Kop natrekken na vervanging koppakking?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij onze gemoedelijke dorpsgarage heeft men voor ... 250 euro de koppakking vervangen. (incl vlakken van de kop, 35.... euro!
mijn volvomaat roept nu dat de kop moet worden nagetrokken omdat de pakking er na 60.000 weer uit zal/kan liggen, Mijn trouwe dorpsgenoten halen hun schouders op..
wie heeft gelijk?
Peter van der Wal, Lobbes
estate 89 250.000 waarvan 30.000 op gas (daarna dus die koppakking...)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
beginnen vanuit de middelste paar bouten die tussen cil nr 2 en 3 inzitten en vervolgens steeds links een bout erbij en rechts een bout erbij pakken net zover tot je de buitenste bouten ook hebt aangetrokken.
1ste fase: 20Nm
2de fase: 60Nm
3de fase: 90 graden(!) verder. (kwart slag verder dus.)
KLAAR.
bij mijn weten bestaat er geen specificatie voor het natrekken van de kopbouten. ( welk aanhaalkoppel zou je dan bv moeten gebruiken?? Of hoeveel graden erbij??) Het lijkt mij onnodig. Je kan het wel doen maar dan zou ik ze weer in de correcte volgorde eerst weer lossen en gewoon weer in de zelfde voorgeschreven manier aantrekken. (na bv een aantal opwarm/afkoel cycles)

bere interessant linkje over kopbouten en met name in relatie tot het redblock! <a href=" www.pbase.com/stealthfti/hb "> www.pbase.com/stealthfti/hb
Voorwaarden:
- blok moet schoon en VLAK zijn. ( het moet wel erg gek lopen wil een blok-dek niet meer vlak zijn)
- Kop moet schoon en VLAK zijn. (elke kop die ooit sterk oververhit is geweest is verdacht!) Een koppakking kan wel iets opvangen maar echt niet veel.
- kop moet afgeperst worden om haarscheuren te ontdekken.
- draad van kopbouten moet schoon zijn en lichtjes met dunne olie zijn ingeolied. zelfde geldt voor de tapgaten in het onderblok: schoon! en licht in de olie. Doe je dit niet dan kan het aantrekkoppel al snel 10% afwijken! Tip: spuit de tapgaten in het blok in met kruipolie, laat het inwerken, schroef er desnoods een paar keer met een schone kopbout doorheen, maak daarna het tapgat schoon met wattenstaafjes. (alle olie, kruipolie en drek wordt opgenomen door het wattenstaafje. werkt perfect)
- Nokkenas boringen moeten IN LIJN zijn. (is dit niet het geval? Dan zal de nokkenas de KOP TORDEREN en heb je inderdaad na 10kkm alweer een doorgeslagen koppakking! Dit is cruciaal bij een (zachte) en relatief smalle aluminium kop.
Het geheim bij het vervangen van een koppakking is nauwkeurig werken en geen stappen overslaan! (geloof me, ik heb er al ooit fouten mee gemaakt... 340-1.4L-alu-kopje > gescheurd, niet ontdekt > dus wel gemonteerd > koelwater in olie > motorblok is nooit meer geweest wat het was. (zuigers en zuigerveren en cilinderwanden hebben van het water in de olie een forse opdonder gehad...) en dat was nog niet eens een OHC-kop, dus niet eens een nokkenas in de kop.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Idd, zoals Jan al schreef is dit niet nodig.
Je zult er zelfs niets over vinden in het werkplaats handboek van een volvo dealer.
Gr, Milco
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat ik geleerd heb is dat (kop)bouten die uitsluitend op moment en dus niet onder een hoek worden aangehaald, kunnen/mogen/moeten worden nagetrokken. Bouten die onder een hoek worden aangetrokken, zijn (t)rekbouten en mogen niet van spanning worden afgehaald.
Het hangt er dus van af welke bouten er zijn gebruikt. Mij is altijd verteld dat natrekken nooit kwaad kan en de levensduur van de koppakking kan verlengen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
precies om de redenen die noemt moet je het artikeltje in dat linkje eens lezen. Eyeopener.
Voor wat betreft natrekken: Nogmaals, <u>op welke specs dan</u>? Ik zeg: gewoon <u>fabrieksspecificaties</u> aanhouden. Die weten het echt het best.
PS Vorige week een nieuwe koppakking geplaatst en gisteren een rondje NL gemaakt met de 940LPT: Brabant > Zandvoort > Friesland > Brabant. Lekker fors doorgereden. Zonder natrekken van de kop. Geen enkel probleem. (LPG tanken om 23:00h 's-avonds in the middle of Friesland is WEL een probleem!

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb de Volvo Haynes er nog niet op nageslagen, maar de Haynes voor de Saab 900 vermeld dat de kop na 2000 kilometer moet worden nagetrokken.
Overigens hebben ze die kop voor 350 euri gevlakt, maar, en nu komt het: Zonder het koelwater af te tappen, zonder de injector-rail los te nemen, zonder de aircopomp los te nemen en zonder de distributieketting eraf te halen!
Knap hè? Ik noem het oplichting, maar goed, weer wat geleerd.
Anyway, 2000 kilometer dus.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef :
Ik heb de Volvo Haynes er nog niet op nageslagen, maar de Haynes voor de Saab 900 vermeld dat de kop na 2000 kilometer moet worden nagetrokken.
Overigens hebben ze die kop voor 350 euri gevlakt, maar, en nu komt het: Zonder het koelwater af te tappen, zonder de injector-rail los te nemen, zonder de aircopomp los te nemen en zonder de distributieketting eraf te halen!
Ze zijn daar zeker zo goed dat ze het zelfs kunnen zonder de motorkap open te doen....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Fat Rat schreef :
Baseman schreef :
Ze zijn daar zeker zo goed dat ze het zelfs kunnen zonder de motorkap open te doen....
Inderdaad dat is de allernieuwste techniek. En de motorkap hoeft ook niet meer open, want dat gaat gewoon via de uitlaat. Nu zijn ze bezig om deze techniek verder te ontwikkelen, zodat het ook van achter de PC kan. De bedoeling is dan om je webcam op de auto te richten. Net zoals bijv. een PDA is de "Replicator" een doorontwikkeld apparaat uit de serie Star Trek. Met dit apparaat is het mogelijk om een exacte kopie van een object te maken en het vervolgens op elke gewenste plaats te brengen. Er is dus in dit geval een kopie gemaakt van een koppakking en "geplaatst" tussen kop en blok. Bij eerdere versies kon dit alleen wanneer tussen kop en blok ongeveer 1 centimeter vrije ruimte was. Japanse ingenieurs zijn er nadien in geslaagd om deze techniek dusdanig te verfijnen dat het nu ook mogelijk als de kop er nog gewoon op zit. De techniek is gebaseerd op het replicateren van een molecuul en het vervolgens (door de utlaat) te transponderen op de goede positie. Een soort "Beam me in Scotty" dus. Om de betrouwbaarheid van deze techniek in de dagelijkse praktijk te testen, hebben enkele Franse garagisten een Replicator en mogen deze techniek alleen toepassen bij auto's van toeristen. Op deze manier wordt voorkomen dat er al te veel bekendheid aan worden gegeven, voordat alle kinderziektes eruit zijn gehaald.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een Volvo Redblock heeft rekbouten, en deze dienen bij een kopvervanging/vlakking volgens de boeken dan ook vervangen te worden(gebeurd in de praktijk dus nooit), als je ze daarna volgens de normale procedure aanhaalt hoef je ze niet na te trekken, omdat dat al in de procedure is opgenomen.
Het risico van gebruikte kopbouten monteren is dat ze kunnen breken bij de tweede oprekking.
Groeten, Co.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beste mensen,

bedankt voor het meedenken!
Peter, Lobbes