Lekkend Glaas schuif/kanteldak.
- Thomas 244
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2010 23:09 #1079176
door Thomas 244
Lekkend Glaas schuif/kanteldak. is gemaakt door Thomas 244
Hallo allemaal,
Helaas, ik heb ook last van een lekkend schuif kanteldak in mijn '96 940 LPT. Inmiddels staat het schimmel op m'n gordels. Doorblazen van afvoergaatjes helpt niet.
Zullen het de rubbers zijn, zijn ze aan vervanging toe? Weet iemand in omgeving Delft/Zuid Holland een goed reparatieadres?
En wat zou het moeten kosten? Of is het makkelijk zelf te doen? Ik ben niet bijzonder handig.
Alvast bedankt!
Groeten,
Thomas
Helaas, ik heb ook last van een lekkend schuif kanteldak in mijn '96 940 LPT. Inmiddels staat het schimmel op m'n gordels. Doorblazen van afvoergaatjes helpt niet.
Zullen het de rubbers zijn, zijn ze aan vervanging toe? Weet iemand in omgeving Delft/Zuid Holland een goed reparatieadres?
En wat zou het moeten kosten? Of is het makkelijk zelf te doen? Ik ben niet bijzonder handig.
Alvast bedankt!
Groeten,
Thomas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2010 08:57 #1265218
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic lekkend schuifdak
Is niet echt een moeilijk klusje. Maar als je niet echt een beetje handig bent, denk dat je beter even Hoeke kan bellen en beginnen te vragen wat die rubbers kosten en zet daar een uurtje arbeid op dat weet je ongeveer wat het je kost als je het laat doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2010 11:31 #1265232
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic is waarschijnlijk niet het rubber
Dat het dak kan lekken weet ik maar al te goed
Gezien het bouwjaar, heb je een glazen dak. Die glazen plaat is verlijmd op een stalen frame en die lijmlaag gaat op een gegeven moment kapot/scheuren. Wat er dan gebeurt is dat regenwater onder het rubber komt (is niet erg) maar kruipt ook tussen de glazen plaat en het stalen frame (en dat is wel erg!). Het loopt dan via de 4 "pootjes" waarmee het opendakje vastzit, op de hemel of de auto in. Water dat tussen het rubber en het dakgat loopt, loopt via de afvoer kanalen weg. Dat kan, als de afvoer kanalen vrij zijn, niet voor lekkage binnen in de auto zorgen
De makkelijkste manier is het glazen dakje verwijderen, het rubber los maken (trekken met beleid) en dan de naad tussen frame en glas goed schoonmaken en kitten, vervolgens rubber en dakje terugplaatsen.
Als je alleen een nieuw rubber plaatst is het even weg maar komt kort erna in alle hevigheid terug (weet ik! ) Een nieuw rubber heeft wel een ander effect: het wordt veel stiller! Een fors deel van de windruis is dan weg.
Het dakje is heel eenvoudig te verwijderen. Aan de twee zijkanten zit een plastic afdekplaatje dat je met een klein beetje kracht los kan maken. Dan zie je 4 "pootjes" die met een torx boutje vastzitten. Deze boutjes losmaken en kan kan je het dakje eruit tillen.
Wat je waarschijnlijk zal zien is dat één of meerdere pootjes gecorrodeerd zijn, hét bewijs dat daar vocht langs loopt wat daar niet thuis hoort
Gezien het bouwjaar, heb je een glazen dak. Die glazen plaat is verlijmd op een stalen frame en die lijmlaag gaat op een gegeven moment kapot/scheuren. Wat er dan gebeurt is dat regenwater onder het rubber komt (is niet erg) maar kruipt ook tussen de glazen plaat en het stalen frame (en dat is wel erg!). Het loopt dan via de 4 "pootjes" waarmee het opendakje vastzit, op de hemel of de auto in. Water dat tussen het rubber en het dakgat loopt, loopt via de afvoer kanalen weg. Dat kan, als de afvoer kanalen vrij zijn, niet voor lekkage binnen in de auto zorgen
De makkelijkste manier is het glazen dakje verwijderen, het rubber los maken (trekken met beleid) en dan de naad tussen frame en glas goed schoonmaken en kitten, vervolgens rubber en dakje terugplaatsen.
Als je alleen een nieuw rubber plaatst is het even weg maar komt kort erna in alle hevigheid terug (weet ik! ) Een nieuw rubber heeft wel een ander effect: het wordt veel stiller! Een fors deel van de windruis is dan weg.
Het dakje is heel eenvoudig te verwijderen. Aan de twee zijkanten zit een plastic afdekplaatje dat je met een klein beetje kracht los kan maken. Dan zie je 4 "pootjes" die met een torx boutje vastzitten. Deze boutjes losmaken en kan kan je het dakje eruit tillen.
Wat je waarschijnlijk zal zien is dat één of meerdere pootjes gecorrodeerd zijn, hét bewijs dat daar vocht langs loopt wat daar niet thuis hoort
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2010 15:05 #1265248
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Glaas is dus een glazen dakluik
Hein, dat kan kloppen. Ik was er vanuitgegaan dat de topicopener een traditioneel stalen dakluik bedoelde. Met de glazen variant heb ik helaas geen ervaring.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2010 18:18 #1265269
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarschijnlijk niet de rand
Ik sluit mij aan bij Hein. Vaak is er meer aan de hand.
Recent hebben wij de rand vervangen (pure noodzaak, vanwege heviger wordende lekkages) en bij demontage bleek dat de glasplaat los van het framewerk was. Ik kon kiezen voor een nieuw framewerk (€ 704 ex! / Volvo) of opnieuw kitten. Ik heb gekozen voor dat laatste en kwam al met al op plm € 350,- incl. en incl nieuw rubber bij de Volvo dealer. Nu maar hopen dat het ook droog blijft.
Schuifdaken zijn heerlijk maar hebben zeker een keerzijde!
Groet Rik
Recent hebben wij de rand vervangen (pure noodzaak, vanwege heviger wordende lekkages) en bij demontage bleek dat de glasplaat los van het framewerk was. Ik kon kiezen voor een nieuw framewerk (€ 704 ex! / Volvo) of opnieuw kitten. Ik heb gekozen voor dat laatste en kwam al met al op plm € 350,- incl. en incl nieuw rubber bij de Volvo dealer. Nu maar hopen dat het ook droog blijft.
Schuifdaken zijn heerlijk maar hebben zeker een keerzijde!
Groet Rik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2010 18:44 #1265273
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ik ook!
In mijn 965 lekt het glazen schuif/kanteldak. Ik durf er nog niet aan te beginnen wegens gebrek aan ervaring met dit onderdeel.
Zou dit niet een mooi onderwerp zijn om eens proef te draaien met de Volvoschool "in oprichting" waar in mei 2008 een aantal mensen enthousiast over waren maar wat toen niet van de grond kwam?
Groeten uit Zuid-Limburg,
 
Zou dit niet een mooi onderwerp zijn om eens proef te draaien met de Volvoschool "in oprichting" waar in mei 2008 een aantal mensen enthousiast over waren maar wat toen niet van de grond kwam?
Groeten uit Zuid-Limburg,
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas 244
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2010 10:35 #1265381
door Thomas 244
Beantwoord door Thomas 244 in topic Allen dank voor de snelle
Allen dank voor de snelle reacties! Ik ga eens proberen het glazen dakje eraf te halen. Het is wel een elektrisch dak, maakt dat het moeiijker?
Kijken of ik het zelf kan fixen. (glasplaat op frame dichtkitten)
Welke Kit kan ik er het beste voor gebruiken? Ik ga ook eens informeren hoeveel een rubber is bij Volvo Hoeke
Groeten,
Thomas
Kijken of ik het zelf kan fixen. (glasplaat op frame dichtkitten)
Welke Kit kan ik er het beste voor gebruiken? Ik ga ook eens informeren hoeveel een rubber is bij Volvo Hoeke
Groeten,
Thomas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2010 11:08 #1265387
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even een vraagje tussendoor:
even een vraagje tussendoor: Mijn 740 heeft een stalen schuifdak en ik zou hier op termijn graag een glazen schuifdak in hebben. kan ik die makkelijk overzetten van een 940, of moet alles eruit ?Mijn stalen schuifdak is namelijk handbediend.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2010 17:03 #1292553
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic meer potentiele lekken
Beste Volvotics,
Zojuist heb ik kunnen constateren dat aan twee kanten van het schuifdak frame van mijn 960 het water tussen de gekitte naden uitkomt. (heb daarvoor de hele hemel verwijderd)
Het betreft een glazen schuifdak van 1996 waar voor in het frame links en rechts plasic afvoerpunten zitten. die liggen zo goed als los. de kit is grotendeels vergaan.
Ik ga proberen de plastic delen verder los te maken en met een bituum kit het spul weer waterdicht te krijgen.
Overigens wist de vorige eigenaar te melden dat het glas was los gelaten, dat is dus niet het geval.
Groet
Zojuist heb ik kunnen constateren dat aan twee kanten van het schuifdak frame van mijn 960 het water tussen de gekitte naden uitkomt. (heb daarvoor de hele hemel verwijderd)
Het betreft een glazen schuifdak van 1996 waar voor in het frame links en rechts plasic afvoerpunten zitten. die liggen zo goed als los. de kit is grotendeels vergaan.
Ik ga proberen de plastic delen verder los te maken en met een bituum kit het spul weer waterdicht te krijgen.
Overigens wist de vorige eigenaar te melden dat het glas was los gelaten, dat is dus niet het geval.
Groet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





