roest in de dakgoot (niemand die tips heeft?)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2011 08:31 #1086641
door V700 register
roest in de dakgoot (niemand die tips heeft?) is gemaakt door V700 register
Beste mensen,
Bij het openmaken van een verdachte blaas in de dakgoot (aan de passagierzijde) is gebleken dat over een flinke lengte van zo'n 25 cm de dakgoot is aangetast. Nu ben ik wel in staat de goot een goede behandeling te geven, ik zou alleen graag advies willen hebben m.b.t. het verwijderen van de goot lijst. Het het hier om het stuk wat aan de A-stijl ik gemonteerd en een gedeelte van de lijst die over de lengte loopt. Ik heb namelijk het idee dat er wat geweld voor nodig is waardoor de lijsten niet meer zijn te gebruiken.
Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet, Rob
Bij het openmaken van een verdachte blaas in de dakgoot (aan de passagierzijde) is gebleken dat over een flinke lengte van zo'n 25 cm de dakgoot is aangetast. Nu ben ik wel in staat de goot een goede behandeling te geven, ik zou alleen graag advies willen hebben m.b.t. het verwijderen van de goot lijst. Het het hier om het stuk wat aan de A-stijl ik gemonteerd en een gedeelte van de lijst die over de lengte loopt. Ik heb namelijk het idee dat er wat geweld voor nodig is waardoor de lijsten niet meer zijn te gebruiken.
- het gedeelte aan de A-stijl zite met een aantal popnagels vast in de sponning, als ik deze verwijder, komt de lijst dan los of moet ik dan nog meer doen?
- de lijst die over de lengte naar achteren loopt lijkt me geklemd om de goot, hoe is deze het best los te maken?
Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2012 21:45 #1361166
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou ff een reactie dan!
Dat ziet er vies uit zeg!!
Maar er is nog, al is het klein, hoop! Ben bij mijn verse 745 ook dit tegengekomen, gelukkig in veel mindere mate, maar toch. Het middel; Pop-nagels uitboren, daarna gelijk de 'tectyllans' erin! Gaatjes goed behandelen met b.v. Owatrol (lekker veel) Daarna de boel weer vastpoppen en de popnagels voordat je ze vastzet ff in een bakje Owatrol leggen. (alu en staal da's vragen om problemen). Dan die verschrikkelijke roest. Wal-ge-lijk die bruine troep. Niet bang zijn maar al het bruine opschuren en dan ff Fertan erop. 24 uur laten inwerken, daarna goed afspoelen met lauw water. dan gelijk op de nog vochtige ondergrond Noverox smeren, ff laten drogen en na een uurtje nog een keer Noverox erop. 24 uur laten drogen. Aftoppen met een lik Owatrol, weer drogen en dan evt. lakje erop. Eerlijk is eerlijk alles kaaltrekken is mooier maar dat kost je pegels, heel veel pegels! Deze behandeling zal niet de fraaiste zijn maar wel stopt het roestspook op deze behandelde plekken! en daar gaat het om.
Succes.
Succes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2012 15:21 #1361191
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic owatrol
Hoi Rob,
Ik heb wat roestbestrijding niet veel ervaring maar heb deze week gelezen hoe je met owatrol om moet gaan. Er zijn meerdere verschillende lagen nodig voor een goed resultaat. google maar eens op owatrol.
Groet John
Ik heb wat roestbestrijding niet veel ervaring maar heb deze week gelezen hoe je met owatrol om moet gaan. Er zijn meerdere verschillende lagen nodig voor een goed resultaat. google maar eens op owatrol.
Groet John
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-06-2012 18:32 #1361201
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Csd borstel
Echt antwoord op je vraag heb ik niet, daar ik die strips nog nooit heb hoeven te verwijderen? Wel redelijk wat ervaring in roestbestrijding, roestbestrijding en reparatie roestschade (oa. Mini uit '77 en Volvo 164 uit 1971). Wanneer je roest wil verwijderen met een roterende borstel (bijv. op boormachine), dan kan je daar het beste een zogenaamde CSD borstel/ schijf voor gebruiken (3M levert ze onder andere). Zeer slijtvast, niet vol lopend en ondergrond niet aantastend.
Putroest verwijderen is altijd lastig, maar wel mogelijk. Zal nooit vertrouwen op roestomvormers want deze werken gewoon niet! Ze vertragen alleen het roestproces een tijdje.
Beste is of stralen en als dat niet kan, dan kan je altijd nog op chemische wijze de roest weg laten vreten door zuren (zoutzuur werkt het snelste, maar tast ook structuur van je staal aan, wordt brosser. Dus niet altijd geschikt! Fosforzuur, bij ouderwetse drogist zo te krijgen, werkt ook goed, maar langzamer. Tast daarnaast de structuur van je staal niet aan). Na behandeling met zuren de boel wel goed neutraliseren met bijv. veel ammoniak. Reactieresidu kan je weer met borstel verwijderen. Maar let wel goed op bij dit alles, dampen en spetters zijn niet goed voor je!!!!!! Dus handschoenen, lange mouwen, beschermbril en of boven de wind gaan staan of een goed en passend ademhalingsfilter. Zuren en basen gewoon met tamponeerkwastje aanbrengen en blijven borstelen. Je kan de lengte van de goot in stukjes verdelen bijv. Via kneedgum, dan kan je het beter controleren.
Daarna zinklaag weer opbouwen en vervolgens de rest van de lak.
Putroest verwijderen is altijd lastig, maar wel mogelijk. Zal nooit vertrouwen op roestomvormers want deze werken gewoon niet! Ze vertragen alleen het roestproces een tijdje.
Beste is of stralen en als dat niet kan, dan kan je altijd nog op chemische wijze de roest weg laten vreten door zuren (zoutzuur werkt het snelste, maar tast ook structuur van je staal aan, wordt brosser. Dus niet altijd geschikt! Fosforzuur, bij ouderwetse drogist zo te krijgen, werkt ook goed, maar langzamer. Tast daarnaast de structuur van je staal niet aan). Na behandeling met zuren de boel wel goed neutraliseren met bijv. veel ammoniak. Reactieresidu kan je weer met borstel verwijderen. Maar let wel goed op bij dit alles, dampen en spetters zijn niet goed voor je!!!!!! Dus handschoenen, lange mouwen, beschermbril en of boven de wind gaan staan of een goed en passend ademhalingsfilter. Zuren en basen gewoon met tamponeerkwastje aanbrengen en blijven borstelen. Je kan de lengte van de goot in stukjes verdelen bijv. Via kneedgum, dan kan je het beter controleren.
Daarna zinklaag weer opbouwen en vervolgens de rest van de lak.
Moderators: Jerry Stam