uitlijnen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2008 16:49 #1064451 door V700 register
uitlijnen? is gemaakt door V700 register
Beste leden,
Na over te zijn gestapt op LM-velgen trekt mijn auto naar rechts.
Kan het zijn dat je met de overgang naar LM-velgen ook opnieuw moet uitlijnen?
groeten Ad

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2008 16:58 #1195489 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eigenlijk niet
volgens mij hoeft het (eigenlijk) niet. mbv de naaf en, ik denk, vooral met de wielmoeren zou de velg op precies dezelfde plaats moeten komen. wat wel belangrijk is dat alles schoon en/of roestvrij is en je de moeren kruislings vastzet, waarbij je niet de eerste helemaal vast draait, en dan de tweede helemaal vast.  maar goed, dit is denk ik wel vrij logisch.
wellicht zit er toch iets in jouw nieuwe wielen. zitten er nieuwe banden om de velgen of waren die gebruikt ? bij gebruikte banden: weet je welke waar heeft gezeten (en zit hij op dezelfde plaats nu weer gemonteerd ?). bij gebruikte banden, zijn ze netjes recht afgesleten ? weet je of de uitlijning voor de wissel goed was (rapportje bij uitlijnen?)
als het met stalen velgen goed was, zou ik het eerst in je LM velgen zoeken. als je hem uit laat lijnen kan het misschien beter worden, maar eigenlijk stel je je auto af op "verkeerde" velgen. (vooropgesteld dat het met je stalen velgen allemaal OK was)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2008 17:25 #1195492 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik kan me nog
Ik kan me nog een setje Viking banden herinneren onder m'n Toyota.Nadat deze gemonteerd waren, trok m'n auto ook naar rechts.Ben er destijds 2x mee terug geweest naar de dealer.
Nieuw setje van ander merk en het was opgelost (op zelfde velgen).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2008 19:45 #1195501 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als alle 4 de velgen
als alle 4 de velgen dezelfde zijn lijkt mij dat niet de oorzaak.
 Wat wel kan is dat de voorbanden L en R anders zijn afgesleten of van 2 verschillende merken/typen zijn

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2008 23:03 #1197677 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic  Ad ik weet niet of je
 Ad ik weet niet of je banden een draairichting hebben maar als het is dat zo is werkt het volgende niet.
Maar als ze "normaal"zijn dus geen draairichting is het een idee om de voor wielen van links en rechts om te wissellen.Als dan de auto de andere kant op trekt is het de band aan de zijde waar hij heen trekt om te draaien op de velg.Zitten de banden allebei gelijk op de velg.Op de band staat een DOT nummer staat dat aan allebei de zijde,s naar buiten of naar binnen.Ze moeten gelijk zijn, normaal gesproken.
IS toegestaan wordt ook door banden boeren gedaan.

Sander

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2008 00:07 #1197685 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet meer
Hallo Sander
Tegenwoordig adviseren bandenfabrikanten om de looprichting van een band NIET meer te veranderen, als ze eenmaal gebruikt zijn.  Banden "zetten" zich namelijk naar de looprichting.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2008 07:54 #1197691 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic profiel
 wat dacht je van het profiel ? dat is zo gemaakt dat bij het vooruit afrollen op de weg het water naar buiten en achteren wordt gedrukt. als je je linkerband rechts monteert (en niet van velg afhaalt) drukt de band het water naar voren. aquaplaning komt dan een stuk sneller voor lijkt me. 

oplossing zou dus zijn de banden omgekeerd op de velg te zetten (kost geld) en als je een beetje banden hebt, heb je banden met "inside" en "outside" erop (laat de opmerkingen maar komen) en gaat het omdraaien dus niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2008 08:40 #1197693 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bandenspanning?

Ik weet niet in hoeverre hij naar rechts trekt maar een afwijkende bandenspanning kan dit ook veroorzaken. Bovendien hebben bijna alle wegen afschot naar rechts voor afwatering en zullen alle 100% uitgelijnde auto's iets naar rechts trekken als gevolg hiervan. Maar als je echt aan je stuur moet hangen om rechtdoor te gaan zul je aan bovenstaande oorzaken moeten denken.
Groet,
Jan-Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 16:18 #1198401 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mathy ik ga er van uit dat
Mathy ik ga er van uit dat het nieuwe banden banden zijn CQ waren.Dat je ze niet om kunt wisselen als ze een tijdje hebben gelopen begrijp ik omdat de banden dan gezet zijn .En volgens mij had ik al aan gegeven dat ALS de banden een draairichting hebben je ze niet kunt omwisselen. Dus dan gaat het verhaal met INSIDE en/of OUTSIDE ook niet op om dat dez4e banden op een bepaalde wijzen zijn opgebouwd.

sander

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2008 08:07 #1198496 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Draai
Laat dat verschijnsel nu net de reden zijn, dat sommige banden een vastgestelde draairichting hebben...maar net elk profiel, ook niet elk modern profiel, is richtinggebonden (dwz: het profiel kan gespiegeld worden), en dan kan je inderdaad zonder problemen de banden draaien. Wordt ook wel gedaan als een band licht gecupt is.
Overigens maak je een denkfout: als je de band van een velg afhaalt en omgedraaid monteert, is dat niet anders dan als je de velg draait: je draait nog steeds de draairichting van de band!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC