Kunststofexpert gezocht

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2011 02:11 #1086221 door Mathy van Nisselroy
Kunststofexpert gezocht is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Ik zoek iemand die verstand heeft van de verschillende kunststoffen en die me kan vertellen welke kunststof beter is voor het gebruik in onderspoilers en side skirts.  De keuze die ik op dit moment heb, is glasvezel/fiberglass of ABS.  Welke van beide ziet er na overspuiten beter uit?  Op de lange termijn?  Hoe gevoelig zijn beide voor schade als ze onvrijwillig in aanraking komen met vreemde voorwerpen zoals stoepranden en dergelijke?  En welke van de twee blijft het stevigst, zou ik op het idee komen, er de Dremel, zaag of boormachine in te zetten.
groetjes
Mathy
PS Volvo gebruikte PUR (of was het PU?), maar die vindt waarschijnlijk niet meer nieuw.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2011 10:25 #1311292 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kunststof
Hoi Mathy,
Toevallig zit tegenover mijn werkplaats een kunststof bedrijf; zij maken echt alles van displays tot verkeerlichten (van der molen kunststoffen, nijkerk).Ik heb meerdere malen bij hun geïnformeerd voor verschillen kunststof soorten die ik toepas bij mijn meubels of werkplaatsuitrusting.
ABS is taai en hard maar lastig te lijmen; zij lassen dit met speciale lijmkabel en een kunststoflasapparaat. Spuiten gaat prima omdat het mooi glad is en een dichte structuur heeft. Vrij kostbaar om hier producten van te laten maken

Glasvezel is eigenlijk een heel ander product; geen kunststof maar glasvezels in kunsthars gegoten. Indien goed gemaakt erg sterk en vrij eenvoudig te herstellen door het inlijmen van nieuwe matjes vezel met hars. Voor het spuiten dien je dit wel te plamuren en te schuren tot de vezelstructuur er helemaal uit is. Dit is een vrij goedkoop product

PU (polyurethaan) spoilers maken ze meestal door een mal vol te schuimen met PU (vergelijkbaar met PUR-schuim maar dan minder heftig schuimend waardoor de dichtheid groter is). Hierdoor krijg je een hele lichte spoiler wat op bijv. een achterklep wel fijn is.Duur

Succes, hoop dat je er wat aan hebt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2011 10:32 #1311294 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet een beetje...:-)
Het antwoord kan niet echt kort en krachtig zijn.
ABS is veel stootvaster en is minder kwetsbaar als het om het monteren of stoeprandjes gaat. (polyester moet je verstevigingsribben of -plaatjes in leggen tijdens de productie, waar je de gaten achteraf in kunt boren)
Nadeel: speciale primer nodig voor je het kunt spuiten, en (bijna) niet zelf onzichtbaar te repareren. Ondanks zorgvuldige voorbehandeling, kan een te hoge temperatuur icm hoge relatieve luchtvochtigheid tijdens het spuiten er voor zorgen dat na een jaar de verf er af bladdert. Uithardingstijd tussen de lagen is ook erg belangrijk omdat de laatste laag gemakkelijk kan gaan rimpelen. (voorschrift fabrikant strikt volgen)
Polyester is lekker retro, superstrak af te werken met mooie hoogglanslakken, goed zelf te repareren, door de stijfheid minder gauw afbreken door resonantie/trillingen tijdens het rijden.
Nadeel: De verdikkingsmiddelen en oplosmiddelen zijn zwaar milieuverontreinigend(anders vinylesterhars of epoxyhars gebruiken), schuurstof is funest voor je longen en vaak irriterend op de huid, kwetsbaarder dan ABS.
Nog veel meer over te zeggen, maarja...

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2011 11:02 #1311432 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Kunststof
Mathy, Polyurethaan of ABS zijn idd door meerdere fabrikanten gebruikt voor dat soort toepassingen. ( Je ziet wel eens zo'n oude Mondeo met pumberschade waar dan wat van die gele PUR door heen schijnt) dat geeft ook gelijk de zwakte van die materiaalkeuze aan. Zou me niet verbazen als de dunne toplaag van de bumper PP is!
ABS is robuust en duurzaam maar toch weer niet zo bestendig tegen het slepen over de straat. Breekt ook e.e.a. afhankelijk van de hvh Butadien in het compound. Overigens prima te lakken.
Met een goede toevoeging van rubber is PP met 30% glasvezelversterking (Polypropyleen) in mijn optiek de beste keuze. Dat is het materiaal wat nu gebruikt wordt als onderplaat bij diverse merken ( geluids isloatie en bescherming bij steeninslag) Lakken kan maar behoeft enige voorbereiding (Primeren, etsen)
Er zijn technische kunststoffen in de handel ( GEP nu SABIC) waar speciale compounds Noryl (Polyfenyleenoxides) gebruikt worden voor automotive carrosserie delen, in kleur gespoten worden en na indeuking terugkeren naar de oorspronkelijke vorm.
Maar ik dwaal af merk ik. Glasvezel/fiberglass versterkt wat? Praat je over bestaande delen die bewerkt gaan worden ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2011 12:17 #1311440 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moeilijk hey?
om in lekentaal te blijven praten over je eigen stokpaardjes...;-)
Ik denk niet dat Mathy een spuitgietmachine in zijn achtertuin heeft staan. En even 4 aluminium spuitgietmatrijsjes door een bevriende CNC frezer laten maken voor twee bumperspoilers, side skirts en eventueel een kontspoiler zal ook wel niet aan de orde zijn.
Maar aangezien hij zelf niet erg meer reageert, gok ik even op de keus tussen bestaande spullen uit e.o.a. oude voorraad, die van verschillend materiaal zijn gemaakt en waar hij nog gaten in moet zagen en boren voor verstralers of led daglichtlampen.
In dat geval zou ik voor het polyester gaan, kun je zelf hele mooie gaten met gesloten nissen in fabriceren.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2011 23:53 #1311536 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Paar antwoorden
Hallo Volvisti
Een spuitgietmachine heb ik inderdaad niet.  Die stinken me te zeer.
Maar wel een neef die CNC-frezer is.
Maar het gaat erom of ik voor de groepbuy naar de Engelse aanbieder ga, die goedkoper is en ABS voorspoilers en side skirt verkoopt van een kunststof waarvan ie niet weet welke dat is en een Zweedse aanbieder die beide aanbied in glassfiber, maar dus duurder is dan de Engelsman.
groetjes
Mathy

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 16:03 #1311657 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Kunststof
Sorry Mathy, nu snap ik wat je van plan bent! Wat Boy zegt klopt. De glassfiber is prima te bewerken dus daar zou ik voor gaan als ik dat soort rokken onder mijn auto zou willen.
Er ruikt niets beter dan een productiehal met stampende spuitgietmachines, maar zo hebben we allemaal afwijkingen nietwaar?
Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 16:55 #1311665 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en dan gaat mijn voorkeur
en dan gaat mijn voorkeur uit naar de machines van Krauss Maffei.

Dat doet mij denken aan de tijd dat ik de prive-chauffeur was van de gepensioneerde bestuursvoorzitter van Pakhoed ( Nu Vopak ) , als wij Pernis voorbijreden richting Maasvlakte :  Ruikt je dat ( chemie-luchtje )  hier wordt het geld verdient.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2011 17:23 #1311762 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en zeker
als je de spuitgietdelen uit China hebt geroken....

Er ruikt niets beter dan een productiehal met stampende spuitgietmachines, maar zo hebben we allemaal afwijkingen nietwaar?

persoonlijk heb ik dan wel liever geen PP (beetje weeïg) maar de rest ruikt idd erg lekker...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC