Welke velgen onder 945 van 1997.....?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2007 08:42 #1063082 door V700 register
Welke velgen onder 945 van 1997.....? is gemaakt door V700 register

Welke velgen onder mijn 945 uit 1997? Ja ik weet er is al veel over gezegd.

Ik wil 16 inch velgen voor de 16 inch winterbanden die ik heb liggen. In de ET-tabel waar voor de verschillende bouwjaren deze gegevens staan, houdt het voor de 940 bij 1996 op. Hoe zit het nu met de bouwjaren 1997 en 1998? Hebben de velgen op deze 940 bouwjaren ook een ET van 25 zoals de eerdere bouwjaren, of is hier meer een aansluiting naar de 960, dus ET van 43?

Ik vraag me dus af, of een ET 43 velg onder mijn 945 past. Er zitten nu Auriga's onder en die hebben een ET van 25 volgens de velg gegevens documentatie hier op het  forum. Ook al zijn de ET's verschillend (25 vs 43), dan resulteert dat dus in een verschil van 18 mm dat de velg meer naar binnen ligt. Gaat deze dan bij volle stuuruitslag aanlopen? Het remmenwerk zal wel passen lijkt me? Wie heeft een soortgelijke situatie, of heeft wel velgen met ET waarde van 43 onder zijn 940?

Groet,

Hans van Oostveen, lidnr 54

945 2.3 T 1997

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2007 11:41 #1185909 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor zover ik het uit heb

Voor zover ik het uit heb kunnen zoeken zijn de meeste volvo's van vóór 1995 voorzien van wielen met een steek van 5x108 en een ET waarde van 25.

De 940 heeft dit tot zijn laatste model gehouden, de 960 is vanaf 1994/5 overgegaan op een andere ET waarde van 43 (de 960 zou volgens sommigen een soort test grond zijn geweest voor de 850)

Je kunt dus eigenlijk alle wielen van zweedse volvo's onder je 940 kwijt, maar als de ET 43 is moet je dus spacers monteren (volgens mij verboden in NL) Zonder zou ik het nooit doen!! De hele geometrie van de auto veranderd en het staat nog lullig ook!

Ik zou gewoon zoeken naar een extra set Auriga's óf een set 16" stalen velgen met doppen voor de winter..... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2007 20:36 #1185946 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik weet niet of spacers

Ik weet niet of spacers verboden zijn. Ze worden volop gebruikt op rally auto's en die hebben een kenteken, APK en rijden ook op de openbare weg.  Het wijzigen van de spoorbreedte zou wel eens verboden kunnen zijn. Maar spoorbreedte verbreden doe je niet als je de spacers slechts gebruikt om een afwijkende ET van de velgen te <u>compenseren</u>. Het eindresultaat is nl. weer gewoon de standaard spoorbreedte.

Als ik zelf Auriga's zou hebben zou ik die moeite trouwens nooit doen: mooiste velg uit de 740/940 serie!

&#160;

&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2007 20:51 #1185950 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spoorbreedte

Ik zou (indien gewenst) de wettekst even op moeten snorren, maar het wijzigen van de spoorbreedte met meer dan 2% (ten opzichten van de spoorbreedte waarmee de auto ontworpen is) is verboden, bij wet.

Je mag ze in Nederland wel aanschaffen, maar niet niet monteren. Het betekent bijna altijd (mits opgemerkt) APK-afkeur en bij aanhouding kan het je maximaal 240 euro kosten en verwijdering ter plaatse betekenen.
Het laatste zal zo'n vaart niet lopen, maar dan ben je gewaarschuwd.

Spacers mag je enkel en alleen gebruiken als ze goedgekeurd zijn. En TUV, wat er meestal op staat is niet genoeg.
Meestal worden er in Nederland niet méér keurmerken op gestempeld dan GS of TUV, dus zul je de RDW keuring niet halen.
Nergens staat expliciet dat ze verboden zijn, er wordt echter wel verboden onderdelen aan je auto te hangen die geen keurmerk hebben en daar gaat het dus op mis, omdat dit draaiende delen zijn, die gevaar kunnen veroorzaken voor medeweggebruikers als ze eraf vliegen tijdens de rit.

Dit staat uitgelegd op de <a href="/index.php?q=node/7204" target="_blank">spacers/sporerbreder-uitlegpagina</a>.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC