stofhoes achter schokdemper
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2008 14:04 #1065315
door V700 register
stofhoes achter schokdemper is gemaakt door V700 register
Hoi,
Ik was naar de remblokken van mijn volvo aan het kijken en nou zag ik dat de stofhoes van de linker achterschokbreker gescheurd is. In het haynes boek staat niet hoe je die kan vervangen. Weet iemand hoe dat moet? Ik neem aan dat het deel dat aan de draagarm vast zit eraf kan (nadat de schokbreker eruit is nauurlijk)?
Grtz,
Guido
Ik was naar de remblokken van mijn volvo aan het kijken en nou zag ik dat de stofhoes van de linker achterschokbreker gescheurd is. In het haynes boek staat niet hoe je die kan vervangen. Weet iemand hoe dat moet? Ik neem aan dat het deel dat aan de draagarm vast zit eraf kan (nadat de schokbreker eruit is nauurlijk)?
Grtz,
Guido
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2008 18:56 #1201186
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet.
De stofhoes van de achterste dempers zijn niet te vervangen.
Helaas. Wat zit eronder? Normale schokdempers? Voor 50 euro per stuk zitten er nieuwe onder, als je dat tenminste zelf doet.Als de dempende werking nog goed is en er een scheur in de hoes zit, zou ik het gewoon met tape dichtplakken en de demper lekker laten zitten.
Helaas. Wat zit eronder? Normale schokdempers? Voor 50 euro per stuk zitten er nieuwe onder, als je dat tenminste zelf doet.Als de dempende werking nog goed is en er een scheur in de hoes zit, zou ik het gewoon met tape dichtplakken en de demper lekker laten zitten.
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2008 21:19 #1201199
door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic Het schijnt te kunnen..
Een paar jaar terug heb ik een losse stofhoes (zo'n rubber balg neem ik aan dat je bedoelt) voor een nivomat bij de dealer gehaald. Die heb ik toen aan m'n vaste garagehouder gegeven met de vraag of hij die, samen met nog wat onderhoud, er voor mij op wilde zetten. Het is toen gelukt. Ik kreeg wel de mededeling achteraf dat ze van een één of ander stuk pijp een gereedschap hadden moeten maken om de hoes erop te krijgen. Hoe ze het gedaan hebben heb ik nooit verder nagevraagd, maar dat 'ie erop zit weet ik wel zeker....
Frans
Frans
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2008 23:45 #1201226
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Nivomats
Hallo Guido, Volvisti
Als ik me niet vergis, zit een nivomatschokdemper andersom gemonteerd dan een normale schokdemper. Als je de stofhoes dus kunt zien, zou het dus een nivomatschokdemper moeten zijn. Probleem bij de nivomatschokdemper schijnt te zijn, dat als de stofhoes kapot is, de nivomatschokdemper daaronder geleden heeft. Er zou dan namelijk vuil bij de "stang" en zo in de schokdemper komen. Nu een kapotte hoes zou dus straks (binnenkort?) een kapotte schokdemper betekenen.
Groetjes
Mathy
PS mijn stofhoezen waren ook kapot. Omdat de auto bij belading niet meer omhoog kwam (na ontlading weer wel) heb ik bij Wytze nieuwe nivomats besteld. Waren goedkoper dan hier vaak wordt gezegd. Ombouw naar "gewone" schokdempers heb ik nooit overwogen. Onder mijn auto horen nivomats.
Als ik me niet vergis, zit een nivomatschokdemper andersom gemonteerd dan een normale schokdemper. Als je de stofhoes dus kunt zien, zou het dus een nivomatschokdemper moeten zijn. Probleem bij de nivomatschokdemper schijnt te zijn, dat als de stofhoes kapot is, de nivomatschokdemper daaronder geleden heeft. Er zou dan namelijk vuil bij de "stang" en zo in de schokdemper komen. Nu een kapotte hoes zou dus straks (binnenkort?) een kapotte schokdemper betekenen.
Groetjes
Mathy
PS mijn stofhoezen waren ook kapot. Omdat de auto bij belading niet meer omhoog kwam (na ontlading weer wel) heb ik bij Wytze nieuwe nivomats besteld. Waren goedkoper dan hier vaak wordt gezegd. Ombouw naar "gewone" schokdempers heb ik nooit overwogen. Onder mijn auto horen nivomats.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-05-2008 12:06 #1201267
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nivomats
Toen mijn nivomaten op waren heb ik ze vervangen door gewone dempers (de verzwaarde veren had ik al) en het was een stuk goedkoper en voldoet prima.De nivomaten voelden echter wel beter aan dan de gewone dempers.Ik denk trouwens dat de orginele vraag niet over nivomaten ging maar over gewone dempers.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-05-2008 12:55 #1201273
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de tips.
Het
Bedankt voor de tips.
Het zijn waarschijnlijk nivomats want ze zitten ondersteboven. Misschien dat ik ze vervang door gewone dempers maar dat is een beetje overkill want volgens mij zijn ze nog goed. Stomme constructie als je het mij vraagt want je mag verwachten dat de rubber balg eerder is versleten dan de rest van de demper. Ik heb nog van die neopreen rubbers liggen, die kun je oprekken en dan er overheen schuiven, misschien maar eens proberen.
Grtz,
Guido
Het zijn waarschijnlijk nivomats want ze zitten ondersteboven. Misschien dat ik ze vervang door gewone dempers maar dat is een beetje overkill want volgens mij zijn ze nog goed. Stomme constructie als je het mij vraagt want je mag verwachten dat de rubber balg eerder is versleten dan de rest van de demper. Ik heb nog van die neopreen rubbers liggen, die kun je oprekken en dan er overheen schuiven, misschien maar eens proberen.
Grtz,
Guido
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2008 13:24 #1203421
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De rubbers zitten erop. Het
De rubbers zitten erop. Het was niet eens erg moeilijk. Het meeste werk was nog om de rubbers over de schokdempers heen te wurmen, maar met een beetje glijspul ging het prima. Ik hen stuurhuisrubbers gebruikt die ik nog voor mijn saab 99 had liggen.
Moderators: Jerry Stam