Hinderlijke "tik " in linker vooportier

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2008 00:27 #1069850 door V700 register
Hinderlijke "tik " in linker vooportier is gemaakt door V700 register
Bij het openen en sluiten van mijn linker voorportier ( S 90 , 1998  inmiddels 600.000 km en nog wat )  zit een hinderlijke tik.
Zo te horen komt het van het bovenste scharnier, waar 2  " rolletje " zitten en een staafje.
Het is net of dat staafje meebeweegt en met een flinke tik terugspringt. 
Het rechtervoorportier heeft dit niet, gaat nagenoeg  geruisloos open en dicht.
Ik heb de scharnieren van het linker voorportier wat ingevet. Het leek weg te zijn, maar het getik is weer terug.
Is dit op een simpele manier te verhelpen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2008 12:38 #1212255 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe dikker..
In dit geval, hoe dikker hoe beter. Ik heb het bij mijn vorige auto ingevet met kettingvet van een motorfiets. Aangezien mijn vader toen nog een Triumph Trophy reed stond dat toch op de plank. Dus of het een goedkope oplossing is weet ik niet, maar het heeft er bij mij in ieder geval dik twee jaar voor gezorgd dat er geen knak of tik meer te horen was.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-09-2008 14:01 #1212259 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Die rolletjes moeten in een
Die rolletjes moeten in een bepaalde volgorde contact maken met de veer, kijk maar eens hoe het bij de achterdeur in elkaar draait. Ws. heb je ze bij het invetten een keer van hun 'plaats' gehaald.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2008 14:06 #1212260 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slijtage
Nou, aan de kilometerstand te zien, is dit gewoon een gevolg van slijtage. De boel wordt allemaal wat ruimer, waardoor er ruimte ontstaat om te gaan "schieten" ipv rollen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2008 15:03 #1212266 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oplossing
Dat geluid komt uit de deurvanger,die ervoor zorgt dat de deur niet doorslaat bij het openen.
Er zit tussen die 2 stangetjes een holle bus en als die versleten/verbogen dan beweegt die mee en veroorzaakt dat getik.
Gewoon die pen vervangen en probleem/tik is weg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2008 13:40 #1212332 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic deurvanger
Hoi, ik heb net bij mij de deurvanger vervangen door een gebruikte.
Ik had erg veel speling maar geen tik.
Tik krijg je als de veer geleiders niet goed mee worden genomen door de veer.
Maak het eens goed schoon en gangbaar kijk idd naar de achterdeur hoe dit zit (deze zijn gelijk)
De 2 wieletjes moeten niet te los zitten maar de veergeleiders moeten kunnen bewegen. Bij speling vervangen.
Ik heb er een gekocht op ebay voor 15 euro toevallig ook in de juiste kleur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2008 15:34 #1212333 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kunstof rolletjes
De veer die tegen de deurvangers bij het scharnier van het voorportier drukt komt vanuit de binnenkant van het chassis. Dit is het verticale stangetje dat overgaat in een horizontale en naar binnen verdwijnt. Die veer loopt over de deurvangers met om de deurvangers kunststof rolletjes. Na veel gebruik slijten die en verdwijnen. De veer maakt dan direct contact en je krijgt de klak (eerder dan een klik) als gevolg van staal op staal. Veel of weinig vet lost het probleem niet op. Een tijdelijke oplossing is een tierapje om de deurvangers te doen, als vervanging van de kunststof busjes. Maar ook dat is tijdelijk. Die slijten ook snel weg. Het beste is om de veer los te halen, en nieuwe busjes aan te brengen. Een klus die nogal tijdrovend, maar uitstekend voor een zelfsleuteldag.
Alternatief is blijven leven met het geluid en het accepteren als een "dat is nieuwigheid" probleem, als anderen er een opmerking over maken.
Succes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 21:49 #1218299 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic KNAK bij deurvangers/scharnier
Ik heb de  deurvangers de afgelopen tijd regelmatig schoongemaakt en ingevet met behulp van een spuitbus kettingvet. Het hielp af en toe, maar het "knak "geluid neemt nu een, zodanige vorm aan, dat het irritant begint te worden. Laatst parkeerde ik mijn Volvo S 90 tussen twwe auto's in, dat de eigenaar van een auto naast de mijna dacht, dat mijn portier tegen zijn wagen aanzwiepte. Dus de man gerustgeteld door het nog eens te laten horen.
Ik wilde het nu maar eens ( laten ) repareren. Bij de Volvo dealer zou het om en nabij de Euro 150,-- gaan kosten, maar ik wilde dit  maar eens proberen om het zelf te verdienen. Het merendeel van de reparatiekosten is de arbeid.
De S90 ( 1998 ) heeft nu inmiddels 603.000 km gelopen en afgezien van de "normale " slijtage onderdelen vevanging loopt de S90 nog voorbeeldig.
Laatst nog een nieuwe Dynamo ( de vorige had het ca. 400.000 km uitgehouden.
De eerste van de fabriek uit slechts 200.000 km.
Maar wat betreft het repareren van het "knak"geluid. Is dit te verhelpen door de twwe geribbelde wieltjes te vervangen of moet het gebogen stangetje ook vervangen worden.
Hoe moet je te werk gaan ( Ik heb 2 linkerhanden, maar desondanks knutsel ik zelf graag met meestal redelijke tot goede resultaten. Als het irritante geluid maar weg is en de deur gewoon weer goed funktioneert.
Weet iemand toevallig de onderdeelnummers.of eventueel een adres, waar ik gebruikte  ( " groene "   ) onderdelen kan verkrijgen. Auto Rima of zoiets.  

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC