Remschijf probleem, raar slijtagepatroon
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2009 18:01 #1074030
door V700 register
Remschijf probleem, raar slijtagepatroon is gemaakt door V700 register
Tijdje geleden dit probleem tegen gekomen bij mijn 95 960:
<a href=" members.home.nl/mulderhj/Volvo/IMG_8246.JPG "> members.home.nl/mulderhj/Volvo/IMG_8246.JPG
Het is me opgevallen sinds ik LM velgen rijd. Enkele maanden geleden de remblokken vervangen, kan me niet heugen dat het er toen al zo uit zag. Remblokken zijn nu immitatie, ze pasten niet helemaal lekker en heb ze wat moeten bij werken. Daarna dit geconstateerd, icm piepende remmen. Vervolgens de remblokken weer verwijderd, de stalen basis plaat bijgewerkt zodat ie wat losser in de klauw zou komen (ze zaten echt klem) maar het is er niet beter van geworden.
Links en rechts achter precies het zelfde...! De blokken zijn beide gewoon vlak, en heb er nu al zeker enkele duizenden km's mee gereden.
Waar ligt dit aan? Kan me niet voorstellen dat het de blokken zelf zijn. Ik kon ook gewoon met mn vingers de remzuigers terugduwen, en de klauw zelf op de basis ook vrij bewegen.
<a href=" members.home.nl/mulderhj/Volvo/IMG_8246.JPG "> members.home.nl/mulderhj/Volvo/IMG_8246.JPG
Het is me opgevallen sinds ik LM velgen rijd. Enkele maanden geleden de remblokken vervangen, kan me niet heugen dat het er toen al zo uit zag. Remblokken zijn nu immitatie, ze pasten niet helemaal lekker en heb ze wat moeten bij werken. Daarna dit geconstateerd, icm piepende remmen. Vervolgens de remblokken weer verwijderd, de stalen basis plaat bijgewerkt zodat ie wat losser in de klauw zou komen (ze zaten echt klem) maar het is er niet beter van geworden.
Links en rechts achter precies het zelfde...! De blokken zijn beide gewoon vlak, en heb er nu al zeker enkele duizenden km's mee gereden.
Waar ligt dit aan? Kan me niet voorstellen dat het de blokken zelf zijn. Ik kon ook gewoon met mn vingers de remzuigers terugduwen, en de klauw zelf op de basis ook vrij bewegen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2009 18:03 #1236470
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleine toevoeging, het
Kleine toevoeging, het roestige gedeelte van de schijf welke dus niet zo mogen roesten is geen diepe rand voelbaar. Voelbaar, maar meer ook niet. tienden hooguit, zouden de blokken al lang op ingesleten moeten zijn lijkt mij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2009 10:24 #1236500
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic remblokperikelen
hallo Jaap,
beetje kort door de bocht, maar worden ze wel bediend? Als je de mogelijkheid hebt om een garagekrikje onder je achteras te zetten, laat je de motor lopen , in een versnelling, koppeling los. Dan rustig je rem intrappen en luisteren of je ze uberhaupt hoort aanlopen en of ze gaan remmen vanzelfsprekend. Als je ze wel hoort, al dan niet metalig, maar het blokkeervermogen is er niet of niet op beide wielen heb je een ander probleem. Wel op 1 wiel, vraagt om controle van het diagonaal er tegenoverliggende wiel aan de voorzijde. Dat zou kunnen duiden op een falende hoofdremcilinder of lekkage in het systeem. Maar dan moet je een ongelijk gevuld remvloeistofreservoir hebben. Als dat wel het geval zou zijn en je geen signaallampje hebt die je daar voor gewaarschuwd heeft, heb je er nog een klein probleempje bij.
Als ik naar je foto kijk, zie ik een behoorlijke hoge rand op de buitenzijde van je schijf. Nu kan het zomaar zijn, dat je dat ook aan de binnenzijde van je schijf hebt (tegen de naaf aan) Wat er dan met nieuwe remblokken kan gebeuren is, dat ze een beetje groter blok oppervlak hebben dan de origineel gemonteerde blokken. Ik heb het dan over het frictiemateriaal en niet het staal! Dan word het frictiemateriaal alleen op de buitenste en binnenste (hogere) rand gedragen. De rem werkt dan wel, maar slechts op een klein percentage van het totale oppervlak. Nu lijkt het in jouw situatie er op, dat ie aan de buitenzijde wel op de lager gelegen schijf rust, maar aan de binnenzijde op de hogere rand.
Probeer dat te constateren en indien waar, zou je kunnen overwegen om aan de kleinste cirkel van de remblokken een hoekje van 45 graden te slijpen ter breedte van wat je te kort komt. (gevoelsmatig zou dat 5-7mm moeten zijn) dat doe je natuurlijk op beide blokken aan beide zijden. Als je dan wel een volledige gebruik van de oppervlakte hebt, heb je een aantal mogelijkheden:
Nieuwe schijven (en blokken als de bovenstaande modificatie hebt uitgevoerd)
De buitenste uitstekende rand eraf slijpen en de werkelijke dikte van je schijf opmeten( met een slijpschijf terwijl je schijf in de rondte draait, draaiende motor is in dit geval ideaal). Deze moet een minimum hebben (weet ik zo niet uit mijn hoofd) en ermee door blijven rijden tot de gemodificeerde blokken op zijn, voor je aan vervangen van de schijven toe bent.
Dit draadje volgen en je schijven en blokken een tweede leven gunnen, want dan wordt ook de te hoge rand aan de binnenzijde weggeslepen. (ik zie de plaatjes niet meer mar dan zou je even Timen moeten benaderen)
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/21329
Suc6, Boy
beetje kort door de bocht, maar worden ze wel bediend? Als je de mogelijkheid hebt om een garagekrikje onder je achteras te zetten, laat je de motor lopen , in een versnelling, koppeling los. Dan rustig je rem intrappen en luisteren of je ze uberhaupt hoort aanlopen en of ze gaan remmen vanzelfsprekend. Als je ze wel hoort, al dan niet metalig, maar het blokkeervermogen is er niet of niet op beide wielen heb je een ander probleem. Wel op 1 wiel, vraagt om controle van het diagonaal er tegenoverliggende wiel aan de voorzijde. Dat zou kunnen duiden op een falende hoofdremcilinder of lekkage in het systeem. Maar dan moet je een ongelijk gevuld remvloeistofreservoir hebben. Als dat wel het geval zou zijn en je geen signaallampje hebt die je daar voor gewaarschuwd heeft, heb je er nog een klein probleempje bij.
Als ik naar je foto kijk, zie ik een behoorlijke hoge rand op de buitenzijde van je schijf. Nu kan het zomaar zijn, dat je dat ook aan de binnenzijde van je schijf hebt (tegen de naaf aan) Wat er dan met nieuwe remblokken kan gebeuren is, dat ze een beetje groter blok oppervlak hebben dan de origineel gemonteerde blokken. Ik heb het dan over het frictiemateriaal en niet het staal! Dan word het frictiemateriaal alleen op de buitenste en binnenste (hogere) rand gedragen. De rem werkt dan wel, maar slechts op een klein percentage van het totale oppervlak. Nu lijkt het in jouw situatie er op, dat ie aan de buitenzijde wel op de lager gelegen schijf rust, maar aan de binnenzijde op de hogere rand.
Probeer dat te constateren en indien waar, zou je kunnen overwegen om aan de kleinste cirkel van de remblokken een hoekje van 45 graden te slijpen ter breedte van wat je te kort komt. (gevoelsmatig zou dat 5-7mm moeten zijn) dat doe je natuurlijk op beide blokken aan beide zijden. Als je dan wel een volledige gebruik van de oppervlakte hebt, heb je een aantal mogelijkheden:
Nieuwe schijven (en blokken als de bovenstaande modificatie hebt uitgevoerd)
De buitenste uitstekende rand eraf slijpen en de werkelijke dikte van je schijf opmeten( met een slijpschijf terwijl je schijf in de rondte draait, draaiende motor is in dit geval ideaal). Deze moet een minimum hebben (weet ik zo niet uit mijn hoofd) en ermee door blijven rijden tot de gemodificeerde blokken op zijn, voor je aan vervangen van de schijven toe bent.
Dit draadje volgen en je schijven en blokken een tweede leven gunnen, want dan wordt ook de te hoge rand aan de binnenzijde weggeslepen. (ik zie de plaatjes niet meer mar dan zou je even Timen moeten benaderen)
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/21329
Suc6, Boy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2009 12:16 #1236562
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heel simpel, waarschijnlijk
Heel simpel, waarschijnlijk zijn de pennen vastgeroest waarover de ene helft van de remklauwen hoort te schuiven.
De dealer heeft er een reparatiesetje voor, zie VADIS als je dat hebt.
De dealer heeft er een reparatiesetje voor, zie VADIS als je dat hebt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2009 18:11 #1236628
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thnx iedereen voor de
Thnx iedereen voor de duidelijke/uitgebreide antwoorden!
Gisteren de Ovlov ogekrikt, en zonder wielen de boel laten draaien en eens bekeken wat de achterremmen nou daadwerkelijk doen. In de 2de versnelling, klein beetje toeren merk je direct wanneer je de rem ook maar iets indrukt, maar als je harder drukt en meteen meer gas geeft kan je niet de boel blokkeren. Dus de motor is zowiezo sterker dan de remmen (in de 2de dus, in 3 was het al een heel stuk lastiger). De remmen werden snel al donker paars van de hitte, ben toen maar gestopt met experimenteren en heb ik de boel nog een kwartiertje al draaiende af laten koelen. Tevens heb ik nog de komborstel op de donkere rand van de schijf gehouden, en zelfs dat had geen effect. Dus dat zit er echt heel vast op, en ook vrij diep zag ik. Dus vermoed dat de roest toch van een eerder probleem stamt, en dat er niets aan de hand is met de remmen. OOk de pen waarover de klauw schuift werkt goed.
Trouwens, als de remblokken groter zijn dan het effectieve remoppervlak van de schijf, waardoor de blokken de hoger gelegen slijtranden zouden raken dan moet dat zichtbaar zijn op zowel de blokken als schijf. Dus dat is niet een mogelijke oorzaak.
Maar voor mij gevoel zijn de immi blokken echt waardeloos en remmen originele blokken een stuk beter. Heb dat al eens eerder gemerkt met de motorfiets.
Voorlopig doe ik er niets aan, ook omdat ik geen klachten heb mbt remvermogen, tenzij jullie iets kunnen melden wat echt gefixt moet worden.
Hier nog even een plaatje van een paarse remschijf. Het oranje is mn overall. <a href=" members.home.nl/mulderhj/Volvo/IMG_8276.JPG "> members.home.nl/mulderhj/Volvo/IMG_8276.JPG
Gisteren de Ovlov ogekrikt, en zonder wielen de boel laten draaien en eens bekeken wat de achterremmen nou daadwerkelijk doen. In de 2de versnelling, klein beetje toeren merk je direct wanneer je de rem ook maar iets indrukt, maar als je harder drukt en meteen meer gas geeft kan je niet de boel blokkeren. Dus de motor is zowiezo sterker dan de remmen (in de 2de dus, in 3 was het al een heel stuk lastiger). De remmen werden snel al donker paars van de hitte, ben toen maar gestopt met experimenteren en heb ik de boel nog een kwartiertje al draaiende af laten koelen. Tevens heb ik nog de komborstel op de donkere rand van de schijf gehouden, en zelfs dat had geen effect. Dus dat zit er echt heel vast op, en ook vrij diep zag ik. Dus vermoed dat de roest toch van een eerder probleem stamt, en dat er niets aan de hand is met de remmen. OOk de pen waarover de klauw schuift werkt goed.
Trouwens, als de remblokken groter zijn dan het effectieve remoppervlak van de schijf, waardoor de blokken de hoger gelegen slijtranden zouden raken dan moet dat zichtbaar zijn op zowel de blokken als schijf. Dus dat is niet een mogelijke oorzaak.
Maar voor mij gevoel zijn de immi blokken echt waardeloos en remmen originele blokken een stuk beter. Heb dat al eens eerder gemerkt met de motorfiets.
Voorlopig doe ik er niets aan, ook omdat ik geen klachten heb mbt remvermogen, tenzij jullie iets kunnen melden wat echt gefixt moet worden.
Hier nog even een plaatje van een paarse remschijf. Het oranje is mn overall. <a href=" members.home.nl/mulderhj/Volvo/IMG_8276.JPG "> members.home.nl/mulderhj/Volvo/IMG_8276.JPG
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam