elektrische spiegels van een engelsman

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2009 22:34 #1072627 door V700 register
elektrische spiegels van een engelsman is gemaakt door V700 register
Hallo,

Ik heb een vraag over elektrische spiegels. Er staat hier op de sloop een volvo 740 gle oud model met het stuur aan de verkeerde kant, een engelsman dus. De 740 is voorzien van elektrisch bedienbare spiegels. Passen die spiegels ook op een 740 met het stuur aan de goede kant? is het alleen omwisselen van de spiegelglazen, of zijn er meer verschillen?

groeten, Lennert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2009 22:52 #1228710 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Behuizing...
Er is een verschil met de behuizing. De bestuurdersspiegel heeft een dodehoek stuk en daarvoor moet het glas minder diep liggen. Om dit op te vangen hebben ze de rand van de bestuurdersspiegel iets afgevlakt. Technisch voor het inbouwen is er 0.0 verschil, het is alleen het dodehoek deel dat bij een engelse set spiegels rechts zit ipv links... (op de rechter deur dus)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2009 23:56 #1228715 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kan wel, maar misschien ...
Hallo Lennert
Volgens mij kun je de delen die je voor verwarmng en bediening nodig hebt, gewoon overzetten van de Engelse spiegels naar je bestaande spiegels. Het glas en de behuizing die je nu op de auto hebt, worden hergebruikt.
Volvo biedt (of bood ooit) een set aan, om van handbediende en niet verwarmde spiegels om te bouwen naar elektrisch bediend en verwarmd. Maar volgens de accessoirescatalogus (die je via documentatie (zie tab boven aan de pagina) of via de zoekfunktie kunt vinden) heb je een bepaalde extra set in Groot-Brittanië niet nodig. Vraag is daarbij natuurlijk, waarom dat zo is. Want die set die je in GB niet nodig hebt, kun je niet zonder de eerste set gebruiken.
groetjes
Mathy

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2009 07:35 #1228726 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Gaat niet lukken
Lennert,
Ik heb <a href="/node/15621" target="_blank">hetzelfde ervaren</a> met de 940. De spiegels van een rechtsgestuurde auto maken een andere hoek t.o.v. de auto. Hierdoor kun je je spiegels nietgoed afstellen.
Lees het hele verhaal maar eens door. Wat bij de 940 wel kon, van de 740 weet ik het niet, is het hele binnewerk overzetten. Is op zich niet zo'n spannende klus. Het lastigste is het verwijderen van de spiegelglazen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2009 16:49 #1228877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ga het proberen
Ik heb vandaag op de sloop voor € 30,- de spiegels inklusief de kabelbomen en de bedieningspanelen gekocht. even een accu geplaats en ze werken goed.
Ik zie wel of ik de boel kan overzetten. Voor dit geld kon ik het niet laten liggen, desnoods verkoop ik ze weer via ebay. Ben benieuwd of het werkt. Weet iemand of een 740 gl uit 1989 standaard voorbedraad is voor elektrische spiegels? ik heb wel elektrische ramen voor.

groeten, Lennert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2009 22:45 #1229131 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overgezet!
Vanavond maar even aan het prutsen geweest. Ik had nog een setje spiegels in de schuur van mijn oude volvo. Ik heb recent die van Pieter van Laarhoven overgenomen (die met de twee dakramen) en mijn oude was rijp voor de cross. Ik heb daar zoveel mogelijk onderdelen vanaf gehaald voor ik hem wegdeed. Vandaar dat setje. Maargoed, eerst maar eens de engelse spiegels uit elkaar gehaald. Glas eraf ging makkelijk. Ze hebben een gaatje aan de onderzijde waardoor je met een schroevendraaier een ring in het binnenwerk kan draaien waardoor het spiegelglas loslaat. Mijn eigen spiegels hadden dat ook, maar ik had uit het draadje van willem begrepen dat dat bij elektrisch bedienbare spiegels niet altijd het geval is. Vervolgens het binnenwerk losgeschroefd. Om het binnenwerk van het spiegelhuis te verwijderen moet de stekker van de kabel worden losgeknipt. De kabel loop door een metalen bus in het huis, en daar past die stekker dus nooit door. Vervolgens het binnenwerk uit de handbediende spiegels verwijderd en het binnenwerk overgezet. kabel en stekker met kroonsteentjes weer aan elkaar gezet. Dat doe ik later wel netter, eerst maar eens kijken of ze het doen, en of ze de goede kant op bewegen.  Wat ik ook nog tegenkwam was dat de spiegels niet alleen elektrisch bedienbaar zijn, maar ook nog eens verwarmd. Jammergenoeg kan ik de spiegelglazen van de engelsman niet gebruiken (dan mis ik aan de bestuurderszijde dat verkijkdeel van het glas), dus ik moet op zoek naar de europese versie ervan. Iemand een idee wat die kosten?Groet, Lennert

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2009 22:54 #1229135 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Goed bezig !
Lennert,
Dan zitten de spiegels van de 740 toch wat gemakkelijker in elkaar ! In een van de berichten van de ombouw die ik heb uitgevoerd is duidelijk een foto te zien van de constructie van de 940 met allemaal pinnetjes.
Je had de stekker er niet af hoeven knippen, die is te "scheiden" van de stekker mbv een paperclip.
Wat betreft de verwarming, had je ook de schakelaar uit het dashbord meegenomen ? Hierin zit de achterruit verwarming en de spiegelverwarming gecombineerd.
De spiegelglazen zijn vlg mij nog gewoon los te verkrijgen. Na de ombouw heb ik eraan beide zijden een dode hoek spiegel in zitten. Was even wennen, maar bevalt goed.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2009 23:12 #1229139 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Willem, Tja, ik verveel
Hoi Willem,
Tja, ik verveel me snel, en dan ga ik maar prutsen. Jammer dat ik niet had nagedacht over die stekkers. Ik heb er even naar gekeken en dacht toen dat ze vastgeklikt zaten. Ik kon geen palletjes/klemmetjes zien die je in kan drukken om ze los te krijgen.voordeel is wel dat het nu bijna onmogelijk is om me te vergissen in de positie van de draadjes in het stekkertje. maar ook dat had ik kunnen oplossen met het opschrijven van de nummers op het stekkertje en de kleurenvan de draadjes. Goed, het is niet anders.
Die dodehoekspiegel heb ik rechts ook laten zitten. Ik moet dus alleen nog op zoek naar een linker. 
Ik heb de bediening meegenomen van de sloop, en ook de eerste kabelboompjes (vanuit de deur de auto in).Ik ben benieuwd of het daarmee plug en play wordt. Zit er verschil in de kabelbomen "in" de auto tussen een GLE (de engelsman) en een GL (de mijne)?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 16:46 #1229900 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gelukt en een vervolg
Het is gelukt. De spiegels zitten er op. Was niet eens zo veel werk. Waar ik wel tegen aanliep was dat het bedieningspanneel ook uit de egelsman kwam en de stekkers hier dus verkeerom inkomen. Links word rechts en rechts wordt links. Gelukkig bestaat het bedieninspaneel uit twee delen. Het onderste deel bepaald welke stekker waar komt en heb ik omgewisseld met het onderste deel van het bedieningspaneel dat eerst in de volvo zat. Nu zit alles weer zoals het hoord. Mijn spiegeltjes bewegen zoals verwacht, en worden lekker warm als ik de achterruitverwarming aan zet.
 1 probleem heb ik nog wel, en dat is dat het bedieningspaneel aan de bestuurderszijde ook knopjes heeft om de achterruiten te bedienen. Maar achter heb ik handbediende raampjes. Dat wordt dus het volgende project. Is er iemand die weet of dit een beetje te doen is? Ik had zelf het idee om op de sloop het mechanisme te halen en dit in de bestaande portieren te zetten.

Groeten, Lennert 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 19:39 #1229920 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Is te doen
Hallo Lennert
Daar kun je bij de dealer zelfs een setje voor krijgen. Ik heb daar destijds meen ik 110 euro voor betaald. Met de zoekfunktie (helemaal links boven) vind je daar volgens mij nog wel een artikel van mijn hand over.
groetjes
Mathy
PS 7 mm gaatjes boren met een plaatwerkboor. Niet met een normale boor, want dan zien de gaatjes er naderhand uit als een stopbord. En dan bedoel ik het huidge type stopbord, niet het oude type van een paar decennia geleden.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC