Trillingen in auto door velg?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2008 21:34 #1064167
door V700 register
Trillingen in auto door velg? is gemaakt door V700 register
Mijn 965 rijdt inmiddels na veel gesleutel en geklus bijna perfect. Enige wat nu nog mankeert is trillingen in het chassis bij >140km/u. Trillingen komen niet uit het stuur maar vanuit de bodemplaat en zetel. De velgen hebben hier en daar butsen. Banden zijn wel uitgelijnd. Kan het zijn dat de velgen met butsen alsnog aanleiding geven voor trillingen bij hoge snelheden? Ik heb hier geen ervaring mee. Het lijkt mij vreemd. Aandrijfas is ook nog een mogelijkheid, maar wat kan daar nou mis mee zijn?
Robert
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2008 21:59 #1193467
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic proberen
met de reserveband of een andere band waar je van weet of die goed is ? wellicht kun je dan gebutste velgen uitsluiten, hoewel mij lijkt dat je dat weg kunt balanceren. uiteraard tot op zekere hoogte, maar wellicht wil je de velgen dan niet meer gebruiken (te zwaar beschadigd). als dit geval is in de voorwielen zou je dat toch ook via het stuur moeten kunnen voelen
aandrijfas kan ruimte op lagers (of bevestiging van lagers) hebben. kan me voorstellen dat dat icm de kruiskoppeling trillingen geeft.
maar goed, dit zijn wat gedachten van iemand die nog nooit onder een x60 heeft gekeken, dus verbeter me als ik uit mn nek zit te praten.
aandrijfas kan ruimte op lagers (of bevestiging van lagers) hebben. kan me voorstellen dat dat icm de kruiskoppeling trillingen geeft.
maar goed, dit zijn wat gedachten van iemand die nog nooit onder een x60 heeft gekeken, dus verbeter me als ik uit mn nek zit te praten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2008 22:40 #1193473
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic velgen kunnen door een
velgen kunnen door een flinke klap behalve butsen ook een hoogteslag oplopen. Hoe te checken? het beste kan je het zien als je het wiel op een balanceerapparaat zet en laat draaien. Maar als het echt duidelijk is moet je het ook wel kunnen zien als je het wiel opkrikt en er een slinger aan geeft.
Een wiel met een hoogteslag kan je balanceren wat je wil (veeeeel lood nodig!) maar toch zal je het blijven voelen, vooral bij lage snelheden en dan bedoel ik (0-30km/h) maar misschien toch ook wel bij harmonisch matchende hogere snelheden. Daar heb ik geen ervaring mee.
Een band waarmee ooit eens blokkerend is geremd heeft een zgn. flatspot op het loopvlak, daar merk je met balanseren niks van maar eenmaal op de auto kan je dat als een hoogteslag/trilling voelen. Remedie: wissel eerst eens van voor naar achter, helpt dat niks, dan zit er niks anders op: band vernieuwen.
Een aandrijfas kan ook reden zijn tot trilling: een verkeerd afsgesteld middenlager (pre-load), verkeerd in elkaar gestoken aandrijfasdelen(de kruiskoppelingen horen geloof ik t.o.v. elkaar 90 graden versprongen te zitten), een versleten kruiskoppeling kan ook trillingen veroorzaken.
Omdat je schrijft dat het zo rond de 140 gebeurt denk ik niet dat het aan de wielen ligt, meestal heb je dan last van 90-125km/h
Een wiel met een hoogteslag kan je balanceren wat je wil (veeeeel lood nodig!) maar toch zal je het blijven voelen, vooral bij lage snelheden en dan bedoel ik (0-30km/h) maar misschien toch ook wel bij harmonisch matchende hogere snelheden. Daar heb ik geen ervaring mee.
Een band waarmee ooit eens blokkerend is geremd heeft een zgn. flatspot op het loopvlak, daar merk je met balanseren niks van maar eenmaal op de auto kan je dat als een hoogteslag/trilling voelen. Remedie: wissel eerst eens van voor naar achter, helpt dat niks, dan zit er niks anders op: band vernieuwen.
Een aandrijfas kan ook reden zijn tot trilling: een verkeerd afsgesteld middenlager (pre-load), verkeerd in elkaar gestoken aandrijfasdelen(de kruiskoppelingen horen geloof ik t.o.v. elkaar 90 graden versprongen te zitten), een versleten kruiskoppeling kan ook trillingen veroorzaken.
Omdat je schrijft dat het zo rond de 140 gebeurt denk ik niet dat het aan de wielen ligt, meestal heb je dan last van 90-125km/h
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2008 23:22 #1193480
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heren,
Jullie hebben prima tips gegeven. Kruiskoppeling zal ik eens checken. Heb nog nooit stilgestaan bij 90 graden verdrdaaing van de kruiskoppeling. Klinkt aannemelijk. Ik zal ook eens de velgen, dan ompleet met banden, verwisselen met nieuwe gave exemplaren. Ik hoop ooit van de trillingen af te komen.
Ik denk niet dat sprake is van een hoogtebalans fout, maar ik ga het checken. Het zou best kunnen door misschien ook een buts in de velg. Gewoon de wagen opkrikken, in D zetten en een lat tegen de band houden. Misschien kom ik dan meer tegen bedenk ik mij nu. HOOP het niet Of wel, dat is de vraag.
Robert.
Ik denk niet dat sprake is van een hoogtebalans fout, maar ik ga het checken. Het zou best kunnen door misschien ook een buts in de velg. Gewoon de wagen opkrikken, in D zetten en een lat tegen de band houden. Misschien kom ik dan meer tegen bedenk ik mij nu. HOOP het niet Of wel, dat is de vraag.
Robert.
Moderators: Jerry Stam