achterbumper 960 demonteren

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2008 14:38 #1064758 door V700 register
achterbumper 960 demonteren is gemaakt door V700 register
Na een schade blijkt de zij-bevestiging van mijn achterbumper (kunsstof deel aan auto en dat schroeft in de bumper) niet meer te 'werken' Nu zal ik waarschijnlijk de gehele achterbumper moeten verwijderen om het kunststof zijpaneel weer vast te kunnen zetten zodat die er niet meer bijbungelt.
Heeft iemand een goede tip voor mij om dit probleem op te lossen?
òf...
Kan iemand uitleggen hoe je de achterbumper kunt (de)monteren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 11:44 #1197468 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic demonteren
Van wanneer is de 960? Er zijn wat verschillen tussen tot 1994 en vanaf 1995. 
De zijstukken zitten van binnenuit geschroefd. Als je de bakjes links en rechts in de kofferruimte openhaalt zie je de bouten zitten (M10), die maak je als eerste los.
Vervolgens kan je de zijpanelen een beetje naar buiten trekken en komen ze los van de carosserie. De eigenlijke bumper zit met een viertal forse bouten vast aan het chassis, die bouten zie je als je op je rug onder de wagen gaat liggen. Kunnen verschrikkelijk vastgeroest zitten,  dus vooraf bewerken met WD40.
Vanaf 95 bestaat de bumper uit een geheel, tot 94 zijn de zijstukken losse delen die je ook apart kunt demonteren. Ook heb je bij de eerdere uitvoering een los "onderschort" onder de bumper. Demontage daarvan weet ik niet uit mijn hoofd, maar vroege bumper is wat lastiger dan laat type. 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 19:08 #1197518 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Eén stuk volgens mij
Hallo Willem

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Vanaf 95 bestaat de bumper uit een geheel, tot 94 zijn de zijstukken losse delen die je ook apart kunt demonteren.

Volgens mij zitten er op de -1994 960 dezelfde bumpers als op de 940.  En de bumperhoes daarvan bestaat uit één stuk.  Bij de 740 bestonden de bumpers ooit uit meerdere delen, maar bij de 900 voor zover ik weet niet.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 23:31 #1197575 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt geloof ik
Volgens mij klopt dat Mathy. Vanaf het tussenmodel heeft de 740 volgens mij dezelfde bumper als de 940's en vroege 960's. Ik ben trouwens nog wel benieuwd hoe die onderplaat verwijderd wordt, gewoon die paar schroeven losdraaien?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2008 00:23 #1197686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is een 960 sedan uit
Het is een 960 sedan uit augustus 1995. Het is een export (USA) model en volgens mij is de achterbumper uit één stuk.
De aansluitpunten van de binnenkant van de bumper zijn afgebroken, nu kan ik het paneeltje wel verwijderen maar hoe maak ik de bumper weer aan het paneeltje vast weer vast? Iemand ideeen?
 Ik zal eens driftig in de weer met de WD40 om de boel los te krijgen.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2008 13:35 #1197706 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Geen beeld
Ik heb geen beeld bij de precieze constructie, maar als ik het zo lees, zijn de plastic bevestigingen in de bumper afgescheurd. In principe betekent dat, dat je op zoek zult moeten naar een vervangende bumper.

Je zou nog een poging kunnen doen met lijmen en/of repareren met een polyestermat, maar dat moet wel heel stevig worden, en ik geef je maar een kleine kans dat dat echt lukt.

Met een beetje zoeken zal een andere achterbumper gebruikt voor rond de 100 euro te vinden zijn, maar dan moet je 'm nog wel in kleur spuiten, tenzij je de juiste kleur vindt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 14:31 #1197953 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ik dat...
@ allen, dank voor de reacties, ik ben bang Willem dat jij gelijk hebt maar ik wil een poging gaan wagen om het toch weer netjes aan elkaar te krijgen, 't is immers plastic...
Als het lukt laat ik het weten...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2008 16:51 #1198714 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2-componenten
Met de diverse 2-componenten lijmen,daar lijm je de meest gekke dingen mee,en ik spreek uit ervaring. (Ooit wel een gordijnrails aan het plafond gelijmd en daar vervolgens velour overgordijnen aan gehangen,dat bleef gewoon perfect hangen)
Succes Mischa

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2008 17:22 #1205456 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inmiddels is de klus al
Inmiddels is de klus al weer enige tijd achter de rug en ik wilde jullie mijn ervaring laten weten.
Bison heeft een watervaste kunsstof montagekit, deze is wit en heeft een blijvende elasticiteit. Ik heb de bumper aan de binnenzijde ontvet, zo ook het bevestigingspaneel welke aan de zijkant van de auto vastzit (wel eerst losgehaald) en vervolgens de aan elkaar te verbinden delen flink ingesmeerd met de montagekit. Voor de zekerheid een aantal uren laten drogen met een gewicht erop om de verbinding goed op zijn plek te houden.
Ik rijd al weer een tijdje rond en de bumper zit weer als een huis!!!
Dank voor al jullie tips!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC