gevraagd: advies & hulp bij dakdekken (2)
- J.S. Duursma
- Verbannen
-
Inmiddels heb ik een vervangend dak gevonden dat sinds afgelopen weekend ook de juiste kleur heeft (al ben ik nog niet tevreden over de glimfactor).
Nu is mijn vraag of jullie het haalbaar achten om in 1 sleuteldag de hemel (stof vorig jaar nieuw geplakt, karton bros...) en het oude dak te verwijderen en dit te vervangen door een nieuwe dakbak, hier en daar geholpen door personen die op dat moment even geen sleutel/stuk taart/bak koffie/sigaret in de hand hebben?
Oh ja: ik heb een estate, dat scheelt vast iets...
Alvast dank voor de reactie!
Jan
NB: bericht eerder geplaatst bij het sleuteldag-item, maar dat levert (logisch) geen reacties op
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met voorwerk bedoel ik alle plastic langs de dakrand alvast verwijderen etc. De hemel loop je er bij een estate zo naar achteren uit en als het dan niet tegenzit is de dakbak zo vervangen, of wil je ook nog eens de plaat in de bak vervangen?
Let wel even op of je met de meegebrachte onderdelen de klus op een sleuteldag mag uitvoeren.
- J.S. Duursma
- Verbannen
-
Ik vraag me alleen af of er na het plaatsen nog veel gesteld moet worden, en hoeveel tijd dat kost?
Het is geen nieuwe onderdeel en volgens mij kan Volvo zelf het ook niet meer leveren, maar ik zal via Hans even checken of de garage geen bezwaar heeft tegen deze werkzaamheden.
Jan
- J.S. Duursma
- Verbannen
-
Tot mijn verrassing blijkt het mogelijk om de complete geleiderail van het schuifdak te verwijderen zonder de hele schuifdakbak er uit te halen.
Na het verwijderen van alle schroeven van de rail en van de kap aan de voorzijde kon ik de geleiderails gewoon uit de dakbak trekken. Vervolgens kon ik de afgebroken geleiders er aan de achterzijde van de rail afschuiven en vervangen door de goede exemplaren uit het vervangende dakje.
Het herplaatsen van de rail is heel eenvoudig. In het achtereinde van de rail zit een witte kunststof staaf met een rond uiteinde dat precies in een uitsparing in de dakbak past. Met een beetje zoeken en schuiven is het heel eenvoudig om het gat voor deze pennen te vinden. Het is duidelijk dat de rail op zijn plak zit op het moment dat de schroefgaten in de rail exact boven de gaten in de dakrand zitten en er op dat moment geen horizontale beweging meer zit in de rail. Na het vastschroeven van de rail heb ik voorzichtig de schuifdakmotor aangezet, en het bleek dat de geleiders heel soepel door de rails liepen, m.a.w. dat de rails er daadwerkelijk evenwijdig in zaten.
Morgen lukt het me hopelijk om het binnen- en buitendak weer goed aan het schuif- en hefmechanisme te bevestigen en daarbij geen kleine, maar vitale onderdelen over te houden.
Wat me overigens opviel was dat in het vervangende dak uit ca 1990 de geleiderail behalve met schroeven ook met een hoop flexibele kit aan de dakbak bevestigd was, maar dat bij mijn oorspronkelijke dak uit 1985 geen kit gebruikt is (wat het verwijderen van de rail natuurlijk een stuk makkelijker maakte dan wanneer er wel kit was gebruikt). Iemand enig idee of de kit in latere jaren misschien van fabriekswege standaard is aangebracht, en zo ja waarom?
Groeten,
Jan
- John Dutman
- Nieuw lid
-
Voor de daken na 1988 is er wel een keer een servicebulletin uitgekomen, daarin werd uitgelegd dat de daken slecht gekit waren en opnieuw gedaan moesten worden. maar ik dacht dat het voor de modeljaren na 1989 weer goed was.Jan Duursma schreef : Wat me overigens opviel was dat in het vervangende dak uit ca 1990 de geleiderail behalve met schroeven ook met een hoop flexibele kit aan de dakbak bevestigd was, maar dat bij mijn oorspronkelijke dak uit 1985 geen kit gebruikt is (wat het verwijderen van de rail natuurlijk een stuk makkelijker maakte dan wanneer er wel kit was gebruikt). Iemand enig idee of de kit in latere jaren misschien van fabriekswege standaard is aangebracht, en zo ja waarom?