Trekhaak vraag: Hoeveel roest kan ie hebben?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 22:15 #1069776 door V700 register
Trekhaak vraag: Hoeveel roest kan ie hebben? is gemaakt door V700 register
Ik heb vandaag de trekhaak er maar eens onder uit geschroefd, omdat ik deze met een matzwarte hammerite weer een beetje toonbaar wil maken, maar nu komt me er toch een hoop roest vanaf?
(ik zal morgen pogen een foto te maken) maar mijn vraag is eigenlijk, of ik me daar erg veel zorgen om moet maken.
De horizontale beugel is nog in prima staat, beetje roest, meer niet, maar de haaks erop geplaatste stang met kogel, daar ben ik een half uur op aan het tikken geweest maar nog is het er niet allemaal af.
Heeft het zin om zoiets nog op te knappen, of is vervangen een verstandiger keuze? Eraf vallen als ie weer gelakt is, zal ie echt niet, maar hoe erg overbemeten is zo'n stuk staalplaat waar het uit gevouwen is?
Let iemand uberhaupt op de staat van een haak, die 12 jaar oud is?Bij de APK meten ze alleen de kogeldiameter en de rest boeit niet, althans, ik heb er nog nooit een keurmeester iets over horen zeggen.
En als laatste:Er<strike> zit </strike>zat een sticker op de stang, met de gegevens zoals nummer/merk/kogeldruk en dat soort spul. Is zo'n sticker verplicht? Stel dat ik met een aanhanger rondrij, en ik word aangehouden, heb ik dan iets uit te leggen als die sticker er niet meer zit?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 12:25 #1211878 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sticker
Hallo Bas.Zonder type plaatje of in jou geval een sticker mag je niet meer trekken dan 750Kg.Bij mij is de sticker er ook af en zit nu keurig tussen mijn kenteken papieren.Ik heb het nu 3 keer bij verschilende agenten van de rijkspolitie nagevraagt en die vertelden dat er geen agent meer naar kijkt omdat tegenwoordig het tyrekgewicht in je kenteken staat.Bij mij 1800kg.Op mijn sticker staat 1900Kg.Volgens de letter van de wet moet er echter wel een type plaatje op de trekhaak staan.Voor een beetje roest hoef je niet zo bang te zijn.1 mm ijzer is geloof ik 10mm roest.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 21:40 #1211913 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1900 KG
Bij mij staat er ook 1900 KG op maar er staat bij dat het alleen in Duitsland is toegestaan om zoveel te trekken en dat het alleen mag met een B6304F-motor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 01:40 #1211928 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1900kg
Hallo Mark.Nu ben ik toch benieuwd hoe groot dat stickertje is op jou trekhaak dat er zoveel infoop past? Op mijn stickertje staat het type, merk ,serienummer ,en 1900kg.En in mijn kenteken staat max 1800kg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 09:27 #1211933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 4 talen
het staat er in 4 talen op...
Engels duits frans en zweeds

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 20:43 #1211980 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Roest

Jerry schreef : 1 mm ijzer is geloof ik 10mm roest.

Dat heb ik ook vaker gehoord. Neem ook aan dat er een veiligheidsfactor overheen gegooid wordt voor het wegvreten van de trekhaak als de auto ouder wordt. Hoe groot die factor is weet ik niet, ook niet op welke levensduur die gebaseerd is. Natuurlijk geen bevredigend antwoord: Lullig als je je aanhanger kwijtraakt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2008 18:46 #1218672 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zolang het geen dun
Zolang het geen dun plaatwerk is wat roest hoef je je geen zorgen te maken. De constructie is zowieso al overbemeten (veiligheidsfactor zoals genoemd) en zal bovendien (meeste gevallen, wel een beetje kort door de bocht) eerst buigen en daarna pas breken.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC