fout
De ET waarde is hoger, dat betekent dat de wielen meer naar binnen vallen. Je spoorbreedte wordt dus 21mm smaller. Zie <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde " target="_blank">hier meer info over de ET waarde.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2011 00:07 #1338475 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Vulring
Dan kan er toch een vulring tussen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2011 22:49 #1341919 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tja, kan
Dat zou kunnen, maar dan heb je het over een vulring van een cm. Meet in ieder geval even na wat de lengte van je draadeind voor de wielmoeren is. Misschien zijn ook de velgen wat dikker en heb je langere wielbouten nodig...

Heb voor mijzelf vandaag uit Bennekom een setje Andrastea velgen gehaald en onder mijn 960-II gezet.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2011 23:07 #1341923 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Dat staat

Michael Oud schreef : De ET waarde is hoger, dat betekent dat de wielen meer naar binnen vallen. Je spoorbreedte wordt dus 21mm smaller. Zie <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde " target="_blank">hier meer info over de ET waarde.

Dat staat dat  <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde " target="_blank">hier wel goed?

• Frank van der Zee (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2011 11:34 #1342106 door Frank van der Zee (GAST)
Beantwoord door Frank van der Zee (GAST) in topic Als
de wielen dieper naar binnen steken, kun je dan nog goed sturen?
Mazzel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2011 19:17 #1342202 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schuurstraal
De schuurstraal (even googlen voor evt uitleg) zal veranderen. Met een lagere et waarde zal de schhurstraal groter worden, met hogere et waarde kleiner. (voor zover ik nu zo snel in kan schatten, iemand een vooraanzicht van de 700/900 voorwielophanging?)
Bij kleinere schuurstraal zal de auto nerveuzer zijn rond de middenstand, bij grotere schuurstraal slaat het wiel bij veel sturen sneller om en komt hij niet automatisch terug naar de middenstand. Natuurlijk spelen er ook ander geometriezaken een rol.

Maw: zolang je niet te extreem gaat zul je er veilig mee kunnen kunnen rijden. Bij extremen eerst even voorzichtig rijden om te zien wat er precies gebeurt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2011 19:31 #1342205 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lastig

wp001 schreef :

Michael Oud schreef : De ET waarde is hoger, dat betekent dat de wielen meer naar binnen vallen. Je spoorbreedte wordt dus 21mm smaller. Zie <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde " target="_blank">hier meer info over de ET waarde.

Dat staat dat  <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde " target="_blank">hier wel goed?

Wat bedoel je Timen? Je post dezelfde link als ik...

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2011 20:26 #1342216 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Niet alles

Michael Oud schreef :

wp001 schreef :

Wat bedoel je Timen? Je post dezelfde link als ik...

Niet alles wat geschreven is kopt. Ik heb het idee dat het verhaal over de ET waarde niet klopt. Als je bv uitgaat van een ET-waarde van 25 mm en je monteert een velg met een ET van 10 dan gaat het wiel naar binnen. Misschien zie ik het niet goed dan pas ik mijn zienswijze graag aan!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2011 22:54 #1342243 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onjuist
Wat jij typt klopt niet. De ET waarde is het verschil in mm tussen de middellijn van het wiel, en het punt van bevestiging. Daarom moet je spoorverbreders gebruiken als je een wiel van een 850 (ET 49 ofzo) wil gebruiken op een 940 (ET 25). Mijn wielen hebben een ET van 18, en komen dus ook weer verder naar buiten dan standaard wielen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC