Steenslag met roest bijwerken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2007 13:25 #1061806 door V700 register
Steenslag met roest bijwerken is gemaakt door V700 register

Mijn "nieuwe" 740 heeft een aantal steenslagplekjes die in het verleden niet zijn bijgewerkt en er is op die plekken dus roest ontstaan. Hoe verwijder ik die kleine plekjes roest het beste? Ze zijn te klein voor schuurpapier en met een schroevedraaier pulken lijkt me ook niet zo'n goed idee ivm het beschadigen van de omliggende lak. Nou lees ik wel eens wat over ontroesten mbv een vloeistof is dat wat?

Dus hoe te doen en dan verder moet er een onderlaag komen of kan ik met een lakstift dan de lak weer herstellen?

Nou ik toch bezig ben met de roestduivel: om de sierlijsten van de voorruit zitten iets grotere plekken roest, als ik de sierlijsten weghaal hoe verder? Laten ontroesten en bijspuiten is natuurlijk het beste, weet iemand nog een spuiter die dat tegen een "aantrekkelijk tarief" kan doen? (Of is dat goed te doen voor een leek.)

mvg

Marcel 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Michiel Van S (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2007 14:28 #1178320 door Michiel Van S (GAST)
Beantwoord door Michiel Van S (GAST) in topic Plekjes..

Marcel,

Misschien kan je de kleine plekjes te lijf gaan met een Dremel met daarop het kleine staalborsteltje? Daarna een beetje Novirox? en daarna aflakken met lakstift? Grotere plekken, heb je misschien een foto van deze plekken? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2007 15:46 #1178326 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic novirox?

Ha Michiel,

Wat is novirox?

Foto's moet ik nog maken, moet ik van het weekend is kijken of het lukt ze te plaatsen.

mvg

Marcel 

• Michiel Van S (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2007 16:10 #1178328 door Michiel Van S (GAST)
Beantwoord door Michiel Van S (GAST) in topic Sorry is noverox

Dat gaat een chemische reactie aan met de roest, te halen bij de automaterialen zaak. Roestplekje goed schoonmaken en vervolgens Noverox er op doen, wordt het plekje vanzelf zwart. Daarna klaar voor verdere bewerking.

Kijk op de volgende link: <a href=" www.viba.nl/page/catalog.php?id=1115367 "> www.viba.nl/page/catalog.php?id=1115367

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2007 17:24 #1178337 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontroester

mhjvs schreef :
Dat gaat een chemische reactie aan met de roest, te halen bij de automaterialen zaak. Roestplekje goed schoonmaken en vervolgens Noverox er op doen, wordt het plekje vanzelf zwart. Daarna klaar voor verdere bewerking.

Kijk op de volgende link: <a href=" www.viba.nl/page/catalog.php?id=1115367 "> www.viba.nl/page/catalog.php?id=1115367

Noverox is op basis van fosfor als ik het goed. Daarmee is de roest nog niet weg, maar ingesloten. Misschien is <a href=" www.vankaathoven-tt.nl/shop/N_frame.html....nl/shop/N_home.html " target="_blank">dit een alternatief?

• Michiel Van S (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2007 19:23 #1178347 door Michiel Van S (GAST)
Beantwoord door Michiel Van S (GAST) in topic Hoe

Ga je het aan brengen?

GEBRUIKSAANWIJZING

Bio-ontroester is een vloeistof waarin het te ontroesten voorwerp in ondergedompeld moet worden.

* Verwijder op voorhand alle vet en vuil van het te ontroesten voorwerp.

* Spoel het voorwerp en dompel het volledig onder in de Bio-ontroester (min. 20 minuten).

* Controleer het voorwerp regelmatig. Wanneer de roest is verwijderd, spoel het voorwerp grondig af met water.

Eventueel onder de waterstraal borstelen.

* Voorwerpen met vergevorderde roestaantasting moeten voor een langere tijd gedompeld worden.

Als het staal langer ondergedompeld wordt kan het donkerder
kleuren. Dit heeft echter geen invloed op de eigenschap van het staal.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2007 20:09 #1178350 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk hoor

mhjvs schreef :
Ga je het aan brengen?

GEBRUIKSAANWIJZING

Bio-ontroester is een vloeistof waarin het te ontroesten voorwerp in ondergedompeld moet worden.

* Verwijder op voorhand alle vet en vuil van het te ontroesten voorwerp.

* Spoel het voorwerp en dompel het volledig onder in de Bio-ontroester (min. 20 minuten).

* Controleer het voorwerp regelmatig. Wanneer de roest is verwijderd, spoel het voorwerp grondig af met water.

Eventueel onder de waterstraal borstelen.

* Voorwerpen met vergevorderde roestaantasting moeten voor een langere tijd gedompeld worden.

Als het staal langer ondergedompeld wordt kan het donkerder kleuren. Dit heeft echter geen invloed op de eigenschap van het staal.

&#160;

Ja hoor eens, nu niet meteen met bijdehante opmerkingen beginnen!  Die vloeistof zal toch wel door de oppervlaktespanning op het plekje blijven, net als regendruppels? Dan wel een paar keer verversen. En omdat ik de rest van de gebruiksaanwijzing ook niet heb gelezen, weet ik dus ook niet of het slecht is voor je lak. Het nadeel van Noverox vind ik dat de roest niet verdwijnt, maar wordt ingekapseld. Na verloop van tijd komt het weer terug.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2007 20:56 #1178354 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Owatrol olie

Hallo,

Voor onze boot (staal) gebruiken we regelmatig Owatrol. We zijn zeer tevreden met dit product.

Kijk<a href=" www.owachem.nl/index-metaal.htm "> hier maar eens.

Succes ermee!

Rob K.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2007 22:30 #1178410 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic corrosie is heel goed bij
corrosie is heel goed bij te werken door de corrosie grondig te verwijderen met stralen met glasparels. er zijn voor een gering bedrag setjes te koop waarmee heel lokaal diep alle corrosie weggestraald kan worden. Daarna afwerken met een goede grondverf . De essentie is de corrosie dwz roest weg te halen, lukt nooit met schuren tenzij je heel diep gaat.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2007 09:28 #1178501 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Noverox
Wat je met noverox dan ook moet doen, is de roest verwijderen totdat je vrijwel kaal staal overhoudt. Zeg maar de beste reinheid die je met schuurpapier kunt bereiken.

Ik zie het meer als een alternatief voor stralen, dan als een echte roest-omzetter, maar als je het goed toepast dan gaat het niet opnieuw roesten.

Wel na de noverox ook afwerken met eengoede primer en aflak, door kale noverox komt de roest wel weer heen na verloop van ongeveer een jaar in weer en wind (eigen ervaring).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC